Jump to content
Annons

Dimension ringen/muttern vid kabelanslutningen på elgitarr?


oioioi

Recommended Posts

Jag upptäckte igår att kontakten där man stoppar i sladden tappat själva ringen/muttern som håller fast allt. Så nu sitter allt löst. (Alltså den tunna sexkantiga som sitter runt hålet där man pluggar in sladden.)

Superenkelt att sätta fast igen, om man skulle hitta den. (Antagligen uppdammsugen.)

Om jag springer in på musikaffären på vägen hem kan jag då vara säker på att kunna köpa en ny med rätt dimension? Dvs har alla samma gänga?

Eller måste jag ta med mig gitarren till affären och pröva ut?

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

se till att dom sätter dit eller om du själv köper en liten tub med gänglim eller vad fanken det heter, så sitter muttern fast bättre och

gängar inte upp sig lika lätt   =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog med gitarren till musikaffären igår. Det fanns diverse dimensioner. Nu sitter allt på plats!

Gänglim? Jag har aldrig använt sådant. Hur lätt/svårt är det sedan att lossa på muttern, om det skulle behövas?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, oioioi säger:

[...]

Gänglim? Jag har aldrig använt sådant. Hur lätt/svårt är det sedan att lossa på muttern, om det skulle behövas?

Gänglåsning, typ röd eller blå LocTite finns lite här och var; på bensinmackar, byggvaruhus e t c. Biltema har väl också sitt eget märke om jag inte minns helt fel.

Med röd LocTite får du troligtvis använda slagborr för att loss skruven. Med den blå diton går det lite lättare😉

 

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-03-04 på 11:48, oioioi säger:

Tog med gitarren till musikaffären igår. Det fanns diverse dimensioner. Nu sitter allt på plats!

Gänglim? Jag har aldrig använt sådant. Hur lätt/svårt är det sedan att lossa på muttern, om det skulle behövas?

Nja det e inte ett lim. Används så det sitter tajtare när man gängar på den. Allt för att den inte skall gänga upp sig. Nästan som gängtejp så att säga ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, vayzeria säger:

Nja det e inte ett lim. Används så det sitter tajtare när man gängar på den. Allt för att den inte skall gänga upp sig. Nästan som gängtejp så att säga ;-)

Jag testar det om problemet återkommer! Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...