Jump to content
Annons

Dags för refrängen?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Vad menar du med poplåt? Är det någon slags edm eller är det en gammaldags syntpoplåt eller vad? En del av de bästa låtarna börjar med refrängen. Har du fyra verser antar jag att du har mycket att säga med texten.

Hela uppbyggnaden verkar ganska ovanlig fö, med "brygga" som kommer in två gånger före refrängen.

Antar att det är svårt att säga något mera vettigt innan man hört resultatet. Skriv låten som du tycker att den ska va. Det går alltid att ändra om det inte blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och låtar som bryter mot normen är bara hälsosamt. Om alla gjorde precis likadant skulle inget hända. Det som känns bäst för dig helt enkelt. Vad andra tycker är bara deras åsikt. Man ska inte lyssna för mycket på vad andra tycker utan bara köra sitt race.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och låtar som bryter mot normen är bara hälsosamt. Om alla gjorde precis likadant skulle inget hända. Det som känns bäst för dig helt enkelt. Vad andra tycker är bara deras åsikt. Man ska inte lyssna för mycket på vad andra tycker utan bara köra sitt race.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt inne på Die Hards linje. Skulle alla musiker någonsin bara gått på normer så hade musiken varit otroligt mycket fattigare. Det finns såklart massor av populära låtar som har liknande struktur, men det finns också en hel del musik som verkligen inte följer den typen av regler och ändå blivit otroligt populär, t ex Beatles, Queen, Meat Loaf o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt inne på Die Hards linje. Skulle alla musiker någonsin bara gått på normer så hade musiken varit otroligt mycket fattigare. Det finns såklart massor av populära låtar som har liknande struktur, men det finns också en hel del musik som verkligen inte följer den typen av regler och ändå blivit otroligt populär, t ex Beatles, Queen, Meat Loaf o s v.

Han kanske vill ha en hit i stil med vad som ligger på listorna i dag. Där lönar det sig knappast att va originell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Han kanske vill ha en hit i stil med vad som ligger på listorna i dag. Där lönar det sig knappast att va originell.

Sant men någon måste ta steget om det ska förändras

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kanske vill ha en hit i stil med vad som ligger på listorna i dag. Där lönar det sig knappast att va originell.

Det har vi egentligen ingen aning om, eftersom det är lite av en hönan&ägget-diskussion.

Fast om det är något som utmärker de riktigt framgångsrika artisterna så är det väl ändå just att de är originella?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det är något som utmärker de riktigt framgångsrika artisterna så är det väl ändå just att de är originella?

Lite OT, men, popmusiken, det som ligger på listorna, har inte varit så usel sedan början på 50-talet. Samtidigt hyllas de som ligger bakom denna musik, som t ex Max Martin, som genier. Det finns inte ett uns av originalitet hos dessa artister, eller "producenterna" bakom.

Men med framgångsrika kanske du menar något annat än listframgångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Poplåt på 4.24 min, redan där bör du reagera.. När det gäller tal på t ex bröllop och poplåtar är det bättre att vara för kort än för lång. Fråga Ramones. 80 BPM är långsamt och innebär att man bör fundera på att korta ner, eller köra den snabbare.. 🙂

Country t ex kan ha flera verser och då ligger mycket fokus på texten, är det texten som är grejen med din låt? Har du en historia att förmedla?

Om det dröjer för länge med refrängen finns det risk för att man inte upplever att låten hänger ihop, är din brygga snarare en "build" eller prechorus som är riktigt bra kan det funka ändå. 1,12 är inte jättelänge, lite på gränsen.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på låten om och om igen och arbetat vidare på den så har jag gjort en del ändringar. Låten är nu 3.48 lång. Det flöt inte på så bra tidigare med flera verser. Nu kommer refrängen in första gången efter 0.48. Det känns som om det passar just den här låten bättre än tidigare. Gjort några andra ändringar också.

Vers 2 och tillhörande brygga togs bort och istället blev breaket längre m.m.

Tack för all feedback!

Du kanske kan lägga upp den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men, popmusiken, det som ligger på listorna, har inte varit så usel sedan början på 50-talet. Samtidigt hyllas de som ligger bakom denna musik, som t ex Max Martin, som genier. Det finns inte ett uns av originalitet hos dessa artister, eller "producenterna" bakom.

Men med framgångsrika kanske du menar något annat än listframgångar?

Nej, jag menar självklart kommersiellt framgångsrika. Något annat är ju svårt att mäta. På vilket sätt skulle musiken vara sämre idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag menar självklart kommersiellt framgångsrika. Något annat är ju svårt att mäta. På vilket sätt skulle musiken vara sämre idag?

Kom igen nu. Jag tillhör inte de åldringar som tycker att allt var bättre förr, men när det gäller popmusik, som en förkortning av populärmusik, lever vi knappast i någon guldålder.

Jämför vad som ligger på topplistorna numera med vad som låg där från mitten/slutet av 50-talet och framåt, tills det här eurodisco/edm-skräpet som är närmast allenarådande i dag tog över. Visst har det alltid funnits mycket smörja men förut fanns det även bra, och ibland innovativ, musik också.

Du kanske gillar Max Martin och Avicii osv. Själv tycker jag att de gör urtrist om än kompetent musik. Sedan har de mängder av efterföljare som gör samma sak men sämre.

