Jump to content
Annons

Digitaltrummor ez-drummer virvel låter som cymbal osv.


Salbo

Recommended Posts

Tjena!

Har just skaffat digitalt trumset yamaha dtxplorer. Har kopplat in det via midi till ez-drummer (pro tools)

Virvel låter som en cymbal och baskaggen som en virvel. Finns det något smidigt sätt att fixa detta. Är ganska kass på både pro tools och ez-drummer. Man ska väl mappa om har jag hittat på nätet men vet inte om det går i pro tools eller hur jag ska bära mig åt.

Säg att det finns en quickfix.

Hjälp!

/Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde med Roland td3. Men är det inte nånstans du ska välja "host"? Alltså vilket märke? MIDI out från trummorna och in i ljudkortet. Nu har jag iofs reaper men EZ ska se likadant ut oavsett vilket daw som används.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är daw?

Har klickat på allt men hittar inte host.

Har ez drummer 1.

Det står battery low på trum modulen.

Klurar om det kan påverka midi out signalen? Har ju testat allt. Avinstallerat map programmet. Tidigare fick jag ju ljud i skiten fast fel ljud.

Nu är det ju helt dött!!!

Jag blir galen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Kollade på den tidigare.

Hittade ingen sån funktion i pro tools så jag använde midipipe för det som i denna tråd: https://discussions.apple.com/thread/369702?start=0&tstart=0

Efter det får jag inget ljud alls från trummorna utan bara från ez-drummer när jag klickar med musen på trummorna där.

Hur kollar jag att midisignalen kommer in i en Mac över huvud taget? Tog bort midipipe från datorn utan att det blev bättre. Har klickat friskt på allt som har med midi att göra i protools. Kanske har klickat bort nåt där men jag tror det sket sig i samband med midipipe.

Steg ett är nog på nåt vis att se att jag får in signal från trummorna över huvud taget men vet inte hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, gissar att nåt gick snett när du avinstallerade midipipe. I länken om midipipe  du bifogade fanns ett svar längre ner i tråden om att man fick ändra 2 oktaver för att det skulle bli rätt, kanske därför du inte fick det att funka ? Det kan stämma, har för mig att Yamaha har en annan "middle C" än GM standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat om snowboard leopard ca 6ggr och precis fått safari att funka igen efter ytterligare några sena nätters googlande och trixande. Nu börjar jag fan ta stryk psykiskt av sömnbristen 😉

Ljudkortet hittas i midifönstret nu!!!

Väntar bara på att pro tools laddas ner nu.

Det är som en spännande tv serie som aldrig har nåt slut med snabba vändningar hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...