Jump to content
Annons

Dags för refrängen?


Gäst

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons

Strukturen för en poplåt har sett likadan ut sedan popen kom till på 50-60talet.

Det är inte förändringar i strukturen som gör låten originell, det är vad som händer inom den strukturen.

En poplåt för radio bör inte vara längre än 4 minuter.

/50 öre

Link to comment
Dela på andra sajter

Strukturen för en poplåt har sett likadan ut sedan popen kom till på 50-60talet.

Hur skulle den strukturen se ut? Och vilka artister är det som följer den slaviskt?

Det är inte förändringar i strukturen som gör låten originell, det är vad som händer inom den strukturen.

Typ "Bohemian Rhapsody"? 🙂 Eller "I will do anything for love"? "All along the watchtower"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du kalla Bob Dylan och Meat loaf för pop...Och jag tror de flesta håller med om att Bohemian rhapsody utgör ett av popens stora undantag.

Påstår inte att de följer intro-vers-ref-vers-ref-stick-ref-outro, eller intro-vers-brygga-ref-vers-brygga-ref-stick-ref-outro slaviskt, men merparten av låtarna ser ut så, och har alltid gjort det. jag kan dra en lista på tusentals låtar men lämnar till dig att kolla detta själv istället för att försöka motargumentera bara för att.

Och kan du någonting om musikteori så vet även du att det är på det här viset, men knock your self out

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du kalla Bob Dylan och Meat loaf för pop...

De är ju båda otroligt populära. Jag vet inte vilken annan definition vi borde använda?

Påstår inte att de följer intro-vers-ref-vers-ref-stick-ref-outro, eller intro-vers-brygga-ref-vers-brygga-ref-stick-ref-outro slaviskt, men merparten av låtarna ser ut så, och har alltid gjort det. jag kan dra en lista på tusentals låtar men lämnar till dig att kolla detta själv istället för att försöka motargumentera bara för att.

Jag har inte påstått att det inte finns en massa låtar som följer mallen, bara att det absolut inte är någon nödvändighet för att nå kommersiell framgång.

D v s, känner sig TS nöjd med sin låt så tycker jag inte han borde arra om den enbart för att den på pappret inte har samma form eller längd som en massa andra låtar.

Och kan du någonting om musikteori så vet även du att det är på det här viset, men knock your self out

Jo, men vad säger det om någonting? Det finns mängder av låtar som följer mallen som inte blivit det minsta populära heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt TS arrade om den lite innan mitt inlägg.

Jag pratar inte om huruvida låten blivit populär eller inte, jag pratar om genren generellt.

Du verkar förväxla genre med åsikt. Eller menar du att alla låtar som blir populära automatiskt faller inom kategorin pop?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förhoppningsvis sätta punkt på det hela:

Låtstruktur[redigera | redigera wikitext]

En poplåt kan byggas upp på många sätt, men består vanligen av elementen intro, vers, brygga, refräng, stick och outro. Vilka av elementen som förekommer, och i vilken ordning, varierar kraftigt.

En klassisk poplåt med alla dessa element har uppbyggnaden intro, vers, brygga, refräng, vers, brygga, refräng, stick, brygga, dubbelrefräng, outro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller menar du att alla låtar som blir populära automatiskt faller inom kategorin pop?

Japp. Vilken definition skulle vi annars ha?

För att förhoppningsvis sätta punkt på det hela:

En poplåt kan byggas upp på många sätt,

Precis min åsikt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar förväxla genre med åsikt. Eller menar du att alla låtar som blir populära automatiskt faller inom kategorin pop?

Ja visst resonerar han helt logiskt? "Hönor har två ben, människor har två ben, alltså är hönan en människa."

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad är den riktiga definitionen av pop?

Du är nog lika bra som jag på att googla.

Vad som kallas pop har skiftat genom åren.

Så här säger wiki:

Popmusik eller bara pop är ett begrepp som först användes 1926, som en förkortning för "populär" [1], bland annat populärmusik, men sedan slutet av 1950-talet har det under den alternativa benämningen pop handlat om en genre inom populärmusik, som ursprungligen karakteriserades som ett lättare alternativ till rock'n'roll

Termerna populärmusik, konstmusik och folkmusik är dock alla problematiska då de utgår inte bara från hur musiken låter utan också hur den socialt konstrueras och uppfattas av publik och kritiker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Popmusik

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning. Men jag är som sagt bara nyfiken på varför det inte kan vara pop?

Du är nog lika bra som jag på att googla.

Vad som kallas pop har skiftat genom åren.

Så här säger wiki:

Popmusik eller bara pop är ett begrepp som först användes 1926, som en förkortning för "populär" [1], bland annat populärmusik, men sedan slutet av 1950-talet har det under den alternativa benämningen pop handlat om en genre inom populärmusik, som ursprungligen karakteriserades som ett lättare alternativ till rock'n'roll

Termerna populärmusik, konstmusik och folkmusik är dock alla problematiska då de utgår inte bara från hur musiken låter utan också hur den socialt konstrueras och uppfattas av publik och kritiker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Popmusik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har postat den texten två gånger nu. Källorna som artikeln bygger på känns väl sådär, men om vi ändå utgår ifrån den texten. Exakt vad i den är det du anser vara som gör att t ex Dylan inte kan klassas som popmusik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har postat den texten två gånger nu.

Det är för att du ställer samma fråga flera gånger.

Jag hävdar ingenting. Om du vill läsa länken eller andra länkar gör du som du vill. Och om du efter att ha läst på ändå lyckas dra slutsatsen att Dylan är pop, så får du göra det, det är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att du ställer samma fråga flera gånger.

När jag inte får svar på en fråga så brukar jag fråga igen.

Jag hävdar ingenting. Om du vill läsa länken eller andra länkar gör du som du vill. Och om du efter att ha läst på ändå lyckas dra slutsatsen att Dylan är pop, så får du göra det, det är helt ok.

Så vad menade du när du skrev detta?

Ja visst resonerar han helt logiskt? "Hönor har två ben, människor har två ben, alltså är hönan en människa."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning. Men jag är som sagt bara nyfiken på varför det inte kan vara pop?

Han är inte kommersiell nog. Jämför man med många andra stora artister och band från den tiden så har hans singlar inte gått så bra. Jag tror aldrig han haft en etta i USA eller UK. Han är främst en LP-artist , medan pop är låtarna som ligger på listorna..

Sedan finns det naturligtvis massor av bra pop som borde ligga på listorna men som inte gör det för att folk inte har någon smak.

Redigerat av DenGode
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...