Jump to content
Annons

Vad som ser ut att vara en rejäl peak försvinner när jag zoomar in?


JJRockford

Recommended Posts

post-1274-0-71471100-1457865448_thumb.png

Samma slag från en virvel kanal. Ser ut att ha ett slag som sticker iväg några dB för mycket (bilden t.v.). Men när jag zoomar in för att kunna markera lite mer träffsäkert och ta ner gainen så försvinner peaken (bilden t.h.).

Har även provat zooma ner till nivån där en ser enskilda samples, där verkar inget sticka iväg. Något som varit med om något liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet faktiskt inte om det har någonting med inzoomings-funktionen, eller om det är så som en vågform presenteras när man zoomar in, men exakt samma sak händer när jag zoomar in i min DAW (Sonar X3). Tror det händer samma sak i t.ex. Wavepad, så det lutar mer mot att man ser ivägstickande transienter och artefakter lättare när man zoomar ut.

Vet inte om det går att göra någonting åt, annat än att använda en lätt (hårdvaru) kompressor/limiter vid inspelning för att bara frisera topparna en aning. Jag gör det vid t.ex. sångpålägg, och tycker det blir mycket lättare att kontrollera nivåerna vid mix. Vet inte om det är rätt. Finns säkert många som skulle/kommer protestera högljutt.. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...