Jump to content
Annons

Kompressor Zoom R24


Keep0nRockin

Recommended Posts

Tjenare!

Själva iden att använda en kompressor är väl att få en så jämn volym som möjligt eller har jag fel? 

Jag använder mig utav en zoom r24 när jag spelar in och det mesta är akustiska saker. Jag är intresserad av att skaffa en kompressor, framförallt till sången. Det verkar som jag måste koppla denna mellan mikrofonen och Portan isåfall? Finns det några andra lösningar som gör att jag kan använda den till flera kanaler samtidigt?

MVH

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För enbart sång:

Jag använder mig av en TC-Helicon Harmony Singer pedal. Dom har ju flera olika (tex Mic Mechanic), och just denna har kompressor, de-esser, gate, eq, reverb, harmonigenerering. Den har även 48v fantommatning. Se till att få en äldre begagnad variant om du vill kunna justera mickgain själv då de nyare har automatisk gain som en del verkar ha problem med. Du ser skillnaden då den äldre har en gainratt på vänster sida. Den saknas på de nyare.

Den ger ett polerat ljud som jag slipper ratta, men om du tycker denna är för enkel så finns även ett snäpp mer avancerade pedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor jämnar ju naturligtvis till signalen när du spelar in, men detta sätt är inte optimalt då man får dras med den kompression du har ställt in vid inspelning. Det är bättre att spela in utan effekter (eller möjligtvis ytterst lite kompressor) eftersom det inte går att efterbehandla ljudet lika bra.

Kollade på Zoom R 24:s specifikationer och den har ju inbyggda effekter. Varför inte använda dem?

  • USB audio interface, DAW controller and sampler
  • 24-track playback and simultaneous recording of 8 tracks (2 x R24 cascadable)
  • 24 track playback thomann in 16/24-bit and 44.1 / 48-kHz
  • Audio interface with 8 inputs and 2 outputs
  • Frequency range: 24-bit / 96 kHz
  • Built-in stereo microphone
  • Built-in DSP effect processor for guitar amp modeling
  • Compressor / EQ and other effects
  • Tuner and metronome function
  • Supports SDHC Cards up to 32 GB
  • Connections: USB 2.0 port, 8x XLR / jack thomann Combo input Mic / Line / Hi-Z (6x with phantom power), headphone output, 2x 6.3 mm jack line-out
  • Steinberg Cubase LE, 1 GB SD CARD, USB stick 2 GB with drum loop library, power supply and USB cable
  • Compatible with Windows XP and higher, Intel Mac OSX 10.4.11 and later

 

 

Mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Varför ska allt vara så säkert? I studios så är det vanligaste att man komprimerar sången redan vid inspelning. Lite eller mer beror helt och hållet på genren. Det är bara på forum som såna här där man avråder. Det är bara att göra småtester för att se om det är bra nog eller inte tills man lärt sig hur mycket som behövs och sen lite mer i mixen. Det är bara kul och en till kunskap man kan lägga till när man bemästrar det. Varför ska man avstå det bara för att vara på någon säker(dvs tråkig)sida? Det är som att säga nej spela inte in gitarr med riktig förstärkare. Det kan bli fel och låta illa. Bättre vara på den säkra sidan och använda ampsim istället. Ingen säger givetvis det men varför säger folk sånt här med jämna mellanrum så länge forumet funnits när det gäller sång? Förstår inte det bara.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, DieHard, om man vet vad man gör så kan man lägga på effekter när man spelar in. Vet man inte det så är det väl bättre att låta bli. Alla sätt är bra, såvida slutresultatet blir ok.

I studios har man en 20 kkr micpreamp som har den dynamik man behöver för att inte behöva komprimera signalen (innan man mixar). Och man lägger på effekter för lyssningens skull, det brukar jag göra.

