Jump to content
Annons

knastrande ljudkort


hanneserixon (oregistrerad)

Recommended Posts

hanneserixon (oregistrerad)

hej! jag har ett audiophile 2496 som knastrar/klickar när jag ska spela in och när jag ska spela VST instrument, är det fel på ljudkortet eller är min dator så kass att den inte hinner med? för när jag bara spelar på min keyboard genom datorn och ut genom datorns högtalare knastrar det inte.. 🙂

jag har en pentium III 866Mhz, 256mb RAM, 40GB hårddisk (vet ej rpm).

Redigerat av hanneserixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din dator bär inte ha problem att hänga med ifall det inte handlar om mycket processorkrävande effekter eller instrument. Skriv gärna vilket moderbord, ram, operativsystem etc du använder. Du kan även testa att ladda ner Double Dawg och ändra latencyn på grafikkortet vilket kanske kan lösa problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör det för skillnad om man sänker latencyn på grafikkortet? 😆

Jag vet tyvärr inte det tekniska, men sök på "double dawg sound card" så kanske hittar du information. Mitt nVidia använde 248 i latency jämnfört med de flesta andra IDE sakerna i burken som använde 32, 64 och 128. Jag drog ner nVidia latencyn till 120 och även 60 en gång och det löste många dropouts och knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)
Din dator bär inte ha problem att hänga med ifall det inte handlar om mycket processorkrävande effekter eller instrument. Skriv gärna vilket moderbord, ram, operativsystem etc du använder. Du kan även testa att ladda ner Double Dawg och ändra latencyn på grafikkortet vilket kanske kan lösa problemet.

jag ska kolla upp moderkort, ram när jag kommer hem. jag använder XP (mitt grafikkort är ett Geforce2) okej jag ska kolla om double dawg funkar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)

jag ändrade latencyn till 96 men det hjälpte inte.. 😏

nått annat tips som jag kan testa?

btw, är det viktigt att ändra tillbaka latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, funkar det med 96 så kan du lika gärna köra på det. Jag tror inte det gör så stor skillnad om man inte redan gjort några mer grundläggande optimeringar.

Till att börja med: pentium III 866Mhz, 256mb RAM och att köra XP är inte de bästa grundförutsättningar. Vad kör du för sequenserprogram? Har för mig att 512 MB rekommenderas för att köra SX2 t ex. Hur som helst räcker 866 MHz antagligen inte till om man vill driva flera större VST-instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)

om jag kör sequenser så kör jag mitt gamla cubase VST5 men för det mesta när jag använder mjukvaruinstrument använder jag RT Player Express för att bara spela. jag har också upptäckt att det knastrar när jag spelar upp vanliga låtar i winamp och det är inte kablarnas fel för det knastrar så regelbundet ( plus att det är bra kablar). förut hade jag bara ett SoundBlaster Live och det knastrde inte.. (men då blev latencyn så hög att det inte gick att spela VST instrument..) kan det vara själva kortet det är fel på? obs, glömde säga att jag har båda i samtidigt (SB o audiophile) men det borde väll inte göra nån skiljnad..

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)

har kollat enhetshanteraren men ser ingen konflikt..

har också inaktiverat SB-Live-kortet men det verkar inte hjälpa heller. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

hanneserixon (oregistrerad)
I nätverkskortet i enhetshanteraren. Se till att du ställt in 100mb full duplex istället för auto (som brukar vara default). Det hjälpte mej med klickljud från 24/96´an.

JA! 🙂 det hjälpte! skumt, har du någon aning varför det hjälper? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...