Jump to content
Annons

Att höja statusen för gratis musik


Dacke

Recommended Posts

Misstänker att folk i allmänhet drar slutsatsen att om nån ger bort musik gratis, så beror det på att det inte går att sälja, för kvaliteten är kass. Eller har jag fel? Och detta kan ju hindra att man ens börjar tanka hem dylik musik.

Nu är ju inte detta alltid sant, att kvaliteten på gratis musik är undermålig. Bara i detta forum finns folk som producerat jättefina grejer, som de bjuder på. Men jag har märkt en tendens att folk kallar sina grejer "demos". Vissa inspelningar här skulle jag inte ha kallat demos, jag skulle ha betraktat dem som slutgiltiga verk. Men jag förmodar att en inspelning är en demo så länge producenterna själva anser det. Syftet kanske är mest att lära sig mer, att få feedback, eller att eventuellt få ett kontrakt med industrin.

Själv gör jag inga demos längre - min avsikt med inspelningar är bara att folk förhoppningsvis ska kunna avnjuta dem. Jag vill inte ens ha nån "feedback" 😆 När Springsteen's nya blir recenserad, är det inte råd till bossen som kritikerna kommer med - "Ja du Bruce, du skulle nog slipat baskaggen lite mer i andra låten, och sången är genomgående för svag, men schysst hook på sista låten". Det är ju skillnad på den typen av kritik, "Vad som är bra och mindre bra med denna inspelning" vs "Hur håller detta konstverk?".

Nån gammal konstnär/målare sa tydligen, "Ett konstverk blir aldrig klart. Man bara överger det i olika grad av fullbordan." (Eller nåt liknande.)

Fler som har tankar kring detta?

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Demon som fenomen har på många sätt spelat ut sin roll, det håller jag med dig om. För mig när jag gör musik är syftet inte att få ett skivkontrakt, så som det säkert var i störra utsträckning för fem-tio år sedan (även om det vore en fin bonus) utan att nå ut med min musik.

Jag tror att "gratis-musiken" ses på väldigt olika i olika genrer. Den svenska hip hopen och indiepopscenen är vad jag märkt väldigt öppen för gratis musik som inte getts ut på skivbolag medan det nog är svårare om man gör eurotechno.

Jag tror att det handlar om hur man själv ser på musiken, i mångt och mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, jag har inte tänkt så mycket på det, men det är väldigt intressant det du skriver.

när debatten om piratkopiering har varit som hetast, så har jag ibland velat ställa frågan till alla de som lägger upp (ibland mycket proffsiga) inspelningar här, helt gratis för vem som helst att hämta.

-vad är det som driver dem?

bolagens framsta uppgift framstår ur detta perspektiv som den att tala om för oss vad vi ska tycka om, annars finns ju risken att vi helt förvillar oss i en värld som faktiskt kan erbjuda en oerhörd mängd med gratiskmusik. (kvaliten varierar naturligtvis inom bägge leden)

mycket intressant det du skriver iallafall.

edit; kärnan ligger kanske i din rubrik. för visst är det så att det faktum att något är gratis ofta sänker dess status, och det är kanske det mest intressanta av allt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt bra ljud, bra ljudkvalite, god inspelning - argument som jag lovar appellerar till hififolket!

Många hifimänniskor är "suckers" för bra inspelningar av bra musik! Att kunna med hjälp av stereon förflytta sig i tid och rum till en livespelning och kunna ta del av musiken, ta del av de känslor som förmedlas - DÄR kan du nå en otroligt tacksam och lojal grupp människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever inte att gratismusik tas mindre på allvar än annan.

De gratissläpp jag gör får radiospelningar, recenseras sida vid sida brevid fysiska skivor i musiktidningarna och chartas av Djs.

Håller med till 100%!

Bra musik är bra musik och jag bryr mig inte om ifall det kostar eller inte. Några av mina senaste favoriter har varit lagligt gratis!

Gratis är gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar!!

Ge mig alltså tillräckligt betalt!

:musik

(Om jag tolkar dig rätt)

Det verkar som om du missuppfattat idén med gratismusik.

För mig och andra funkar det dels som reklam, flera Bevlarartister har signats efter att ha upptäckts via sidan.

Precis som gratissläpp är ett bra komplement till kommersiella releaser rent ekonomiskt, funkar det också artistiskt: Den sortens omedelbara feedback man får genom nätbolag finns ju inte i "vanliga" skivbranschen.

