Jump to content
Annons

Slot absorbent


niklasmagnus

Recommended Posts

Hej, har ett rum som är 4,25x3,5x2,38 vilket ger stående vågor enligt bild. Blir svårt att hantera första moden för längd resp bredd utan en stor Helmholtz absorberat. Så jag funderar om man ska sikta in sig på andra moden. Tänkte bygga en nisch längs sido och bakre väggarna som är ca 45-50cm hög och djup enligt beräkningar. Exempel för bredden 97,7Hz så jag parametrar enligt bild. 

Skulle detta fungera för att förhindra att ståendevågen byggs upp?

hoppas ni förstår hur jag menar. 

FC75282D-EE3F-4989-A191-FA9AD88D091D.jpeg

6576A7E8-BE04-4A92-BAF1-B501E6AC0183.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag skulle rekommendera att du mäter för att se vilken mode som behövs fixas.

Inga diagonal moder är med i din lista.  Andra moden på längden kanske är värre och  jag antar att du bygger din absorbent på kortsidan, dvs mot längd moden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kommer jag mäta med ovan är de axiella moderna och de brukar väl dominera. 

Kommer spela från ena kortsidan så tanken är att sätta dessa slotter på långsidorna och bakväggen. Men huvud frågan är egentligen om det är någon vits att skippa första moden för längd och bredd och istället behandla andra moden då den är lättare att komma åt? 

Jag skulle ev även kunna bygg slotter på framväggen för att ta hand om den lägsta axiella moden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...