Jump to content
Annons

varför är inspelat ljud så lågt?


misko

Recommended Posts

Fullständig nybörjare här, spelar inte lite ljud åt jobbet och har stött på problem:

Jag har en Röde NTG-1 tilolsammans med en Zoom h4n. Zoomen har i princip standardinställningarna, inspelningsvolymen är satt till 100 (av 100). Ni-mh-batteri, fantommatning 48V. Men ljudet blir så lågt!

Har jag mikrofonen 15-20 cm från ansiktet kommer nivåerna upp till -6 och volymen är ok. I Audacity ser filen ut så här:

2n15a9v.jpg

Jag har följt den här filmen för placering av miken, dvs ovanifrån riktad nedåt mot mitt bröst.

Några förslag? Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nivåmätaren i Audacity är ställd att visa förhållande/procent av full nivå.

I skärmdumpen ser det ut som att de starkaste utslagen når ungefär 0,5 vilket motsvarar 50 % av full nivå. Det borde (blir lite osäker i skrivande stund) innebära att nivåeran når upp mot -6 dBFS.

Vill minnas att det går att ändra i Audacity så att skalan visar dBFS istället.

Det är ju oftast smidigare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Har använt en Zoom H2 förr, och den var man tvungen att välja olika typer av förutsättningar i för att få rätt nivåer. Grundinställningen gav väldigt låg inspelning (avsedd att tåla höga ljud). Kan hända att H4:an har nåt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...