Jag ser båda varianterna existera sida vid sida i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

En man sålde inför jul "juskinka" med namnet "grisarsle" utanför varuhus till halva priset men knappt någon vågade köpa eftersom vem vill äta ett grisarsle... nu var det exakt likadan skinka som de sålde i affärerna.... men det säger ju en del.

om det är gratis är det nåt skumt med det och ju dyrare det är desto större är förutsättningen att då måste vara bra...... ehh jomen typ alltså tänker man.

ibland har faktiskt sprit en förmildrande verkan på skitmusik också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever inte att gratismusik tas mindre på allvar än annan.

De gratissläpp jag gör får radiospelningar, recenseras sida vid sida brevid fysiska skivor i musiktidningarna och chartas av Djs.

Bevlar var såklart det första jag tänkte på när jag läste första inlägget i denna tråd. De släpp ni gör på Bevlar är ju inte demos för feedback, utan färdiga verk, och tjänsten börjar bli etablerad som ett seriöst alternativ för t.ex DJs som kör house och elektroniskt. Korrekt?

Jag tror det är just din målgrupp som gör att din gratismusik inte tas mindre på allvar än annan. Om du skulle bredda din målgrupp tror jag faktiskt du skulle märka skillnad ute hos gemene man. Konsumenten Sven Svensson tror jag fortfarande ser olika på gratismusik (laglig sådan) på nätet och kommersiell "köpemusik".

Men jag tror också att det kommer att ändras framöver. Vi har bara sett början.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är varför sajter som mp3.com hade en väldig massa lyssnare, trots att det som låg högst upp på listorna faktiskt höll väldigt mycket lägre kvalité än liknande musik som låg högt upp på försäljningslistorna.

hur stora var inte trance control under mp3.com-eran för att sedan försvinna helt och hållet när de började göra 12"?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Misstänker att folk i allmänhet drar slutsatsen att om nån ger bort musik gratis, så beror det på att det inte går att sälja, för kvaliteten är kass. Eller har jag fel? Och detta kan ju hindra att man ens börjar tanka hem dylik musik.

Jag håller med dig om att kvaliteten inte alls behöver ha med prissättning att göra, även om det kanske ofta har det. Gratis kan både vara lika bra och bättre än något för 189kr.

Men när det kommer till begreppet status, så ligger det lite i själva begreppet vilken prissättning "varan" har. Det uppstår en naturlig skepsis mot billiga saker, för att inte tala om nåt som är gratis.

Jämför med en konstnär, vars gamla verk helt plötsligt stiger i värde (inte bara rent valutamässigt) efter att konstnären blivit erkänd o känd. Plötsligt är det status att äga något av denne konstnär - o det inte bara för att han eller hon blivit erkänd/känd, utan också för att verken nu plötsligt betingar ett "värde".

När det kommer till den breda massan så är status viktigt. O då spelar priset roll. Det är inte status med gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
frågan är varför sajter som mp3.com hade en väldig massa lyssnare, trots att det som låg högst upp på listorna faktiskt höll väldigt mycket lägre kvalité än liknande musik som låg högt upp på försäljningslistorna.

hur stora var inte trance control under mp3.com-eran för att sedan försvinna helt och hållet när de började göra 12"?

Hade mp3.com verkligen det?

Vad var det för typ av nedladdningar?

Jag vet flera fall (förstahandsinfo) där det fuskades rejält med automatiserade nedladdningar av eget material.

Tråkigt, men sant. tror dock att trance control var ett undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till den breda massan så är status viktigt. O då spelar priset roll. Det är inte status med gratis.

Du jag tror att du underskattar folks förmåga att ta in bra grejer.

"Status" låter trist i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är just din målgrupp som gör att din gratismusik inte tas mindre på allvar än annan. Om du skulle bredda din målgrupp tror jag faktiskt du skulle märka skillnad ute hos gemene man.

Du kan ha rätt, men jag hoppas inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En man sålde inför jul "juskinka" med namnet "grisarsle" utanför varuhus till halva priset men knappt någon vågade köpa eftersom vem vill äta ett grisarsle... nu var det exakt likadan skinka som de sålde i affärerna.... men det säger ju en del.

Just det. Var noga med att kalla din musik för just 'musik' och inte 'grisarsle' nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är just din målgrupp som gör att din gratismusik inte tas mindre på allvar än annan. Om du skulle bredda din målgrupp tror jag faktiskt du skulle märka skillnad ute hos gemene man.

Du kan ha rätt, men jag hoppas inte det.

