Jump to content
Annons

Tips på liten polyfonisk synthesizer? Stil med prophet osv..


Recommended Posts

Längtar dels otroligt mycket efter den nya DSI OB-6an http://www.davesmithinstruments.com/product/ob-6/ som snart kommer hamna i min syntesizer arsenal 🥰 MEN jag kommer också behöva ha en mer portabel syntesizer (helst med tangenter) om påminner lite om prophet usw...

Jag är ganska allergisk mot alla plast-grejer så ge gärna något tips på något som är byggt med lite mer kärlek 🙂

gärna max 10000 för den. Tanken är att den ska vara ett komplement till OB-6 men såklart gärna vara lite annorlunda så man kan få använding av båda två istället för att det blir en "fattig" sekundär unit

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Korg Volca Keys har tre toners polyfoni (klarar tretoners ackord), är portabel, är analog, kostar nån dryg tusing, har både midi in och ut (ena kräver lite lödning), sequenser som kan lagra rattvridningar, har digitaldelay (före filter).

...Skulle gärna ha en själv, men prylar har jag för mycket av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kollade lite syntar på nätet, och, Dave Smith Instruments Mopho x4 ligger precis i överkant av din budget. 512 Presets + 512 User Presets. Har lite färre rattar än den du beställt, och jag antar att det är mera Prophetstuk på ljudet.

Annars tycker jag att Studiologic Sledge 2 verkar vara en kul spelbar synt. Den bygger dock på gammal PPG- och Waldorfsyntes, och den är gjord av plast, så den kanske inte är någonting för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg Volca Keys har tre toners polyfoni (klarar tretoners ackord), är portabel, är analog, kostar nån dryg tusing, har både midi in och ut (ena kräver lite lödning), sequenser som kan lagra rattvridningar, har digitaldelay (före filter).

...Skulle gärna ha en själv, men prylar har jag för mycket av.

jag har provat någon av dem och fick ingen direkt feeling av den. men det är kanske på samma sätt som waldorfs streichfett.. den är helt jäkla grym men deras andra är kanonkassa! haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kollade lite syntar på nätet, och, Dave Smith Instruments Mopho x4 ligger precis i överkant av din budget. 512 Presets + 512 User Presets. Har lite färre rattar än den du beställt, och jag antar att det är mera Prophetstuk på ljudet.

Annars tycker jag att Studiologic Sledge 2 verkar vara en kul spelbar synt. Den bygger dock på gammal PPG- och Waldorfsyntes, och den är gjord av plast, så den kanske inte är någonting för dig?

Mophon har jag provat och är inte så där överförtjust i den. Kändes på något sätt lite för modern. Kanske hade krävts lite extra jobb men annars finns deras "tetra" som jag gillade jättemycket! men den har inga tangenter och skulle den ha det så skulle den nog lika strax över budgeten också.

Studiologic Sledge 2 verkar ha gått förbi mig! Av att se bilder är den nog lite stor men kanske kompenserar i plast så jag kan springa med den fram och tillbaka. Ska hur som helst kolla vidare på den! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kollade lite syntar på nätet, och, Dave Smith Instruments Mopho x4 ligger precis i överkant av din budget. 512 Presets + 512 User Presets. Har lite färre rattar än den du beställt, och jag antar att det är mera Prophetstuk på ljudet.

Annars tycker jag att Studiologic Sledge 2 verkar vara en kul spelbar synt. Den bygger dock på gammal PPG- och Waldorfsyntes, och den är gjord av plast, så den kanske inte är någonting för dig?

Mophon har jag provat och är inte så där överförtjust i den. Kändes på något sätt lite för modern. Kanske hade krävts lite extra jobb men annars finns deras "tetra" som jag gillade jättemycket! men den har inga tangenter och skulle den ha det så skulle den nog lika strax över budgeten också.

Studiologic Sledge 2 verkar ha gått förbi mig! Av att se bilder är den nog lite stor men kanske kompenserar i plast så jag kan springa med den fram och tillbaka. Ska hur som helst kolla vidare på den! Tack!

Arturia Mini/Micro-brute? Äkta analog synt med mycket ljud för pengarna. De har dock inte presets. (För att de är just äkta analogsyntar.)

nja det är inte riktigt det jag letar efter. har lite i den stilen redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Måste man få direkt feeling för drygt tusen spänn? Den har i alla fall tre toners polyfoni, går på batterier, och får plats i en större ficka.

Nästa steg upp, om det är analogt du är ute efter, är Korgs nya Minilogue med 4 toners polyfoni för runt 5000kr. Digitalt delay dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Måste man få direkt feeling för drygt tusen spänn? Den har i alla fall tre toners polyfoni, går på batterier, och får plats i en större ficka.

Nästa steg upp, om det är analogt du är ute efter, är Korgs nya Minilogue med 4 toners polyfoni för runt 5000kr. Digitalt delay dock.

kom väl inte överens med ljuden kanske. vet inte vilken jag testade dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Aktualiserar tråden igen. Är också ute efter en polyfonisk synt. Egentligen skulle jag väl vilja ha en analog, som tex minilouge, men just den gillar jag inte riktigt ljudet på och de ligger alla utanför min budget. 

Jag har en Korg R3 idag och det är en bra synt men det är till att dyka i meny efter meny för att programmera ljuden. Jag behöver en som har om inte allt så det mesta "hand on" på enheten. 

Har istället börjat titta på tex Rolands System-1 och deras JU-60 (juno 106) VA-syntar. De är rätt prisvärda och har kontrollerna lättillgängliga. Begränsad polyfoni och att det är just VA drar ju ner det hela lite. Men kanske är en kompromiss värd att ta? 

Annars kan man ju börja spara och sikta på en Deep Mind 12 eller en System-8 som levereras med en Juno 106 VA som plugout. 

Kom gärna med förslag om det är någon eller några syntar jag missat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...