Jump to content
Annons

50 sämsta gitarrsolona


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Han som skrivit artikeln är egentligen bara bitter för att han inte själv kan spela gitarr och en del människor spenderar olidligt mycket tid av sitt meningslösa liv med att hitta fel hos andra så det är inte så mycket ta på allvar detta då.

bänd en sträng och ta en god Fredags Ale så blir dagen lite mer skimrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju inte så fräck gitarrist själv, men.... så g Kiss reunion-turné i Gbg för några år sedan. Jag och de andra grabbarna i bandet chockades över hur dåligt de spelade, speciellt Peter Criss och Ace Frehley. Hela scenpresentationen sjönk ju som en sten när de spelade så urbota dåligt!

Ace hade ett par favoritfigurer som han drog i nästan varenda solo. Vi började skratta åt hans solon efter ett tag, naturligtvis dumt och ohövligt gjort av oss. Då blev vi lovade stryk av ett antal Kiss-fans!

Något annat pinsamt var Kirk Hammetts ensamsolon på Stockolms Stadion för många år sedan. Missförstå mig inte, man behöver inte vara världens mest tekniska gitarrist. Tvärtom tycker jag att det är känslan det hänger på. Kirk hade inget han ville förmedla till oss annat än: "Hahaha, nu står Ni här och kan inte komma undan! Nu skall jag se vilka oljud jag kan åstadkomma så att mina bandkamrater kan få en stunds paus!"

Sen har jag hört ett par live- och studiotagningar med mig själv. Oerhört pinsamt! Det är kanske inte alltid så lätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska lamt att kritisera folk som Toto, Van Halen och Steve Ray Vaughan. De är ju legender och gudar. Komplexa harmonier och varierande tajta solon så det smäller om det. De skulle snarare placerats högt i rank enligt mig. Lyssnar på Steve version av Little wing nu. Snacka om fräck improvisation.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Något annat pinsamt var Kirk Hammetts ensamsolon på Stockolms Stadion för många år sedan. Missförstå mig inte, man behöver inte vara världens mest tekniska gitarrist. Tvärtom tycker jag att det är känslan det hänger på. Kirk hade inget han ville förmedla till oss annat än: "Hahaha, nu står Ni här och kan inte komma undan! Nu skall jag se vilka oljud jag kan åstadkomma så att mina bandkamrater kan få en stunds paus!"

För att inte tala om Mike Mars i Mötley Crue hans gitarrsolo på Dr Feelgood turnen var nog det sämsta jag hört, men det var ju oxå bara utfyllnad så att dom fick tid att montera Tommy Lees Special stol till hans roterande trummbur

Link to comment
Dela på andra sajter

Doyle i Misfits tillförde inte mycket som gitarrist.

Vissa "solon" skulle bara följa basen rakt av men han fixade inte ens det.

Och sedan säger Jerry Only (hans bror och basist) inför en turné att " det känns tryggt att ha en av världens bästa gitarrister med sig"

Snacka om syskonkärlek 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker definitivt inte att solot på Bostons hit "More than a feelin'" platsar på listan över de 50 sämsta, utan kanske på listan över de 50 bästa!

Sedan har jag svårt att tänka mig att Santana skulle kunna hamna på en sån där 50-sämsta-lista, men jag har inte hört alla hans/deras låtar.

Ett solo som ingen nämnt, som jag i första hand kommer att tänka på är Velvet Underground och Lou Reeds solo/n på låten "Heard her call my name" från White light/white heat. Det sämsta som finns?

Annars är jag generellt sett inte särskilt förtjust i mycket av Jeff Becks grejer.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my. 😱

Att placera Comfortably Numb bland de 50 sämsta solona genom tiderna måste ha skett enbart i syfte att provocera. De är ju helt sagolikt sköna, oavsett hur mycket klippning som än skett i studion.

Och vilket av dem syftar han på egentligen? De båda har ju helt olika karaktär. Nej, nu ska jag läsa vidare med den här grova missen i bakhuvudet... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Först ett par urkassa kandidater på listan 50-sämsta solona:

Lyssnar nu på den Velvet Underground-LP:n. Hmm...hela den platsar! 😄

Sedan måste ju även nämnas en del av improvisationssolona på Redbones enda dubbel-LP, en tidig sak innehållande världshiten "Niki Hokey" bl.a.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska lamt att kritisera folk som Toto, Van Halen och Steve Ray Vaughan. De är ju legender och gudar. Komplexa harmonier och varierande tajta solon så det smäller om det. De skulle snarare placerats högt i rank enligt mig. Lyssnar på Steve version av Little wing nu. Snacka om fräck improvisation.

