Jump to content
Annons

DataSpelsMusik


Mr Keys

Recommended Posts

Jag installerade Spelet Driv3r igår, vilket tog väldigt lång tid, och då började jag fundera på musiken som finns med i spelet.....och även musik i dataspel rent allmänt......och kom på att dom senaste spelen jag lirat(ett tiotal de senaste året kanske) har väldigt risig musik, bortsett från "Need For Speed Underground" och "Grand Theft Auto-Vice City", men det är ju mest för att de grundar musiken på "riktig" musik....radiodängor (gamla som nya).

Det känns nästan som att spelutvecklarna bara slänger in musiken för att det behövs något som låter lite.......faktum är att jag tycker att musiken under installationen och när man bläddrar i menyer samt under spelets gång sätter en väldigt viktig kvalitetsstämpel på hela spelet......

Driv3r hade jag höga förväntningar på innan, men redan under installationen tänkte jag "va fan, håller inte musiken högre kvalitet så kanske inte spelet är så jävla bra som jag trott heller"(och det vara ganska trist också) nån jävla superrisigt programmerad DFH-slinga och några tattiga synthar......och då är det inte musikstilen, utan helt enkelt "produktionen", som var för tattig....

Har speltillverkarna väldigt låg budget, eller är de för snåla för att lägga mer krut på musiken i spelen?

Ok, jag kan förstå att man inte har råd att ta in låtskrivare/producenter i toppklass, men nog fan ska man väl kunna hitta nån som kan åstadkomma något som i alla fall är lyssningsbart....

Tar man "Need For Speed Underground" tex....jag krämade på musiken riktigt mkt när jag lirade det....det höjde liksom hela spelet från typ, 4 av 5 till en fullständig femma!

Bara lite reflektioner........ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller fullständigt med. Musiken är egentligen viktigare än grafiken i spel. Så jäkla trist att det inte finns så många företag som satsar mer på det.

Men tacka vet jag Square som alltid satsat helhjärtat på musiken i deras spel. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

personligen stänger jag alltid av musiken om det går....

Tänk på att att alltför avancerad ljudkvalitet och långa musikstycken tar upp väldigt mycket plats i spelet och om man ska välja mellan päron och bananer så, ja vilket vill du försaka , spelvärde, grafik eller musik???

Botten upp däröh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok....låt oss börja med att namedroppa lite spel med BRA musik:

Metal Gear Solid 2

Rainbow Six

Parappa the Rapper

Battle Arena Toshinden

Sonic Adventures

Final Fantasy

Dr Mario

Tunnel B1

U.N Squardon

Pocky & Rocky

Dance stage ( inte 😉 )

( Fyll gärna på :-) )

Jag håller absolut med dig. En shysst ljudproduktion höjer ett spel till ofattbara höjder. Faktum är att jag har sutitit och spelat en del spel som är helt kassa bara för att få avnjuta musiken.

Samma sak gäller med filmer. Titta på en amatörfilm. Största anledningen till att den suger så hårt är att ljudproduktionen är helt uppåt väggarna.

Jag håller absolut med dig. Med den kompetens som finns idag och de löjligt häftiga resultat man kan åstakomma med hjälp av lite halvdyra mjukvarupluggar borde göra att varje spel skulle kunna ha ett fantastiskt soundtrack.

Du kanske har hittat en framtida karriär här. Skriv ett ansökningsbrev vetja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att att alltför avancerad ljudkvalitet och långa musikstycken tar upp väldigt mycket plats i spelet och om man ska välja mellan päron och bananer så, ja vilket vill du försaka , spelvärde, grafik eller musik???

Men nu handlar det väl snarare om att göra den musiken som redan finns i spelet uthärdlig? Inte längre.

Och idag är lagringsutrymmet inte spelutvecklarnas största bekymmer. De får nog plats med precis så mycket musik som de orkar göra. ( om vi inte snackar rådynamisk musik, som triggas av varje fotsteg, men så långt har jag inte sett någon gå....än ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man till exempel Driv3r, så ligger spelet på 3,4GB.........då borde det ju liksom inte vara något större problem att slänga in 100mb MP3or....eller hur? Det får ju fortfarande plats på en DVD....

