Jump to content
Annons

Ljudet går bara ut i vänster efter hörlursförstärkare


Ezzet

Recommended Posts

Har just införskaffat mig en sån här hörlursförstärkare för att kunna lyssna i flera lurar samtidigt helt enkelt:

http://www.thomann.de/se/millenium_ha4.htm

Mellan ljudkortet och förstärkaren har jag en sån här:

http://www.thomann.de/se/ebs_pcf_10_flat_patch_cable.htm

Nu är det så att från mina outputs på förstärkaren får jag bara ljud i ena sidan, är det kabeln som gör detta?

Måste man ha en särskild kabel för att få i stereo kanske? 😊

Tack på förhand, Sune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en monokabel, så det är inte så konstigt att det bara blir ljud i ena sidan...

Du behöver en stereokabel - alltså där kontakten är trepolig. Sedan är frågan hur det ser ut på förstärkaren som du ska koppla in till hörlursförstärkaren...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en monokabel, så det är inte så konstigt att det bara blir ljud i ena sidan...

Du behöver en stereokabel - alltså där kontakten är trepolig. Sedan är frågan hur det ser ut på förstärkaren som du ska koppla in till hörlursförstärkaren...?

Tänkte att det handlade om kabeln, är inte så haj på kablage just. Hade väl reagerat om det stod mono i beskrivningen, men verkar inte göra det på de flesta kablar, utan bara om de är i stereo. Kan inte hitta någon stereokabel som är så kort dock, Vill inte ha längre än 20cm helst..

Ska inte koppla in en förstärkare till hörlursförstärkaren, utan när jag skrev förstärkaren så menade jag outputsen på min Millenium HA 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till hörlursförstärkarens utgångar kopplar du ju hörlurar - och de har alltid en stereokontakt (TRS).

Vad är det du kopplar in till hörlursförstärkarens ingång (jag antar att det är där du vill använda den korta kabeln...)? Är det från utgångarna på ett ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till hörlursförstärkarens utgångar kopplar du ju hörlurar - och de har alltid en stereokontakt (TRS).

Vad är det du kopplar in till hörlursförstärkarens ingång (jag antar att det är där du vill använda den korta kabeln...)? Är det från utgångarna på ett ljudkort?

Kopplar från utgången på ljudkortet, där jag tidigare hade ett styck lurar inkopplat men nu vill kunna ha flera. Den utgång där det står "phones" med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar från utgången på ljudkortet, där jag tidigare hade ett styck lurar inkopplat men nu vill kunna ha flera. Den utgång där det står "phones" med andra ord.

Då är en stereokabel nödvändig - alltså kontakten ska vara en trepolig modell med benämningen TRS (kallas också stereotele), eftersom du ju måste ha ut både vänster, höger och jord.

Hittar du ingen som heter någonting med stereo, så kan du ta en som heter balanserad TRS eller balanserad tele.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är en stereokabel nödvändig - alltså kontakten ska vara en trepolig modell med benämningen TRS (kallas också stereotele), eftersom du ju måste ha ut både vänster, höger och jord.

Hittar du ingen som heter någonting med stereo, så kan du ta en som heter balanserad TRS eller balanserad tele.

Tack för svar Claes! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...