Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Kollar för nÀrvarande pÄ stormembransmickar, inget nytt Àmne och det finns mycket att vÀlja pÄ. Men lite frÄgor till er som gÄtt igenom liknande funderingar och kanske kan tipsa...

AnvÀndbarhet av olika karakteristiker?

Som en hemmastudio anvÀndare, anser ni man har mycket nytta av att kunna stÀlla olika karakteristiker???

T.ex. ADK A51st dÀr man kan stÀlla njure, Ätta och kula.

Min fundering Àr alltsÄ om man har ganska begrÀnsade möjligheter i sitt "studio-rum", har man fortfarande anvÀndning för den funktionen pÄ micken?

En annan fundering, har nÄgon testat ADKs Vienna edition och Hamburg edition? Hur tycker ni de Àr i jÀmförelse med andra mickar i prisklass 1000-2.500???

Jag har fÄtt rekomendationer pÄ dessa tidigare nÀmda samt Studio Projects B1. NÄgon som vill ge lite Äsikter om dessa mickar och vad ni rekomenderar?

Kanske skall tillÀgga att huvudsyftet Àr inspelning av sÄng!

Eventuellt akust gura och tamburin kan det vÀl bli ocksÄ men detta Àr sekundÀrt, det Àr sÄngen jag vill skall lÄta sÄ bra som möjligt i micken.

Tackar pÄ förhand för rÄd och tips!

Annons
Postat

Jag kommer inom ett par veckor att fylla pÄ mina testinspelningar med bla Vienna och Hamburg Edition - sÄ om du kan ge dig till tÄls och inte har möjlighet att lÄna micar för att testa sjÀlv, sÄ kan du snart höra lite exempel frÄn hemstudiomiljö...

Olika karakteristikers inverkan kan du höra bland mina testinspelningar ocksÄ.

Med njure fÄr du mer av direktljudet, medan Ätta och omni tar med rumsljudet i olika hög grad. Om du ska göra stereoinspelningar, sÄ finns det tekniker dÀr man anvÀnder olika kombinationer - men det kommer du antagligen inte att göra eftersom det Àr sÄng du vill spela in. Har du tafflig akustik i ditt rum, sÄ Àr det som regel bÀttre att spela in med njurkarakteristik.

Eftersom jag inte har testat Hamburg och Vienna Edition Ă€nnu, sĂ„ kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om dem, men det finns flera andra modeller frĂ„n ADK som lĂ„ter riktigt bra, sĂ„ chansen Ă€r stor... 😄

Studio Projects B1 Ă€r den mic som hittills har imponerat mest pĂ„ mig i det lĂ€gsta prissegmentet. 😉

Om du lÀgger dig upp till 2500:-, sÄ kan ocksÄ Oktava MC319 vara ett alternativ att titta pÄ - och kanske ocksÄ MXL V67G.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej!

Tack för svar och tips! Jag har laddat ned och lyssnat pÄ dina exempel och grunnat en del men mÄste erkÀnna att det Àr svÄrt.

Du skriver att man till sÄng oftast anvÀnder "njurkarakteristik", Àr det vad mickar utan möjlighet att stÀlla karakteristik anvÀnder?

Är ditt rĂ„d till mig att strunta i mickar med stĂ€llbar karakteristik eller?

Postat

Det Àr inte bara till sÄng jag menade, utan mer generellt. Om du spelar in i ett rum som inte lÄter bra, sÄ Àr det bÀttre att köra med njure, eftersom du annars kommer att spela in det dÄliga rummets akustik i högre grad ocksÄ. Vissa micar lÄter trevligare stÀllda som 8 Àn som njure, men har rummet dÄliga akustiska egenskaper, sÄ kan det ÀndÄ vara bÀttre att vÀlja njure...

Har du dĂ€remot ett rum som ger ett lyft i soundet, sĂ„ kan det dĂ€remot vara en fördel att spela in med 8 eller omni i stĂ€llet... Glasklart, eller hur... 😄

Spelar du in hemma (dÀr man ju oftast varken har akustikbehandlade eller musikaliskt vÀlljudande rum...), sÄ skulle jag nog rekommendera att du koncentrerar dig pÄ sÄdana som enbart har njurkarakteristik - eftersom du annars betalar för nÄgot som du inte har nytta av.

Förresten: AngĂ„ende Vienna och Hamburg Edition, sĂ„ hinner jag förhoppningsvis fĂ„ dem före den kommande helgen, sĂ„ att jag kan lĂ€gga upp exempel under nĂ€sta vecka nĂ„gon gĂ„ng. 🙂

Postat

Hej igen!

Aha, om jag förstÄr rÀtt Àr det bra att kunna stÀlla karakteristik men tveksamt om jag har nytta av. AlltsÄ skall jag fokusera pÄ mickar typ Studio Projects B1 och ADK A51s och liknande?

