Jump to content
Annons

Visst kan man göra så här?


ErikP120

Recommended Posts

Jag går rakt på sak:

Jag vill blanda in en låg sinusvåg med en baskagge i mitt metalprojekt.

Jag har en kanal med själva vågen som löper hela arret ut sen har jag då kaggen på en annan kanal. Hur kopplar jag ihop det här nu? När kaggen slår ska en gate till sinusvågen öppnas och den för ljuda. Visst går det att åstakomma med Wavesgrejjerna?

Hur gör jag?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1)add a stereo group track.

2) add the C1 comp-sc as an insert device on the group channel.

3) Now we start the routing. In the inspector, Set the output of the synth's AUDIO channel to the input of the group and set the pan to hard right.

4) For the drum's audio channel put in a pre-fader send to the group (in the channel settings window). Make sure that the send is "on" and that the send level is raised to at least 0db. Now pan the send to hard left (the pan parameter is only visible on the send when in routing mode, found in the little black box at the top right of the channel settings window) We want this to be pre-fader so we can turn down this channel's fader and not change the send's level to the group (compressor).

5) play back, if everything is set up correctly you should hear the synth on the right, the drums on both left and right (although slightly higher volume on the left ( now that it is going through 2 channels). If the group's fader is turned down all the way then the synth should not be heard and the kick (if mono) should be equal on both sides.

6) Now to set up the compressor. For "EQ mode" select "sidechain". For "key mode" select "L --> R" , this sets the kick as the sidechain key and the synth's signal as what is to be controlled by the key.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt....det går utmärkt....är ett väldigt vanligt sätt att feta till kaggen på....

Ett annat alternativ är att du lägge midi-triggningar.....(midiklossar med andra ord, jag brukar ha superduper korta klossar, som bara triggar sinustonen) där kicken slår.....kör sedan en sampler som lirar en sinuston på 50hz någonstans......och ställ ADSR-kurvan som du vill ha den på sinustonen.....detta gör det möjligt att variera längden lite smidigare på sinustonen....kanske inte så användbart i alla musikstilar, men.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu börjar det hända saker!

Men du Mr. Keys

Ett annat alternativ är att du lägge midi-triggningar.....(midiklossar med andra ord, jag brukar ha superduper korta klossar, som bara triggar sinustonen) där kicken slår.....
Är det inte lite pillrigt att klicka in midiklossar efter en varierad kagge? eller kan man trigga på något sätt så att midiklossarna aplicerar sig själva efter kaggens rytmer? (jag mixar en skiva där trummisen tyvärr är rätt otajt så det går inte att copypasta något här)
Link to comment
Dela på andra sajter

DU kan

Klippa upp sinusvågen lagon lång i nåt redigeringsprogram

och sedan använda en plugg som heter Drumagog att spela upp Sinus-vågen varje gång kagge slår.

Kanske finns gratis varianter av Drumagog liknande pluggar oxå ..

Drumagog = http://www.drumagog.com/

Gratis = http://www.kvr-audio.com

Finns säkert någon slags Miditrigger Plug Gratis ..

He who seeks shall find ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att trigga midi från kaggen.....jag är lite osäker på hur man gör dock....men det finns pluggar som kan lösa detta åt dig väldigt enkelt och snabbt, säkert gratis också!?

Du kan säkert få flera tips från folk här inne på såna saker! Om jag inte minns helt fel så har det diskuterats lite smått tidigare.....sök på, typ...trigga trummor, midi triggning...etc, så kan du säkert hitta förslag på pluggar som kan sköta detta åt dig....

Det kanske till och med finns inbyggt som någon midifunktion i Cubase/nuendo/cakewalk/logic....eller vad du nu kör....ganska enkel funktion egentligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nurfens ruta har jag läst och det beskriver ju inte riktigt det jag vill åstakomma...

Jag vill att varje gång kaggen slår ska sinusvågen HÖRAS, annars ska den vara knäpptyst. Jag tänkte försöka hålla mig till att gejta och sidechaina till en början före jag går in i miditriggningens värld (som iof låter väldigt enkel och logisk...)ska testa så fort jag har insett att det inte går att göra på något annat sätt 😆

Hur gör jag?

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Nurfens ruta har jag läst och det beskriver ju inte riktigt det jag vill åstakomma...

Jag vill att varje gång kaggen slår ska sinusvågen HÖRAS, annars ska den vara knäpptyst. Jag tänkte försöka hålla mig till att gejta och sidechaina till en början före jag går in i miditriggningens värld (som iof låter väldigt enkel och logisk...)ska testa så fort jag har insett att det inte går att göra på något annat sätt 😆

Hur gör jag?

