Jump to content
Annons

Steinberg UR44 eller Focusrite 6i6(2nd Gen)?


rockdemon

Recommended Posts

Nu orkar jag inte med mitt e-mu USB 0404 ljudkort längre. både ingångar och utgångar skrapar och det är glapp i ena teleingången...

Jag kollar på nya kort och har fastnat vid dessa två just nu. Jag behöver inte fler än 2 ingångar(gärna såna tele/xlr kombinationer) och de har dubbla hörlursutgångar vilket verkar trevligt. Jag har dålig koll på vilka detaljer jag ska titta efter och som skiljer de bägge korten åt.

Mitt nuvarande kort klarar inte av att ha igång olika källor eller vad man ska kalla det. Dvs. cubase låser upp kortet så att det inte går att höra ljud från annat tills man avslutat cubase(om man nu vill kolla en youtube tutorial eller vad man nu vill).

E-mu kortet hade såna trevliga ingångsmätare som visade volym på ingångarna, väldigt trevlig grej men den var inte så exakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Gillar Steinbergs ljudkort och kör själv på ett UR824. 

Tror att även 6i6 gen2 är ett bra ljudkort. 

Vet inte hur stor skillnaden är mellan dessa egentligen men min magkänsla säger att Steinberg är lite, lite bättre. Är du van vi Cubase så är det ju samma tillverkare som gör både ljudkortet och Cubase. Yamaha äger ju Stienberg och jag tycker de brukar vara mycket bra på att hålla sina saker flytandes. Medans ett dyrare Focusrite kort som jag har inte längre får några nya drivers, trotts att jag skulle behöva det då det inte funkar stabilt alls.

För att få loss ljud i bakgrunden medans man kör cubase så ska de finnas en inställning i Cubase. Kan hända att du har en bantad variant av Cubase med, och att denna funktion inte finns med där, kanske?  Men jag undrar ju lite varför man vill göra det om man jobbar med cubase. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Steinbergs ljudkort och kör själv på ett UR824. 

Tror att även 6i6 gen2 är ett bra ljudkort. 

Vet inte hur stor skillnaden är mellan dessa egentligen men min magkänsla säger att Steinberg är lite, lite bättre. Är du van vi Cubase så är det ju samma tillverkare som gör både ljudkortet och Cubase. Yamaha äger ju Stienberg och jag tycker de brukar vara mycket bra på att hålla sina saker flytandes. Medans ett dyrare Focusrite kort som jag har inte längre får några nya drivers, trotts att jag skulle behöva det då det inte funkar stabilt alls.

För att få loss ljud i bakgrunden medans man kör cubase så ska de finnas en inställning i Cubase. Kan hända att du har en bantad variant av Cubase med, och att denna funktion inte finns med där, kanske?  Men jag undrar ju lite varför man vill göra det om man jobbar med cubase. 

Blev tipsad om ur28m. Så jag har beställt ett sånt. Det jag gillade med e-mu kortet har även ur28m. kontrollerna ovanpå kortet,inte på framsidan. sen har det lite monitorkontroller också vilket är trevligt. Hoppas det funkar fint..

Jag har cub 8 artist. ska kolla om det finns nån release in background eller vad de kan heta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...