Jag hoppas oxå att jag har fel, men jag tror inte det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håhåjaja.. Mycke snack fram och tillbaks.. Jag ska inte säga så mycket men vill i stället bidra med några schysta länkar där svenska forskare och studenter tittat lite närmare på fenomenet.. dels fildelning då men också nya sätt att få ut grisarschlen.. Sorry.. ny musik menar jag. 😄

Fildelarna är effektiva och kreativa hävdar forskare

Pirater vill skapa ett bättre samhälle

Fildelning ger nya affärsmodeller

Ställningskrig på musikmarknaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det handlar om sammanhang. Lägger man ut sin musik bland en massa plastig skräpamatör-musik på någon sajt, så spelar det inte så stor roll om man har gjort en bra grej - man döms efter massan. Jag tror mer på nischade nätbolag (som t.ex Bevlar) som kan kvalitetskontrollera grejerna än nedladdningstjänster där allt och alla finns med.

Status får man genom kvalitet, hur man får pengar är en helt annan grej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Status får man genom kvalitet, hur man får pengar är en helt annan grej...

Höll med dig ända till sista meningen. Status går onekligen (edit: även) att köpa för pengar, det är snarare svårt att undvika det om man har mycket pengar (inte för att jag har det själv då alltså, utan en kompis till en kompis till en...) 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

När det kommer till den breda massan så är status viktigt. O då spelar priset roll. Det är inte status med gratis.

Du jag tror att du underskattar folks förmåga att ta in bra grejer.

"Status" låter trist i mina öron.

Jag önskar du hade rätt. Faktiskt. Men om du hade det, varför köper folk rolex-kopior, dyra viner utan att kunna nåt om dem, fender strata från usa, etc.

det är väl inte riktigt så att dyraste skivan har högsta statusen, men omvänt så har ändå gratismusik från nätet låg status.

Majoriteten av människor "köper" utbudet i media.

Där har Darin, Karl Martindahl och Olinda högre status än vad han nu hette på Bevlar. För att inte prata om promemoria. 🙂

Därför är det likadant i Svenssons medvetande.

Priset har hos folk ett kvalitetsmått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns folk som lyssnar på musik så kommer den bedömas efter den som lyssnar. Den som lyssnar kanske blir påverkat av det som är rätt eller för det krävs att passa in i sociala sammanhang. Men i slutändan tror jag att i ett A och B test så tror jag en lyssnar alltid väljer det dem gillar mest. Så länge de inte vet vem de lyssnar på.

Det är människor som är dumma som inte tänker självständigt som bara följer efter andras smak när det till och med i hemlighet lyssnar på musik som de inte vågar spela inför andra.

Fråga dig själv vilken skiva du helst inte spelar inför andra och varför gillar du den då?

Folk är idioter. Vill man tjäna stora pengar så vänder man sig alltid mot den stora massan. Den stora massan som tror på allt de läser i aftonbladet..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Wonderboy skrev:

"Bra musik är bra musik och jag bryr mig inte om ifall det kostar eller inte."

Replik till Wonderboy:

Förlåt min otydlighet i mitt förra inlägg. Citeringen bortföll då. Vad jag menar är att Din analys är helt korrekt: när jag (d.v.s. musik) är bra då är jag verkligen bra och det gläder mig att du då inte bryr dig om ifall det kostar eller inte. Därför är det på sin plats med bra betalt!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har jag hittat en själsfrände i Erik Hofstein?

"Så länge det finns folk som lyssnar på musik så kommer den bedömas efter den som lyssnar. Den som lyssnar kanske blir påverkat av det som är rätt eller för det krävs att passa in i sociala sammanhang. Men i slutändan tror jag att i ett A och B test så tror jag en lyssnar alltid väljer det dem gillar mest. Så länge de inte vet vem de lyssnar på.

---

Det är människor som är dumma som inte tänker självständigt som bara följer efter andras smak när det till och med i hemlighet lyssnar på musik som de inte vågar spela inför andra."

Däremot anser jag inte att folk i allmänhet är idioter (25 i IQ). Jag resonerar såhär: Eftersom det är statistiskt sett omöjligt att merparten av människorna är hypermusikaliska, så borde rimligen den musik som säljer mest vara högst ordinär. Men inte alls dålig för den sakens skull! Det är ju lätt att se att det finns ett stort antal virtuoser på sina instrument, men inte säljer de mycket cd för det.

Det är ju andra faktorer som spelar in: mediautrymme, musikvideos, rätt målgrupp m.m. Men framförallt det faktum att de flesta inte kan ta till sig viss musik.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge de inte vet vem de lyssnar på.

🙂 Mitt i prick!

När jag spelar upp mina alster, smyger jag in dem mellan Presidents of the USA och Clash eller nåt, och ingen människa reagerar. Men säger man, "det här är en av mina låtar", blir mottagandet definitivt annorlunda.... inte nödvändigtvis sämre, men ändå...

