Jump to content
Annons

Lite frÄgor om ljudkort

Gogg

Recommended Posts

Hej hej 🙂

Jag hÄller pÄ att bygga upp en studio...

Är inte sĂ„ jĂ€ttebra pĂ„ ljudkort... 😆

Nu har jag lite frĂ„gor om Ljudkort 🙁

1 För att ha en mixer, mÄste man ha ett musik ljudkort, el gÄr det med mitt SB?

2 Externt eller Internt? För och nackdelar? Fire-wire eller Usb???

3 Vilket kort? (vet att det finns en massa sÄna trÄdar)

4 StÀmmer det att ljudet försÀmras digital vÀg,

löser detta sig med ett bÀttre ljudkort?

5 För och nackdelar med att köpa begangat?

Det var alla mina dumma frĂ„gor... 😳

Dela pÄ andra sajter

Annons
Hej hej 😆

Jag hĂ„ller pĂ„ att bygga upp en studio. Är inte sĂ„ jĂ€ttebra pĂ„ ljudkort. Nu har jag lite frĂ„gor om Ljudkort!

- det borde gÄ med SB Àven om detta kort ju har sina begrÀnsningar.

2 Externt eller Internt? För och nackdelar?

Externt Àr smidigare, du kan stÀlla det var du vill osv men samtidigt dyrare.

2.5 Fire-wire eller Usb???

Beror pÄ hur mÄnga kanaler du ska spela in "Live" samtidigt? 2st samtidigt ska inte vara nÄgra problem via USB!(?)

3 Vilket kort? (vet att det finns en massa sÄna trÄdar)

Beror helt pÄ pris! Det billigaste Àr vÀl M-Audio Audiophile 24/96 som för under lusenlappen Àr förvÄnansvÀrt bra!

Drygt 2,000 kr ger dig E-MU Emulator X, ljudkort + inbyggda DSP-effekter samt sampler (inkl 2 GB med ljud) som inte belastar datorns CPU.

Sen finns vÀl ljudkort med fler och fler in/ut-gÄngar för upp till 20,000 kr innan det börjar gÄ mer Ät integrerade delar utav proffssystem!

4 StÀmmer det att ljudet försÀmras i sin digitala vÀg, löser detta sig med ett bÀttre ljudkort?

- Inte vÀl inne i datorn, ljudkortet pÄverkar bara in/ut-signal och deras respektive tidsfördröjning (i milli sekunder, kallad latency).

Teoretiskt vore det inga problem o jobba med audio i en dator helt utan ljudkort... gÄr inte o lyssna/spela in ljud utifrÄn, men annars sÄ!

Beethoven skulle kunna göra musik utan ljudkort, (Ähh utan dator ocksÄ ju pucko!)

Det Àr billigare sÄlÀnge det inte krÄnglar ty dÄ blifva det dyrare.

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Ska du Ă€ndĂ„ anvĂ€nda dator sĂ„ kostar M-Audio FireWire Solo ("special-special" för gitarrister 😉) + Line 6 Guitar Port** tillsammans

mindre Àn Pod XT, och ifall du inte ska spela Live med XTŽn Àr den eventuellt en lite overkill, sjÀlvfallet beroende pÄ ens budget, IMHO!

** TrÄd om GuitarPort

Mvh Peder (Pluttis)

Redigerat av Peder
Dela pÄ andra sajter

Svar till Gogg:

- det borde gÄ med SB Àven om detta kort ju har sina begrÀnsningar.

Den tydligaste begrÀnsningen med ditt SB Àr nog ljudkvaliteten. Sen har det bara tvÄ separata linjeingÄngar sÄ en mixer hjÀlper dig inte sÀrskilt mycket.

Ett annan begrÀnsning Àr SBs drivrutiner, som Àr lÄngsamma. Det kan funka med Asio4All, men det löser fortfarande inte det begrÀnsade antalet in-/utgÄngar eller ljudkvaliteten pÄ AD/DA-omvandling. Sök pÄ forumet och du kommer fÄ en del tips oc information om de billigare ljudkorten anpassade för musik.

2 Externt eller Internt? För och nackdelar?

Externt Àr smidigare, du kan stÀlla det var du vill osv men samtidigt dyrare.

2.5 Fire-wire eller Usb???

Beror pÄ hur mÄnga kanaler du ska spela in "Live" samtidigt? 2st samtidigt ska inte vara nÄgra problem via USB!(?)

HÄller inte med Peder. Enligt mina erfarenheter kan externa ljudkort kan vara minst lika krÄngliga att fÄ att fungera. Det hÀnger mycket pÄ sammansÀttningen av övriga datorkomponenter, dvs moderkort, minne, cpu, operativsystem, grafikkort etc. 24 bitar/44.1 kHZ kan vara problemtiskt för ett USB-interface att hantera. Vill man kunna hantera mÄnga in- och utsignaler samtidigt Àr PCI-kort mitt tips. Det finns massor av info pÄ forumet om olika ljudkort.

Det Àr billigare sÄlÀnge det inte krÄnglar ty dÄ blifva det dyrare.

Vet man vad man vill ha (och vad som fungerar till datorn) Àr det i princip bara fördelar med att hitta ett beggat kort/interface. Den enda nackdelen jag kan komma pÄ Àr den uppenbara att garantin antagligen har gÄtt ut.

Dela pÄ andra sajter

Jag skulle inte rekomendera Duo USB, har ett sjÀlv liggandes och förvisso har det funkat fint under de 2 Är jag haft det men kortet tillverkas inte lÀngre och nÄgra fler uppdateringar av drivrutiner ser inte heller ut att vara pÄ gÄng... dessutom saknar det direktmonitor funktion vilket de flesta externa kort verkar ha i dag.

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.