Jump to content
Annons

Uppdatera INTE till Apple Sierra


HanZolo

Recommended Posts

Annons

För att förtydliga lite. Operativet heter macOS Sierra version 10.12
Håller med, finns ingen anledning att uppdatera då det inte tillför nåt till tidigare versioner mer än några fåniga funktioner så som logga in via apple watch eller tjatkärringen Siri.
En musikdator vill man ju ska hålla käft så mkt det bara går.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Upprepar ovanstående inlägg, uppdatera inte till OSX Sierra! Oavsett om ni har UAD eller inte. 

Jag körde uppdatering på min Mac Pro 5.1 och då försvann WI-FI:n. Hade som tur är backat upp till Time Machine innan. Nån på nätet föreslog att hålla in "Cmd-Opt-P-R" när man startade (rensar nåt NVRam i datorn). Funkade ej!

Körde tillbaka Time Machine-kopian istället (Yosemite).

//Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Upprepar ovanstående inlägg, uppdatera inte till OSX Sierra! Oavsett om ni har UAD eller inte. 

Jag körde uppdatering på min Mac Pro 5,1 och då försvann WI-FI:n. Hade som tur är backat upp till Time Machine innan. Nån på nätet föreslog att hålla in "Cmd-Opt-P-R" när man startade (rensar nåt NVRam i datorn). Funkade ej!

Körde tillbaka Time Machine-kopian istället (Yosemite).

//Peter

Det var skumt. Jag uppdaterade för nån vecka sen efter att ha gjort research på plugin-kompatibiliteten och nu var det grönt att jag kunde då uppdatera. Märker ingen större skillnad mer än att det är lite rappare, men Finder beter sig lite konstigt ibland.

Jag har, som du, en Mac Pro 5.1 och mitt wi-fi fungerar, även om jag nu inte använder det. Kör trådbundet nätverk då jag har 300Mbit-lina den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var skumt. Jag uppdaterade för nån vecka sen efter att ha gjort research på plugin-kompatibiliteten och nu var det grönt att jag kunde då uppdatera. Märker ingen större skillnad mer än att det är lite rappare, men Finder beter sig lite konstigt ibland.

Jag har, som du, en Mac Pro 5.1 och mitt wi-fi fungerar, även om jag nu inte använder det. Kör trådbundet nätverk då jag har 300Mbit-lina den vägen.

Allting funkade innan uppdatering, sedan slutade Wi-Fi-hårdvara att fungera, men spelar ju ingen roll då musikdatorn egentligen ska vara utan internet. En del (på nätet) löste det med att återställa NV-Ram. Funkade inte riktigt på min dator tyvärr. Kommer inte att uppgradera min dator i framtiden. 

Köp er en pc istället. 😑

That´ll be the day:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp er en pc istället. 😑

När Microsoft har fixat Time Machine-backuper;-) Återställde datorn på femtio minuter. Har Microsoft något liknande, tillfredställande backup-system? Då skall jag byta tillbaka till PC-miljö:-P

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har två äldre också kom på det nu dom står hos brorsan som kör på sniw leopard. Dom här hemma går på mountainlion och yosemite.

Apple och datorindustrin utvecklas åt ett håll där det blir svårare och svårare med ny hårdvara så det är nog så här jag långt kommer men sen är det stopp av olika anledningar knutet till detta.

Jag har två med specialbyggda moderkort för os x som man bara slängde in DVDn i så installerades allt precis som på enriktig mac, den till och med pratade med mig under installationen. Nu är det nästan samma strul med dom också dessvärre.

Kort sagt uppdatera inget tvinga tillverkarna att göra färdigt innan dom släpper ut nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

När det kommer en ny version av det operativsystem din dator använder är det alltid en god idé att vänta med att uppgradera tills dess att de mjukvaror och drivrutiner du är beroende av är kompatibla.

Jag har själv uppdaterat till macOS 10.12 och det är fungerat utan problem. Men då har jag också väntat in min ljudkortstillverkare och lite annat som jag tycker är viktigt. 

Om du har en riktig mac (förlåt Sven) som är kompatibel att köra 10.12 och ditt Wifi slutar funka så beror det sannolikt på ett mjukvarufel i din installation och inte på något generellt i 10.12.

Eftersom man innan uppgraderingen gjorde en komplett säkerhetskopia (eller hur?) så är det en smal sak att återställa datorn till föregående skick om man inte är nöjd.

Det är också ett gott råd att inte installera den första versionen så fort den kommer. Det brukar oftast bli .1-versionen då man ju redan väntat på sitt ljudkort.

Dock måste jag säga att sen Apple började med Public beta-programmet på sina kommande operativ så har den första releasen blivit mer stabil än förr. 

Sen har Windows haft en backup-funktion likt Time Machine sen Windows 7. Visst, den är inte lika snygg men definitivt lika effektiv.

https://support.microsoft.com/en-us/help/17127/windows-back-up-restore

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var skumt. Jag uppdaterade för nån vecka sen efter att ha gjort research på plugin-kompatibiliteten och nu var det grönt att jag kunde då uppdatera. Märker ingen större skillnad mer än att det är lite rappare, men Finder beter sig lite konstigt ibland.

Jag har, som du, en Mac Pro 5.1 och mitt wi-fi fungerar, även om jag nu inte använder det. Kör trådbundet nätverk då jag har 300Mbit-lina den vägen.

Jag har sett andra på nätet som förlorat WI-FI-funktionen (hårdvara saknas), men jag kollade aldrig om det trådbundna nätet funkade, så jag körde tillbaka Yosemite istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kann inte minnas att nån OS X uppdatering från Leopard och framåt har förbättrat nånting överhuvudtaget när det gäller att göra musik på en dator. Så den enda anledningen att göra det är för att allt annat man gör på en dator kan strula om man inte uppdaterar. Dvs. att datorns huvudsakliga uppgift blir en bisak på nåt sätt till förmån för att kunna nå ut på nätet etc. Browsers slutar att funka då man av olika anledningar vägrar att uppdatera dom också. Så det kan bli att man har en fullfjädrad anläggning som hanterar både mångkanls inspelning samt multicam video produktion i realtid samtidigt ink allt annat man kan få för sig att göra samtidigt på en dator men man kan inte gå ut på nätet med den för att oset är för gammalt och då finns ingen browser som funkar ok.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...