Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har spelat gitarr i 3 år nu (är självlärd) och känner att det är dags för att byta upp mig från min trogne gitarr. Just nu har jag en Jason som jag slog till på för 1500 kr i ett s.k "startpaket för nybörjare". I och med att jag anser mig själv att ha utvecklats från nybörjare till, jahh någonting, så är det dags för en uppgradering helt enkelt.

Som nämnt i rubriken, jag har en budget på 12000kr att jobba med. Hittills, på egen hand, har jag kollat mycket på märken såsom Yamaha, Taylor och lite Martin. Taylor 214ce är den gitarr som är mest tilltalande just nu, men eftersom jag egentligen inte kan så värst mycket om gitarrer vänder jag mig till detta gitarrforum där folk är förhoppningsvis kunniga :-)! (Mitt första inlägg ever)

Jag har läst att det är bra att försöka få "solid trä" på alla möjliga punkter på gitarren, men vet ej om detta är möjligt med tanke på min budget och mina krav:

Mikrofon (går att koppla in gitarren till en förstärkare)

Cutaway

Stålsträngad (6-strängar)

Helst rosewood

OBS: Gitarren ska användas till youtube, "hemma klinkande" och skolkonsert!

Vet ni några bra märken/modeller, vad som helst egentligen, så får ni mer än gärna skriva en kommentar till detta. Jag är öppen för alla möjliga förslag! Jag kommer aktivt svara alla som skriver 🙂

Skriv gärna vilka erfarenheter ni har haft med era gitarrer som ni ägt och vad ni tycker om dessa?

Ta fram den inre gitarrnörden inom er hehe 🙂

Tack så hemskt mycket på förhand för svar!

Uppskattar detta verkligen.

Redigerat av campttex
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det du måste göra är att känna och klämma på plats i butiken och även om du kan gå till flera butiker och testa gitarrer. Prislappen och märket spelar faktiskt nästan aldrig nån roll utan det är bara din egen personliga upplevelse av just det instrument du håller i händerna just då som du måste gå efter. Detta kan gå fort det kan ta lite längre tid innan rätt gitarr dyker up. Två gitarrer av sama märke och till och med samma modell från samma märke kan kännas och upplevas helt olika dvs den ena kan vara fantastisk men den andra suger.

Jag har haft en Ovation, en riktig inte en Aplause eller va dom hette. Den var ok men inte mer och prismässigt på den tiden motsvarande idag den nivån du säger du kan tänka dig. En Guild, också helt ok men dyrare än den var värd på riktigt. En Seagull med cederlock hade vi på jobbet den var helt ok också och mera realistiskt prissatt.

Jag har alltså haft bra märken både på akustiskt och el sidan men nu är det bara budget guror som gäller och det är gitarrer jag har letat fram utifrån ovanstående metod. Dom är samtliga bättre än mina gamla märkesguror enligt mig och mitt sätt att spela.

Visserligen har jag nu en Fender tele och en budget Gibson men ingen av dom kostade över 6000 spänn. Mina akustiska är en Peders före detta Landola som normalt och traditionellt har sugit så in i Norden genom åren men inte den här. En Cort tolvsträngad som är underbart lätt att spela på, Cort har verkligen inte varit ett höjdarmärke genom åren så det är också lite besynnerligt men den är bra och har mick. Sen har jag en väldigt gammal plywood gura från Suzuki eller nåt som jag aldrig kommer att sälja, den är en klassisk modell men för stålsträngat.

Kort sagt ut och leta helt enkelt och ta med en polare som står nån några meter bort och lyssnar hur den låter utifrån också.

Här kan du höra hur några av mina guror låter, Cort tolvan då på akustiska sidan och fender telen. Det är från en testsändning till Twitch. Man får scrolla då det är live sänt.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är inne på en Taylor 214ce och kan tänka dig att stretcha din budget något så vill jag gärna tipsa om 214ce DLX. Den bygger på en "vanlig" 214ce men är uppdaterad med bl.a samma mikrofonsystem som sitter i 300-serien och uppåt (ES2) och hårt etui i stället för gigbag. Priset ligger på ca 13.000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...