Jump to content
Annons

Skivspelare för sampling


Theeoo

Recommended Posts

Hej alla!

Jag skulle vilja skaffa mig en skivspelare och börja sampla vinyler. Dock är jag inte så high på vad som gäller. Hittade en vinylspelare på en loppis idag med RCA kablar, osäker dock på om jag då behöver en förstärkare till den eller om den kan kopplas in direkt i mitt ljudkort?

Har fö ett motu 1248 kort

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Du behöver en ingång med en s.k. RIAA förstärkare. Gamla hemmastereo eller lite dyrare hifi-förstärkare har ofta ingångar för just "Phono", vilket är en RCA-ingång med just RIAA-steg - d.v.s. för skivspelare.

Även många DJ-mixers har, föga förvånande dessa på vissa av sina ingångar. Det ska även finnas ljudkort med RIAA-steg för just användning av skivspelare.

Det går även att köpa lösa RIAA-steg att koppla mellan skivspelare och linjenivå, och de finns både billiga på Claes Olsson eller superdyra på hifibutiker.

Är du snål och/eller vill bara testa kan du testa att koppla skivspelaren genom en gammal hifi-stereo och sedan hämta ut linjenivån via t.ex. "Tape out" till ditt ljudkort.

D.v.s.: Skivspelare -> Hifi-stereo -> Ljudkort -> Dator :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du snål och/eller vill bara testa kan du testa att koppla skivspelaren genom en gammal hifi-stereo och sedan hämta ut linjenivån via t.ex. "Tape out" till ditt ljudkort.

Tydligen är jag snål... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ringen aning om hur de låter, men det finns ju ett par på Kjell & co. Skulle gissa på att de låter bättre än en spelare med gammal nål i alla fall

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/skivspelare

Annars finns ju på thomann också

http://www.thomann.de/se/turntables.html?oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...