Jump to content
Annons

Mastering


Arefstudios

Recommended Posts

Annons

Jag har jobbat en del med 304 Mastering och då har jag enkelt skickat filer via hemsidan där det finns länk till deras uppladdning. Det jag gillar med dom är att det blir bra resultat och att man enkelt kan bolla idéer ang önskemål och frågor.

Hemsidan hittar du här:   www.304mastering.com

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat en hel del med Cutting Room och jag tycker dom är bra. http://cuttingroom.se/
Men det finns massor med andra.
Förhoppningsvis så kommer folk att posta sina erfarenheter här så du får nåt att gå på.

Att tänka på:
Bounca/mixa ner låtarna i det format du har spelat in i. Exempelvis är det inspelat i wav 24 bitar och 44.1 khz så mixar du ner det i det formatet. Kom överens med masteringsfirman om vad du vill ha för format. Är det till CD så fixar firman det till 16 bitar och 44.1.
Kolla också med firman om dom kan hjälpa dig med ISRC-koder (International Standard Recordning Code) dvs identifikation för låten/låtarna..
Sista och viktigaste är att du inte mixar ner det med för hög output. Det är inte trevligt att få filer som inte ger en något headroom för själva mastringen. Normalt brukar man ligga ca -4dB på peakarna. Om du har några pluggar på masterbussen så var försiktig med att det inte är nåt hejdundrande påskruvat på dom. Lämna helst masterbussen tom.

Hur du delar är lite olika beroende på masteringsfirma. Men ex Cutting Room brukade iaf förut ta emot via https://www.wetransfer.com/
 

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂 Fantastisk bra feedback! Inser att jag behöver fixa till mixen först efter att ha läst detta. Jag har spelat in i 24 bitar oh 48 kHz och legat på -1dB dvs alldeles för högt.

Har spanat in Cutting Room 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂 Fantastisk bra feedback! Inser att jag behöver fixa till mixen först efter att ha läst detta. Jag har spelat in i 24 bitar oh 48 kHz och legat på -1dB dvs alldeles för högt.

Har spanat in Cutting Room 😉

Hold your horses.... Ring eller maila dom först innan du mixar om. Det är inte säkert att du måste sänka. 

Finns många åsikter hur högt det får vara och hur man löser det. Nu vet jag inte vad du kör för DAW. Men ex i Logic kan man markera alla reglarna i mixer och dra ner. Men många brukar inserta en volymplugg på mastern och dra ner och en del andra drar bara i masterregeln.

Dom två sista har jag själv aldrig gjort utan jag tror mer på vad man matar masterregeln med och jag låter regeln ligga på noll och håller utkik på hur mkt jag matar in. Men många brukar köra med den lösningen och det verkar vara okej.  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En person som jag skickar allt mitt material till oavsett genre är Erik på InnerPortalStudio.com. Det normala är att jag skickar en 24bitars 44,1khz wavfil, och får tillbaka en 16bitars, och en flac (om man ber om det).

Han tar $60 per låt och man får två revisioner per låt. (D.v.s. två försök utöver den första versionen.) Han kan även mixa stammar, men då får man öppna upp plånboken en aning.

Värt å veta är att han har mastrat professionellt i över 16år, så om man får tillbaka någonting som låter dåligt, är det inte mastringen det är fel på. 😊 (Ja, du får använda revisioner och skicka nya mix-versioner på samma låt. ☺️ )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...