Och som sagt, det handlar ju mest om att "byta ut" den befintliga risiga musiken mot musik som man kanske till och med kan sitta och gunga till när man lirar...

Link to comment
Dela på andra sajter

sublunar (oregistrerad)

Chrono Trigger

Chrono Cross

Final Fantasy-serien

Silent Hill-serien

Ecco the Dolphin-serien

Megaman-serien

Myst-serien

Wipeout-serien

Spel med grymt bra musik 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Halo" spelen har riktigt taggande musik som "följer" händelserna i spelet mycket bra.

När det blir dags för lite hagelgevärssymfoni blir det riklig adrenalintillströmmning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt klart beredd att hålla med dig Speed-Focus. Den musik som är i de flesta moderna spel är utfyllnad och inte spelmusik. Vem kan vissla ledmotivet till Giana Sisters, Super Mario Bros, Zelda, Phantasy Star o.s.v? Rätt många skulle jag tro, jag kan åtminstone det. Men be mig vissla något ur Fable, Half Life, de senare Prince Of Persia spelen o.s.v och jag får nite fram en ton.

Visst ibland passar det med "filmmusik" men jag vill baske mig ha riktiga låtar med riktiga melodier också. Antar att problemet är att det görs för lite arkadspel och spel som skall vara roliga. Undantagen heter väl Sega och Nintendo där man envisas med bra låtar i spel som Sonic Adventures och vem kan glömma "Game Oveeer Yeaaaaah!" i Sega Rally? Lysande 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer någonsin slå soundtracken till Gianna Sisters, Last Ninja-serien och Turrican 1&2.

Jo. Det har redan hänt.

Nej, det har det inte.

Ni får sluta blanda ihop vad som är bra med vad som är nostalgi.

Visst, jag dömmer inte ut musiken i dessa spel. Den är bra, men kom inte och säg att den inte har blivit toppad eller åtminstone tangerad för det är ren och skär lögn. En intersubjektiv lögn.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Majken, Half Life2!!! Avsnittet med svävaren i kanalen? Kör den sekvensen med HÖGT ljud. J-vlar vad det pumpar blod, iallafall första gången. En av dom få gångerna jag känt att ljud o grafik gjort nåt tillsammans i ett spel.

Sen att nämna Zelda som bra musik!!! Vi pratar hjärntvätt... tillslut så drömmer man dom där nedrans loopade inavels-melodierna. Hjälp!!!

/Jimmy

Redigerat av Jimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer någonsin slå soundtracken till Gianna Sisters, Last Ninja-serien och Turrican 1&2.

Jo. Det har redan hänt.

Nej, det har det inte.

Ni får sluta blanda ihop vad som är bra med vad som är nostalgi.

Visst, jag dömmer inte ut musiken i dessa spel. Den är bra, men kom inte och säg att den inte har blivit toppad eller åtminstone tangerad för det är ren och skär lögn. En intersubjektiv lögn.

Hur kan du blanda in sanningsbegreppet i något så subjektivt som tycke och smak? Var det min oklara formulering i mitt första inlägg? I så fall ändrar jag den gärna; enligt min åsikt kommer inget någonsin slå soundtracken till Gianna Sisters, Last Ninja-serien och Turrican 1&2.

Visst har dessa soundtrack sin nostalgiska charm, men det är främst de fantastiska melodierna jag uppskattar. De verkar helt enkelt inte finnas längre, nu är det nån halvkass nu-metal, hiphop b-sidor eller smöriga stråkar i de flesta spelen. Visst skapar det stämning, men det är med mina öron hört totalt charmlöst och saknar melodier dagens spelare kommer kunna nynna om 15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer någonsin slå soundtracken till Gianna Sisters, Last Ninja-serien och Turrican 1&2.

Jo. Det har redan hänt.

Nej, det har det inte.

Ni får sluta blanda ihop vad som är bra med vad som är nostalgi.

Visst, jag dömmer inte ut musiken i dessa spel. Den är bra, men kom inte och säg att den inte har blivit toppad eller åtminstone tangerad för det är ren och skär lögn. En intersubjektiv lögn.