Nu var ju frågan om TS skulle köpa en kompressor att lägga i signalkedjan, men kompressor finns ju redan finns i ljudkortet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo det är avklarat med kompressor för att han redan har ett. Varför ska man låta bli att lära sig? Vad lär man sig av det förutom att man inte lär sig något? Vet man inte hur så börjar man lära sig. Vad är det som du har emot det? Konstigt resonemang du har.  Vet du inte hur man mixar? Nä då är det bättre att låta bli. Jaha med ett sånt resonemang kan man lika gärna lägga ner forumet direkt då. I studios har man 20 papp micpreamp? Vad får du det ifrån? Långt ifrån alla studios som har såna dyra preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sur och tvär? Det är den tolkning du gör av mig och den säger bara allt om dig och inget om mig. Är varken sur eller tvär. Att ifrågasätta begränsande råd, om ingen annan gör det så gör jag det. Vad är problemet med det? Till skillnad från svennebanan så är jag rakt på sak och hymlar inte med vad tycker och tänker eller tassar på tårna och rädd att trampa på någon av konflikrädsla. Konsensustänkande och konformism finns inte i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard, du har helt rätt och jag instämmer att man bör lära sig nya saker hela tiden. Jag har levt med den devisen hela mitt liv. Jag har spelat in med effekter på spåret och jag har testat tusen olika sätt att göra saker på. Jag beskrev bara ett sätt att göra på, som ju är lite standard, men man får spela in hur man vill så länge slutresultatet blir bra.

Det sättet jag spelar in och mixar på har jag bl.a. lärt mig via Studioforums mixvideor, och proffsen där beskriver ju det enklaste sättet som de jobbar på -  allt för att spara tid. Jag har också jobbat med proffstudios, så jag tycker inte du ska komma med förutfattade meningar om mig. Och i dessa proffstudios har man mickpreamps för 10-20 papp.

Det är ungefär som gitarrister som sitter i timmar och försöker komma underfund vilka ackord de spelar,  när det redan finns en kvintcirkel och alla tonarter innehåller ju samma ackordsföljder.

En anledning till att inte spela in med effekter (typ obalanserad Boss kompressor) är ju att du ökar brusnivån på spåret. Eller hur? Det som brusar mest i proffstudion är ju den kanalen med en vanlig fotpedal, och signalerna är inte anpassade - obalanserad pedal till balanserad mick/line-ingång. Och: man låser ju fast sig lite när man kommer till mixläge och inte kan ändra effekterna man har spelat in. Man kan ju spela in en ren signal och en färgad kanal med kompressorn på, det är ju också lite ”standard”. Det är väl då lättare att spela in en ren signal och sen dra ut signalen till kompressorn och spela in den.

Och man behöver ju inte skriva en hel avhandling här när svaret kan beskrivas med en mening.

Och slutligen: kan inte du beskriva hur DU gör vid inspelning istället för att gå på andras inlägg. Kom med några andra argument om inspelningsteknik istället då. Inte konstigt att människor fjärmar sig från såna här forum, dina inlägg liknar mer FB-inlägg, tycker jag.

Det var inte bättre på Analogfreaks tid liksom, med all pajkastning, även om forumet var mer levande då.

PS.  missade vad du skrev om sången. Om du lär dig sjunga med dynamik så behövs ingen komprimering på inspelningen, man kan ju öka avståndet till micken om du sjunger högre.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här snöade väl iväg lite väl? =)

Tack för tipsen iallafall, framförallt att Zoom R24 redan har en inbyggd kompressor! Jag använder dock helst Zoomen som audio interference med cubase och därför va jag lite intresserad om man kunde koppla en separat kompressor som man kan använda på flera kanaler samtidigt men det får jag nog skippa tyvärr.

En helt annan fråga jag skulle vilja ställa är om  Shure beta 57A passar dig lämpligt att micka upp en gitarr/basförstärkare med vid inspelning? Jag tycker det låter hyfsat men har även några budget membran i 800kr klassen som kanske passar bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, Keep0nRockin säger:

En helt annan fråga jag skulle vilja ställa är om  Shure beta 57A passar dig lämpligt att micka upp en gitarr/basförstärkare med vid inspelning? Jag tycker det låter hyfsat men har även några budget membran i 800kr klassen som kanske passar bättre?

Det är standard att använda 57or till gitarrkabinetter
Kan du inte smälla på båda två? Annars kan du ju testa båda och använda det som passar ljudmässigt till vilket ljud du vill ha

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...