That's my boy!

kunde inte sagt det bättre själv... visste inte att du hade så trevlig musiksmak! 😄 nåt mer du vill berätta för mig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta nu inte detta fel.. Jag gillar Kerry Kings solon, för de är precis så skitiga som de ska vara, och saknar inte teknik.. MEN! De kvalar helt klart in som något av det sämsta om man verkligen lyssnar på solot som ett solo och inte "nått oljud som gjorde musiken coolare".

För övrigt vill jag nominera herr Malmsteens akustiska konserter till priset för "värsta kräk-orgie". Han kan va rolig att lyssna på, men se till att gitarren är kopplad och ta med ett 6-pack Red Bull!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Lasse Mongo och Addic59 om att listan verkligen sög. det är ju bara till för att provocera, och inledningen, om att han exkluderar "clowner som Vai " säger ju en del.

däremot så hade ju wonderboy en poäng, i att kiss återförening inte bjöd på några gitarr solon för top50listan över bästa... kommer ihåg en akustisk tillställning som jag såg på mtv. på något sätt tycker man lite synd om folk som spelar riktigt illa men...

huuuu....

han hamnar iallafall på min lista över 50 sämsta artiklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
håller med Lasse Mongo och Addic59 om att listan verkligen sög. det är ju bara till för att provocera, och inledningen, om att han exkluderar "clowner som Vai " säger ju en del.

en aning vågat att säga att Vai är en clown med tanke vad han har gjort för musikvärlden som sin medverkan med Zappa exempelvis och flera andra bra projekt!

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker att Santana på 2000-talet allt kan kvalificera sig med några på TOP-50 av dom sämsta, i.a.f. tråkigaste!

Håller med dig, Santana måste vara en av världens tråkigaste gitarrister. Mest överskattad också, ungefär som Kirk Hammet. Steve Morse däremot, det är en underskattad snubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett faktafel är det väl på plats 29?

Tänkte på "was killed in a bus accident after this album was released"

Burton dog ju 1986 och Kill'em all kom väl ut -83.

Enligt den här snubben så verkar det bara vara detta solo som Burton spottade ur sig.

Nåväl, men vem bryr sig?!?!?!

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, holdsworth, metheny, vaughan och van halen bör inte vara där. Men tar man den en nypa salt så är den bra. Kommentarerna är riktigt roliga 🙂

Dessutom alla kan väl göra ett dåligt solo? 😕

Okay, GIT students, here's the song and solo transcribed: Got somethin' cold somethin', yank, yank, yank, moan, plod, plod, moan, yank, yank.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska lamt att kritisera folk som Toto, Van Halen och Steve Ray Vaughan. De är ju legender och gudar. Komplexa harmonier och varierande tajta solon så det smäller om det. De skulle snarare placerats högt i rank enligt mig. Lyssnar på Steve version av Little wing nu. Snacka om fräck improvisation.

Håller med där....såna här listor blir alltid subjektiva och speglar bara vad en person eller möjligtvis en jury på några personer har kommit fram. :rolleyes:

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man klanka ner på en sån skön grupp som Redbone. Niki Hokey är ju inte alls dum. Lyssnade på en alldeles nyligen. Hela gruppen Redbone är ju kanon. Bästa musiken gjordes ju från 1963-1975. Ett guldår är ju 1970. Och ett annat 1967. Allt annat är ju en upprepning. Hiphop, var ju redan på 30-talet och en bit in på 40-talet. Cab Calloway var ju tidig. Rap, var ju i krokarna där redan. Ove Törnqvist var ju vår svenska rappare. Ungarna i dag tror nog att det är nåt nytt. Fast det är ju sexet som lockar. Att klänga på varann halvnakna verkar ju vara melodin nu i 10-15 år. Dessa sopor i dag som lyssnar på äldre garagerock. Men som inte är skolade musiker. Då faller det pladask direkt. Stå och slå på en gitarrsträng och yla med torr stämma. Tur att massor med vakna ungdomar insett att det var bra grejor tidigare. Kul att se unga grabbar komma in på loppisen där jag bor. Och där vi har massor med LP-skivor. Dom söker efter musik av svenska artister som Agneta Fälskog, lill Lindfors, Siw Malmkvist, bra svensk progg, disco (äldre), jazzfusion, och även udda grupper av den äldre skolan. Tysk proggressiv musik, engelsk, och från dom flesta länder med proggresiv typ. Tack för ordet. MVH Gunnar Jansson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...