Det är precis det han infogade eller? (orkade inte läsa allt).

Det du gör är att du genererar en sinuston på 50 – 60 Hz som du lägger på en egen kanal. Lägg på en gate på den signalen och och låt kaggekanalen trigga den gaten via sidechain eller key input! Varje gång som kaggen slår till så öppnas gaten på sinuskanalen. Enklare kan det inte bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har fått till allt nu: sinusen hörs fint och jämt med kaggen så det låter fett och vackert, men själva sinustonen ligger utpanorerad till vänster! det vill vi ju inte, tonen ska vara i mitten men när jag panorerar den så hörs den ju hela tiden givetvis. (nu när jag har gjort som nurfen skrev fast med en gate).

det är förmodligen väldigt simpelt, säg hur man gör för att dra in sinusen till center!

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör precis likadant en gång till.. Men lägg sinusen på höger kanal.. Om du kopierar spåret med den första sinusen till ett nytt spår så bör du inte få nåt problem med fasfel och elände heller.

Vänster + Höger kanal i samma fas=center +3dB

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Gör precis likadant en gång till.. Men lägg sinusen på höger kanal.. Om du kopierar spåret med den första sinusen till ett nytt spår så bör du inte få nåt problem med fasfel och elände heller.

Vänster + Höger kanal i samma fas=center +3dB 

Jag var påväg att utföra precis den åtgärden men jag tänkte att det borde finns nåt simplare alternativ. Detta alternativ medför ju att jag måste köra dubbla kompressorer vilket drar en aning mer cpu osv.

Men det funkar ju uppenbarligen så tack för svaret 🙂

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Just det, skulle behöva ett tips på en bra och smidig vst synth som man kan använda till att generera sinustoner med...så slipper jag göra filerna i wavelabs tongenerator och importera.

En sak till:

Borde det inte bli problem om sinustonen triggas via midi...? i cubase så aktiveras ju samplingen när tidslinjen passerar början på sjävla midi-dotten!... Man kan väl inte pensla in 64e delar och trigga en sinuston? visst borde det låta konstigt? Jag kan ju inte vara tvungen att lyssna på projektet från början bara för att sinusen ska aktiveras.

eller kan man ställa in så att man hör synten oavsett vars i midiediteringen man börjar lyssningen? (så att om jag ritar upp ett enda långt C så ska jag höra synten spela C även om jag startar mitt i sjävla midistrecket)

hoppsan, det här blev kanske ett väldigt abstrakt problem, men ni som har klickat med midi förstår säker hur jag menar.

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det hade ju varit smidigt att kunna redigera frekvensen på sinustonen "i realtid" så att jag slipper göra en ny fil varje gång jag upptäcker att den var lite för låg eller lite för hög osv.

Det borde ju fungera med någon form av virtuell analogsynth, någon som har ett förlsag på vad man kan använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja då var det löst! någon som har något generellt att tillägga om sidechaning och triggning? 😄

Som Du ser så har jag en hel del intressant om bl a sidechaining och annat som jag skrivit om i mina böcker. Jag brukar sälja dem för 500 kr styck men Du skall få den för 450 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.....jag undrar om du inte kan göra detta i EXS24, om du nu har turen att arbeta med Mac!?

"Additionally, you can route the level of the sidechain input to sample select, sample start, pitch, glide, volume, pan, envelope times, parameters of LFOs, or filters."

Sidechain kan styra samplestart och sample select.....det borde innebära att om du väljer ditt audiotrack (kickspåret) i sidechain-menyn på EXS24'an, så kan du få den att trigga en sinuston varje gång kicken slår.....och då kan du, live, laborera med frekvensen på sinustonen också.....dessutom ställa ADSR kurvan hur du vill.....

men jag har inte provat detta själv....så jag kan ha missförstått det....

Och kör du inte logic, så finns det EXSP24 till PC, som funkar till Cubase/nuendo osv....som är en lite slimmad variant av EXS24'an, det kanske går med denna också....!?

Link to comment
Dela på andra sajter

åhå, har faktiskt aldrig testet EXS24 på PC men det får väl vara värt ett försök.

Hade jag haft råd med en g5a så hade jag köpt en sådan, men nu sitter jag på en väldigt bra PC istället som fugerar otroligt bra.

Inga andra förslag på sinusgeneratorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...