Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Vi är två studenter som läser ljudteknik på Musikhögskolan i Piteå.

Vi håller just nu på att leta efter personer som skulle vilja vara med och delta i ett lyssningstest. Testet tar max 10 min att göra. Klicka på länken för att delta.

https://goo.gl/forms/5Ufy61gIGTXZqgN42

Om ca en vecka kommer vi här skriva vad testet utgick från att undersöka samt resultat.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Hej!

Vi vill börja med att tacka alla som varit med och deltagit i testet, och även be om ursäkt då det har dröjt något att posta resultaten etc.

Lyssningstestet som anordnades var för att ta reda på om man kan höra någon skillnad mellan en dyr resp. en billig linebox.

De två lineboxar som undersöktes var: Radial J48 och Behringer DI100 där priset skilde de båda åt med ca 1700 kr.

Ett av ljudklippen var alltså inspelad igenom Radial J48 och det andra igenom Behringer DI100.

Från ett Nordstage 2 skickades två identiska monosignaler till varsin linebox.

Majoriteten av informanterna hörde en liten, till ingen skillnad på ljudklippen.

Beskrivningarna som kom in på vilket av ljudklippen som informanten ansåg vara bättre/sämre än det andra har varit relativt subjektiva då några föredrar Radial J48 och några Behringer så vi har inte fått fram något reslutat att som tyder på att man kan höra skillnader.

Vi har även tagit hänsyn till, då klippen laddades upp på youtube kommer dessa komprimeras enligt youtubes egna standard, samt att det ej går att ladda upp wav-filer via Youtube, och att detta kan vara en bidragande faktor till resultatet. Även att vi inte har haft lyssningstestet under såkallade kontrollerade villkor och informanter kan exempelvis göra testet fler gånger.

Tack igen till er som ställde upp och deltog.

Hälsningar

Karl och Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskrivningarna som kom in på vilket av ljudklippen som informanten ansåg vara bättre/sämre än det andra har varit relativt subjektiva då några föredrar Radial J48 och några Behringer så vi har inte fått fram något reslutat att som tyder på att man kan höra skillnader.

Nu kommer jag att vara lite tråkig här  😉 men kanske har ni nytta av detta i ert nästa studie.

Att man kan höra skillnad är inte samma som vad man föredrar. 

Hur många vad det egentligen som föredrog det ena eller det andra?

och är det egentligen vad ni är intresserade av?

Vad blev er slutsats?

Jag hade inriktat undersökningen på om man kan höra några skillnader, eller om dessa är inbillade.

Ett förslag - Ni hade t ex kunnat ha tre blindtester som jag ser det:

a. 2 ljudklipp båda med Radial J48  - hör du någon skillnad?

b. 2 ljudklipp båda med Behringer - - hör du någon skillnad?

c. 2 ljudklipp med Radial och Behringer - hör du någon skillnad?

Sedan kan man titta på utfallet; om utfallet på c skiljer sig signifikant från testerna a. och b.

Bäst hade förstås varit att ha wav-filer som ni säger

Troligen är det ett måste då jag antar att skillnaderna är väldigt små?

Må gott och lycka till med er utbildning!  🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hej!

Vi vill börja med att tacka alla som varit med och deltagit i testet, och även be om ursäkt då det har dröjt något att posta resultaten etc.

Lyssningstestet som anordnades var för att ta reda på om man kan höra någon skillnad mellan en dyr resp. en billig linebox.

De två lineboxar som undersöktes var: Radial J48 och Behringer DI100 där priset skilde de båda åt med ca 1700 kr.

Ett av ljudklippen var alltså inspelad igenom Radial J48 och det andra igenom Behringer DI100.

Från ett Nordstage 2 skickades två identiska monosignaler till varsin linebox.

Majoriteten av informanterna hörde en liten, till ingen skillnad på ljudklippen.

Beskrivningarna som kom in på vilket av ljudklippen som informanten ansåg vara bättre/sämre än det andra har varit relativt subjektiva då några föredrar Radial J48 och några Behringer så vi har inte fått fram något reslutat att som tyder på att man kan höra skillnader.

Vi har även tagit hänsyn till, då klippen laddades upp på youtube kommer dessa komprimeras enligt youtubes egna standard, samt att det ej går att ladda upp wav-filer via Youtube, och att detta kan vara en bidragande faktor till resultatet. Även att vi inte har haft lyssningstestet under såkallade kontrollerade villkor och informanter kan exempelvis göra testet fler gånger.

Tack igen till er som ställde upp och deltog.

Hälsningar

Karl och Oscar

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag kollar så verkar Radial och Behringers ingångsimpedans vara i samma härad. 

Skulle det vara 5ggr skillnad på impedansen så borde det ha hörts i lyssningstesten tänker jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...