Intressant med Vienna och Hamburg Edition testen, vad anser du om mickar i den prisklassen?

Jag har lÀst bÄde ditt tips (tack) och i recension i Studio att B1 Àr mycket prisvÀrd i sin klass. FrÄgan Àr hur mycket mer kvalité man fÄr pÄ den nivÄn som Vienna och Hamburg Edition ligger och om det finns nÄgon mick som Àr lika prisvÀrda dÀr.

Postat

Hej !

RÞde NT-K stormembrans kondensator rörmikrofon, 1" kapsel kardioid karaktÀr med klass-A rör! Konkurrerar med mikrofoner som kostar tjugotusen, utan problem!

Varmt och hÀrligt ljud bÄde till sÄng och akustiskgitarr.

SÄg nÄgon annons med rea-pris för c:a 5000:- kommer tyvÀr inte ihÄg var.

Kanske inte den prisklass du tÀnkt dej men en vÀldigt bra mic Àr det.

Lycka till med Mikrofon köpet 🙂

Postat (redigerat)

NTK Àr bra. Nytt riktpris frÄn distributören Àr 4.995:- ink moms men jag har sett den riktigt billigt. Tror det var Jam. Om för dyrt sÄ kika pÄ MXL mickarna. Det Àr Fitzpatrick som Àr distributör pÄ dessa.

Redigerat av Mac
Postat

Jag har spelat in gitarr med ADK Vienna och Hamburg, samt ADK SC-2, BLUE The Ball, AEA R-84 och Royer R-121 under den gĂ„ngna helgen - och kommer inte att hinna spela in sĂ„ng förrĂ€n pĂ„ torsdag - men nĂ€sta helg kommer alla inspelningarna upp pĂ„ testsiten. 😉

• 2 veckor senare...
Postat

HallÄ,

Kommer kanske in lite sent i denna diskussion, tÀnkte bara göre ett litet inlÀgg angÄende omkopplingbar karakteristik pÄ kondensator mikrofoner.

Cardioid/njure Àr ju riktad som ni vet och undertrycker dÄlig rums akustik till viss del, men omnidirectional/kula som Àr rundtagande utan riktningsverkan hör den akustiska omgivningen mycket tydligt.

DÀremot bidirectional (figure eight)/Ätta kan vara anvÀndbar om man har problem med rums akustiken eller reflexer frÄn störande ljudkÀllor, Ättan fungerar pÄ ett spec. sÀtt dÄ den har tvÄ upptagande sidor dÀr framsidan Àr i fas och baksidan ur fas (180 grader i förhÄllande till framsidan) och sidorna runt om Àr "döda" eftersom hÀr trÀffar ljudet bÄde fram och baksidan samtidigt och blir dÄ utslÀckt/utfasat.

Gör ett praktiskt experiment enligt följande:

stÀll miken i "kula" och prata i framsidan och vrid sedan miken sakta runt mot baksidan samtidigt som du pratar, i "kula" mÀrker du ingen förÀndring pÄ vÀgen frÄn fram till bak via sidan, men om du stÀller den i "Ätta" sÄ mÀrker du att rösten försvinner nÀr du kommer till sidan och kommer sedan tillbaks nÀr du kommer till baksidan.

Denna finess kan vara anvÀndbar för att fasa ut dÄlig rumsakustik eller lÀckage/reflexer frÄn frÄn nÀrligande instrument/ljudkÀllor.

"Åttan" Ă€r utmĂ€rkt att anvĂ€nda nĂ€r flera personer skall sjunga/köra samtidigt, se bara till att ingen stĂ„r vid sidorna av miken.

Obs! om "Ättan" anvÀnds utan att nÄgon stÄr pÄ baksidan, var noga med att den sidan Àr riktad mot en mjuk eller diffuserande vÀgg sÄ att det inte kommer in stygga reflexer.

--Bosse Hansén

• 2 veckor senare...
Postat

Sorry - men jag har glömt lÀgga upp de senaste testinspelningarna tidigare...

Nu Ă€r det gjort i alla fall. 😄

De som har tillkommit denna gÄng Àr följande:

AEA R-84

Royer Labs R-121

ADK Hamburg Edition

ADK Vienna Edition

ADK SC-2

BLUE The Ball

Nu finns det alltsĂ„ bl a möjlighet att jĂ€mföra tre olika bandmicar; AEA R-84, Royer Labs R-121 och Oktava ML52... 😳

HĂ„ll till godo. 🙂

Postat

Juste! Skall kolla in dem.

Vad tyckte du sjÀlva om Vienna och Hamburg?

Kul att höra vad du tyckte om dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.