Det är som om de tror att de blivit lurade och är dumma som inte hör att detta spelats in på min hemdator och inte i en "riktig studio" med "riktiga artister"...

Det där med kvalitetskontroll och sammanhang som nån nämnde (Jonas?), det är nåt jag hoppas på, för det är trots allt möjligt att ordna. Kanske några av oss här kunde "slå oss ihop" om nånting.... 😉 ....kanske bilda ett nätbolag i Bevlar's anda.....

Jag skickade iväg min debut platta till ett antal musiktidningar, främst i England efterssom jag bodde där tills nyligen, och mottagandet blev iskallt. Inte en rad. Jag var i o f s ganska provokativ om det här med gratis musik och så, och underströk att det inte handlade om en "demo" även om jag inte låg på en etablerad etikett (jag pressade upp 1000 ex, ett riktig proffsjobb med häfte osv), men min slutsats var att det förhöll sig så som jag misstänkt hela tiden: Att musikpressen ägs av skivbolagen och ägnar sig åt deras alster. Det fanns ingen anledning att recensera en helt oberoende musiker (om det inte var en sketen demo), tvärtom fanns det all anledning att låta bli. Jag kan ha fel där, med tanke på vad Dumb Dan just berättat....

Jag hade också svårt att få trafik, men när en av mina låtar las upp på en dataspelssite i ett speciellt sammanhang (jag kände den ansvarige och han älskade låten), laddade 3000 pers ner den på ett par månader. Sammanhanget! Låten visste de ju inte hur den lät innan det var för sent 😛

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det samma sak om man observerar folk i video butiken, varför tittar de flesta nästan enbart på topplistan när de skall hyra film. Samma fenom i musikcd affären.

Ibland tror folk köper det som är populärt för de tror det är garanti på det skall vara något de gillar. För att släppa den allmäna massan tyckande är ju otryggt. Dessutom tar det längre tid att lyssna. Allt skall gå så attans snabbt idag. Vi skall spara tid, men av min erfarenhet de som sparar tid hela jäkla tiden de som aldrig har tid.

Folk är korkade och vill bara att alla skall accepktera dem. Man vill inte ha ett helt cd-ställ med fri-religös musik utan vara fri-religös även om man i hemlighet kanske tycker det är vackraste musik man har hört.

Alla vill vara rätt. Ibland är helt fel, helt rätt. Där har vi de anala typerna som lever för att vara annorlunda och vill att alla skall tycka de är konstiga och annorluna. Det är ganska vanligt också en hel massa som medvetet gör helt fel mot den större klicken massan, som i slutändan bildar sin egen massa.

Sen finns de som tänker självständigt. De som lyssnar på allt, och inte ratar en hel genre utan hela tiden lyssna på nytt.

Nja, jag blir trött på den stor massan. Tänk fritt, uttryck dig fritt, men förvänta dig aldrig att du skall bli populär med den metoden. Det har jag haft erfarenhet av hela mitt liv.

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd det här!

Jag tror att gratismusiken har det lite svårt eftersom den bra gratismusiken hamnar i skymundan och döljs av all kass gratismusik som finns. Att leta upp guldkorn kan helt enkelt vara svårt, och med lite vanligt induktivt tänkande så kommer folk snart fram till att gratismusik är tråkigt och dåligt.

Vilket det inte alls behöver vara.

Som ett exempel lyssnar jag precis lika gärna på Djonas ( här på forumet ) musik som jag har laddat ner gratis, som jag lyssnar på Jordan Rudess som jag har betalat för. Jag gör ingen åtskillnad mellan de båda för att den ena råkar ta betalt för sin musik medan den andra inte gör det.

Dock så är detta ett helt naturligt psykologiskt felslut att göra. Vi förväxlar en varas pris med dess värde.

Jag håller också med om att allt för många betraktar sin egen musik som demo och inte färdiga verk. Dags att förkasta jantelagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tror allt det är lite svårare än vad man tror! Många gånger värderas automatiskt det som är gratis lägre än om det kostar!

"Ingenting är gratis" är en devis som många faktiskt har i sig från födseln och är det gratis, japp då är det just ingenting (värt)!

Nej man får kanske försöka rama in det lite snyggt! Den här veckan har Du möjlighet att gratis ladda ned denna raritet, OBS detta

erbjudande gäller endast denna vecka och bara en nedladdning per besökare" Sen kan man ju ha 4st låtar som går runt året om 🙂!

Eller nån annan här kanske har en riktig idé, som t.o.m. är bra... på riktigt!

Psykologi kan dock vara så enkel! Gratis! - Ingen är intresserad! 10 kr/st Max 4st per kund, gäller endast så länge lagret räcker - Rusning!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...