Jump to content
Annons

Hur gör jag med moms/skatt när jag mixar folks musik utanför Sverige?


Terror

Recommended Posts

Hej

Startade nyss eget företag för min studio då jag vill köra det vitt. Har en snabb fråga dock. 95% av de jobb jag gör, oavsett om det är mixning eller låtskrivande, är till folk från USA eller andra länder utanför Sverige. Betalningen sker i det flesta fallen genom Paypal. Min fråga är, hur sköts moms/skatt när det kommer till sånt? Sköts det genom Paypal? Hur ska jag redovisa ect ect?

Hur gör ni i min situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Du bör nog kolla vad din revisor tycker. Men i princip så ska du endast ta ut moms (vat) till EU länder, och har de ett VAT nummer som är aktivt så behövs inte det heller. Sedan blir det krångligare, grundregeln är man betala moms där produkten konsumerats och du måste ordna med VAT i alla EU länder som du handlar med om omsättningen överstiger ett visst belopp. Paypal är inte annorlunda än andra betaltjänster, men du behöver nog kunna styrka motpartens land. Tjänster är inget som franska bönder sysslar med så det är inte så noga genomtänkt. Betrakta dina tjänster som potatis så blir det nog rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gjort en tjänst (arbetet) i Sverige och ska väl då rimligen fakturera. Finns lista hos Skatteverket, men det brukar ofta vara moms i Sverige. Sedan gör du periodisk sammanställning för utlandskunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...