Jump to content
Annons

Ta sig vidare från slaskversioner


AHofflander

Recommended Posts

Hej!

Jag har äntligen tagit tag i att förverkliga min musik som funnits som mängder av skelett till låtar sedan över 10 år. Jag har gått ner i arbetstid och ägnar så mycket tid jag kan åt att spela in och arrangera. Jag spelar själv piano och har tillgång till en flygel och professionell inspelningsutrustning, så hade det bara varit piano hade det varit enkelt att få ihop någonting som låter hyfsat. Nu är det tyvärr inte så utan det är tänkt att vara med en hel massa andra instrument, framför allt stråk, träblås och sång. Min plan har varit att arrangera allt i midi och sjunga in sång med logics autotunefunktion för att sedan med slaskversioner vid hand försöka engagera musikervänner att spela och sjunga in det hela. Nu är jag där med nästan alla låtar arrade och klara. Vad som nu har slagit mig är frågan om min plan verkligen är den mest effektiva. Jag har inte släppt någon musik tidigare men hoppas ju förstås få min musik utgiven. Borde jag gå direkt till ett förlag och visa upp slaskversionerna? Det jag är bra på är att spela piano, komponera och arrangera, men helt novis vad gäller produktionsbiten, vilket förvisso är kul att ha en förståelse kring men som jag aldrig kommer att nå en professionell nivå inom. Hur hade ni gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du kommit igång med musiken på allvar! 🙂 Om du vill pitcha låtarna till förlag så "måste" låtarna vara snyggt producerade. Finns säkert de som inte håller med men förlagan orkar inte höra hur bra låten är bakom en dålig produktion.

Det finns gott om duktiga mixar, särskilt på detta forum. Försök hitta någon du trivs med och starta ett samarbete. Nu kan ju komma överens om att ni delar på royaltys om ni får en pitcha. Finns alla möjliga lösningar på det ekonomiska. Se till att ha det på papper bara.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å ena sidan har everlasting helt rätt - förlag är generellt petiga med soundet på det man skickar in idag. Det ska helst låta "platta" redan från början.

Å andra sidan tror jag det är viktigt att skaffa kontakter. Jag tror inte att du har något att förlora på att skicka 1-3 låtar till några förlag och förklara var du är i din process.

I värsta fall får du inget svar alls, men du kan ju faktiskt få någon form av feedback eller kontakt för framtiden.

(Man ska dock inte vänta sig någon recension). Då vet du kanske bättre vem du ska kontakta när du har mer färdiga låtar, eller var du ska lägga din energi framåt.

Tycker jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...