Hur kan du blanda in sanningsbegreppet i något så subjektivt som tycke och smak? Var det min oklara formulering i mitt första inlägg? I så fall ändrar jag den gärna; enligt min åsikt kommer inget någonsin slå soundtracken till Gianna Sisters, Last Ninja-serien och Turrican 1&2.

Visst har dessa soundtrack sin nostalgiska charm, men det är främst de fantastiska melodierna jag uppskattar. De verkar helt enkelt inte finnas längre, nu är det nån halvkass nu-metal, hiphop b-sidor eller smöriga stråkar i de flesta spelen. Visst skapar det stämning, men det är med mina öron hört totalt charmlöst och saknar melodier dagens spelare kommer kunna nynna om 15 år.

Nu skrev jag iochförsig intersubjektiv lögn.

Självklart förstår jag och accepterar att du har en klar åsikt i frågan. Men jag tror helt enkelt bara att du har spelat fel spel. Det finns fortfarande bra och nynnvänlig musik i dagens spel.

Jag själv kommer iallafall att nynna på melodierna i Jet set radio, Shenmue, Sonic Adventures och Parappa the rapper om 15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man till exempel Driv3r, så ligger spelet på 3,4GB.........då borde det ju liksom inte vara något större problem att slänga in 100mb MP3or....eller hur? Det får ju fortfarande plats på en DVD....

Och som sagt, det handlar ju mest om att "byta ut" den befintliga risiga musiken mot musik som man kanske till och med kan sitta och gunga till när man lirar...

Och den stora kostnaden för rättigheterna till upphovsmännen av musiken/MP3:orna?

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man till exempel Driv3r, så ligger spelet på 3,4GB.........då borde det ju liksom inte vara något större problem att slänga in 100mb MP3or....eller hur? Det får ju fortfarande plats på en DVD....

Och som sagt, det handlar ju mest om att "byta ut" den befintliga risiga musiken mot musik som man kanske till och med kan sitta och gunga till när man lirar...

Och den stora kostnaden för rättigheterna till upphovsmännen av musiken/MP3:orna?

Öhh....nu snackar vi väl musik gjord av företaget själva?

Inte vilka sporadiska låtar som helst, typ Brittan och slå mig älskling en gång till.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man till exempel Driv3r, så ligger spelet på 3,4GB.........då borde det ju liksom inte vara något större problem att slänga in 100mb MP3or....eller hur? Det får ju fortfarande plats på en DVD....

Och som sagt, det handlar ju mest om att "byta ut" den befintliga risiga musiken mot musik som man kanske till och med kan sitta och gunga till när man lirar...

Och den stora kostnaden för rättigheterna till upphovsmännen av musiken/MP3:orna?

Ja, men det är ju det jag menar....jag har full förståelse för att inte alla speltillverkare kan köpa rättigheter såsom dom gjort i tex Grand Theft Auto, men det kan inte innebära sån otrolig kostnad att hitta bra låtskrivare som är villiga att göra bra musik till spelen för en spottstyver av pengarna det skulle kosta att hyra in etablerade storproducenter....

Jag kan LOVA att de skulle kunna få in GRYM musik för bara några tusenlappar per låt......och ge en liten procent per såld skiva till låtskrivarna som är med och gör spelmusiken....speciellt med tanke på att jag nästa också kan lova att det i många dataspelstidningar skulle höja spelets betyg åt minståne ett snäpp på skalan.......och detta kan vara värt väldigt mkt......

Det är därför jag startade tråden....det verkar som att många bara lägger in någon låt skapad på 10minuter av städaren på företaget, för att fylla ut tystanden eller nått.....! Spelmusiken är underskattad helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Comand n Conquer hade schysst musik på sin tid.

Och Diablo - 2 verkade också väldans schysst på den demon jag provade...

Stämmningsfullt.

Men olika spel kräver olika musik... ett äventyrsspel funkar bra med ambientmusik

Hokki-spel brukar funka med hårdrock, men bilspel kan gå bra med typ "porrfilmsmusik"

Apropå porrfilmsmusik; så hade jag en lumparpolare som gjort musik till en p-rulle...

Hur lågt kan man sjunka? 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...