Jump to content
Annons

Sessionsmusiker


Growingart

Recommended Posts

Jag har ett studioprojekt (spelar in i egen studio och skickar filer över internet), och det är ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra något. Så jag får spela en hel del själv. Nu sitter jag och funderar på om det finns sessionsmusiker som man kan anlita. Jag antar att kostnaden beror på erfarenheten, eller hur nu prisbilderna eller tillgänglighet kan se ut. Jag spelar progressiv rock så det är kanske begränsat med musiker. Samtidigt vill jag ha någon slags långsiktighet i samarbetet och genuint intresse.

Hur gör ni om ni fastnar i ett projekt, börjar spela själv, kör på tills ni hittar medmusiker eller anlitar sessionsmusiker? Hitta medmusiker som är genuint intresserade kan ju ta en evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du postar på Midsommar aftons morgon? Det säger en del i sig självt 🙂

Ur proffs-synvinkel, att fastna i ett projekt är inget som någon annan 'ska' lösa åt dig. Det är i så fall något du måste anlita en utomstående producent för att fixa åt dig, och att göra det kan sänka status (aktiekurs) för ditt varumärke (om det blir 'allmänt känt'). Eller, det kan vara en realistisk uppskattning av din situation. Vilket som.

Sessionsmusiker idag, oavsett dom jobbar via nätet eller inte, använder i princip alltid musikerförbundets riksminimitariff som riktmärke för hur mycket betalt dom tar för jobb på plats eller online. Spelar ingen roll om du talar om Pelle Lindvall, Staffan Astner eller Peter Ljung. Alla följer inte denna tariff 100%, men i princip alla använder den som riktmärke. Vissa tar mer, andra mindre, andra följer den nästan exakt.

I USA fanns tidigare något som kallades fackförbundsgradering (union scale), som alla frilansande musiker förhöll sig till. Det var ungefär 180-190 dollar för 1st tre-timmars pass inspelning. Om man hade lyckats etablera sitt namn som högt respekterat, så tog man inte ut mer pengar, utan man tog ut dubbel skala istället, eller 'triple scale' om man tillhörde det mest kända toppskiktet (Steve Lukather, Vinnie Colaiuta, Jerry Hey osv) baserat på tänket att man då klarar av att utföra arbetet på 1/2 eller 1/3 av tiden jämfört med övriga kollegor. Det var dock 100% sant bara i en minoritet av fallen. Status gör mer än verkligheten kan motsvara. Ace Frehley kommer nog alltid ta mångdubbelt mer än Jojje Wadenius. Vem som är mer begåvad och kan ge dig mest valuta för pengarna ur hundraprocentigt praktiskt perspektiv, kanske man inte bör uttala sig om här. Men inom svenska gränser finns det inget som är så 'svårt' att man måste vända sig till andra kontinenter. Folk som Zappa gillade att insinuera det, men det är inte sant.

I Sverige har sånt där med 'hög status' osv aldrig existerat, så alla har alltid förhållit sig till det föregående 'kallning'-systemet, eller den senare riksminimitariffen - oavsett hur känd man är. Måhända att Måns Zelmerlöw, med utgångspunkt från att ha vunnit Eurovision ifjol tar ut dubbla/tredubbla priset, men det är i så fall extremfall - i Sverige.

Och frilansande resurser ger av princip aldrig ut löften om långsiktighet. Det kan du i så fall bara få till om du hittar en mycket ung och rå monstertalang som inte är engagerad av branschen ännu, och är för blå-ögd att förstå att h*n kan bli det om h*n sticker ut huvet lite grann. Inget att satsa pensionspengarna på med andra ord. Överlag så gäller 'pay to play' principen, och resultatet blir nästan alltid i relation till kommunikationen/direktiven. Ju djupera det underliggande meddelandet är, desto mer 'personlig synkronisering' krävs.

I övrigt så skriver du ".. ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra något", och det säger inte mycket om vad det är vad du faktiskt försöker åstadkomma. Att förstå det är avgörande för att kunna ge gott svar på en hittills abstrakt fråga. I vissa fall gäller det motsatta förhållandet: folk kommer vilja jobba med dig beroende på vilka uppdrag du blivit erbjuden och utför.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du postar på midsommaraftons kväll 🙂 Jag tackar för engagemanget.

Och tack för länken. Jag har surfat i tre år om musik men inte sett denna lista. Vilket kanske beror på att jag tidigare sökt annan typ av info. Nu har jag något att utgå från mer än mina första tankar.

Fram till nu så har jag sökt medmusiker i ett projekt. Typ ett band där alla bidrar på grund av intresse. Men det har varit svårt att hitta en hel konstellation. Därav funderingen om man gör det till ett projekt med andra musiker som arbetar på frilans. Med långsiktighet menar jag att hitta några man trivs med, helst delar samma intresse för progressiv rock och på så sätt fortsätter det naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...