Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Om jag kör en låt med lite pluggar, med 3ms latency så knastrar det lite... inget konstigt med det. Men om jag "aktiverar" ett annat fönster typ notepad över cubase så försvinner knastret! Är inte det lite konstigt?

Jag har provat både justerat "bakgrundstjänster" och "program" som bästa prestanda i XP:s Prestandaalternativ och ändå samma fenomen.

En annan latency fråga: Om jag köper ett DSPkort typ UAD-1. Betyder det då i praktiken att man kanske kan få ner latency:n nått snäpp, i en låt med blandade pluggar?

Annons
Posted (edited)

Hej!

Skumt det där med knastret och fönstret - datorer är ju skumma i.o.f.s!

"Om jag köper ett DSPkort typ UAD-1. Betyder det då i praktiken att man kanske kan få ner latency:n nått snäpp, i en låt med blandade pluggar?"

- Jomenvisst, pluggarna som ligger på UAD-1:an belastar ju processorn minimalt! Har själv funderingar på antingen UAD eller PowerCore!

MVH-Peder

Edited by Peder
Posted (edited)

Hej!

Ja men är det då bara UAD:s pluggar som utnyttjar kortet? Hjälper den inte till att driva typ cubases egna pluggar?

- Både ja och nej för om CPU-mätaren börjar slå mot max-värdet i vanliga fall o du därefter tjackar ett UAD-kort och komplettarar typ varannan VST-plugg

med en UAD-plugg, kommer CPU-användningen då att i det närmaste halveras o du kan lägga till en ytterligare massa VST-pluggar, UAD kostar ifrån 3995:-,

mycket billigt enligt MVH-Peder.

MVH-Peder

Edited by Peder
Posted
Om jag kör en låt med lite pluggar, med 3ms latency så knastrar det lite... inget konstigt med det. Men om jag "aktiverar" ett annat fönster typ notepad över cubase så försvinner knastret! Är inte det lite konstigt?

Jag har provat både justerat "bakgrundstjänster" och "program" som bästa prestanda i XP:s Prestandaalternativ och ändå samma fenomen.

jag hade ett sådant fenomen när jag körde med vintage varmer, och datorn redan låg på gränsen. när jag öppnade dess fönster så började det hacka och knacka, men när jag stängde det så var det lugnt.

hade ett annat problem förr, som fick grafiken att låsa sig en stund när jag öppnade en viss plugg.

du kan prova att sänka maskinvaruaccelrationen för grafikkortet om du har skumma fel. denna åtgärd löste mitt problem iallafall.

mitt grafikproblem alltså.