Men jag kanske närmar mig detta från helt fel håll? Vad är det som är bra med topplistemusiken i dag? Här har du lite inspiration i form av en länk till billboards senaste Hot 100-lista.

http://www.billboard.com/charts/hot-100

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu. Jag tillhör inte de åldringar som tycker att allt var bättre förr, men när det gäller popmusik, som en förkortning av populärmusik, lever vi knappast i någon guldålder.

Ett ganska paradoxalt påstående. Du tycker uppenbarligen inte att popmusiken idag är vare sig bra eller innovativ. Men alla som lyssnar på den? På vilket sätt tycker du att du har rätt att värdera din åsikt högre?

Jämför vad som ligger på topplistorna numera med vad som låg där från mitten/slutet av 50-talet och framåt, tills det här eurodisco/edm-skräpet som är närmast allenarådande i dag tog över. Visst har det alltid funnits mycket smörja men förut fanns det även bra, och ibland innovativ, musik också.

Du kanske gillar Max Martin och Avicii osv. Själv tycker jag att de gör urtrist om än kompetent musik. Sedan har de mängder av efterföljare som gör samma sak men sämre.

Är inte just det senare ett tecken på att de är innovativa? 🙂 D v s gör något nytt som andra sen försöker kopiera? Fast så har det ju i och för sig alltid varit. Säg något populärt band som inte fått en massa copycats...

Men jag tror att du är dåligt inlyssnad på t ex Max Martin om du anser att det är "eurodisco/edm-skräp". Prova att jämför E-Type's "This is the way" med Britneys "...Baby one more time" via Pink's "Raise your glass" till Ariana Grande's "Problem". Låtarna är inte så jättelika, eller hur? 🙂

Men jag kanske närmar mig detta från helt fel håll? Vad är det som är bra med topplistemusiken i dag? Här har du lite inspiration i form av en länk till billboards senaste Hot 100-lista.

http://www.billboard.../charts/hot-100

Om jag får gissa så är det förmodligen framför allt att du är ovan vid moderna produktioner snarare än själva låtarna. Jag vet inte vad du själv gillar för musik, men jag antar att de flesta som är lite insnöade på en specifik genre (synth, hårdrock, dansband, reaggae, blues) o s v då och då får höra att all deras musik låtar likadant. Det kan vara ett bra tankesätt att bära med sig. Ju mer än lyssnar, desto tydligare blir skillnaderna.

Bonusläsning när du lyssnar på "Raise your glass" kan vara denna intervju med Shellback, http://studio.idg.se/2.1078/1.553762/spar-for-spar-pink---raise-your-glass där han går igenom alla 87 kanaler som låten består av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Poplåt på 4.24 min, redan där bör du reagera.. När det gäller tal på t ex bröllop och poplåtar är det bättre att vara för kort än för lång. Fråga Ramones. 80 BPM är långsamt och innebär att man bör fundera på att korta ner, eller köra den snabbare.. 🙂

Ja vill man vara en i mängden och inte vill överraska så gör som alla andra. Hotel California, en av tidernas största hit är över 6 min lång. Så det där med att man bör reagera bara för att man kommer över 3 min ger jag inte ett skit för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Poplåt på 4.24 min, redan där bör du reagera.. När det gäller tal på t ex bröllop och poplåtar är det bättre att vara för kort än för lång. Fråga Ramones. 80 BPM är långsamt och innebär att man bör fundera på att korta ner, eller köra den snabbare.. 🙂

Ja vill man vara en i mängden och inte vill överraska så gör som alla andra. Hotel California, en av tidernas största hit är över 6 min lång. Så det där med att man bör reagera bara för att man kommer över 3 min ger jag inte ett skit för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vill man vara en i mängden och inte vill överraska så gör som alla andra. Hotel California, en av tidernas största hit är över 6 min lång. Så det där med att man bör reagera bara för att man kommer över 3 min ger jag inte ett skit för.

Ja och sedan har vi Bohemian Rhapsody, Stairway to heaven och andra typiska poplåtar..

(låten var på 4.28 min, det kan du väl inte ha glömt redan?)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ganska paradoxalt påstående. Du tycker uppenbarligen inte att popmusiken idag är vare sig bra eller innovativ. Men alla som lyssnar på den? På vilket sätt tycker du att du har rätt att värdera din åsikt högre?

Jag ställde en fråga som du i gammal god stil inte besvarar i ditt lååånga inlägg. Du ställer en fråga till mig som jag ska besvara prompt. Jag håller min åsikt högre tills jag blir övertygad om att jag har fel och de har rätt. Det gör alla normala människor. Det har inte hänt ännu i den här frågan.

Att debattera med dig är allt för ofta ungefär lika angenämt som att bli attackerad med klipulver, så jag avstår därför från att ställa frågan i mitt tidigare inlägg ännu en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde en fråga som du i gammal god stil inte besvarar i ditt lååånga inlägg. Du ställer en fråga till mig som jag ska besvara prompt. Jag håller min åsikt högre tills jag blir övertygad om att jag har fel och de har rätt. Det gör alla normala människor. Det har inte hänt ännu i den här frågan.

Att debattera med dig är allt för ofta ungefär lika angenämt som att bli attackerad med klipulver, så jag avstår därför från att ställa frågan i mitt tidigare inlägg ännu en gång.

Det är tråkigt att du känner så.

Rent krasst är det två frågor i ditt tidigare inlägg och jag försökte besvara båda så gott det gick. Förklara gärna vad det är du tycker att du inte fått svar på.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...