Jump to content
Annons

Ny studio, tips för akustikbehandling


JohnTheMan

Recommended Posts

Halloj!

Efter mycket letande är det nu dags för mig att flytta in i en ny studiolokal. Tänkte lägga upp mina planer för akustikbehandlingen och bolla dem med alla kunniga på detta fina forum! 🙂

Lokalen består av 10 kvm kontrollrum + 20 kvm liverum. Det har varit kontor innan. Ljudet ut är inget problem, ingen kommer att störas. Taket består utav akustikplattor, med en luftspalt över (vet inte hur stort just nu, kan mäta). Alla absorbenter tänkte jag bygga själv!

Bifogar en ritning / plan för akustikbehandlingen och lite bilder på lokalen.

Tänkte använda mig av http://www.beijerbyg...kiva-piano-c600

för behandlingen

post-35626-0-26637800-1457293201_thumb.jpg

Är lite osäker på hur jag ska behandla liverumet. Som ni ser på ritningen tänkte jag göra en hörna mer behandlat än resten av rummet, för att typ spela in sång vid. Och ev kanske också bygga absorbenter på hjul som man kan rulla runt på. Hur tänker ni kring det?

En tanke jag har spontant också är fönstrena. Dels för ljud utanför som läcker in, och så känns de rätt dåliga rent ljudmässigt (speciellt framför mixplats). Min idé är att helt enkelt stoppa in glasull mot fönstret och skruva upp en plywoodskiva utanpå, och försöka få det så lufttätt som möjligt. Bifogar en bild på hur ett av fönstrena ser ut.

post-35626-0-40148300-1457294438_thumb.jpg

Kontrollrum

post-35626-0-07486100-1457293680_thumb.jpg

post-35626-0-16449600-1457293682_thumb.jpg

post-35626-0-11302100-1457293681_thumb.jpg

Liverum

post-35626-0-83710300-1457293716_thumb.jpg

post-35626-0-32184500-1457293714_thumb.jpg

post-35626-0-74759900-1457293715_thumb.jpg

Lite funderingar.

1. Vad är egentligen bäst för basfällorna? Att bygga typ superchunks som detta typ http://www.radford.e...es/DSC03255.jpg

Eller fristående basfällor en bit ut från hörnet med luft mot väggen. Båda två varianterna hade jag tänkt skulle gå från golv till tak. Hur tjocka borde de vara? (jag misstänker att svaret är, så tjocka som möjligt)

2. Det är en dörr emellan liverummet och kontrollrummet, som det läcker in rätt mycket ljud genom. Har ni något förslag på hur man kan isolera emellan så bra som möjligt? Typ sätta fast någon form av skiva med glassull på kanterna framför dörren. Som täpper igen luftspringorna runt dörren.

3. Räcker det med 46cm breda bredbandsarborbenter vid första reflektionspunkterna? Eller behöver de vara bredare? De glasullsskivor jag tänkte köpa är just 46cm. Det känns ju skönt att bara kunna sätta in två stycken skivor och göra en ram. Utan att behöva dela skivor och hålla på.

4. Tjänar jag någonting på att diffusera i antingen liverummet eller kontrollrummet? Eller är rummen så pass små att det inte funkar ändå?

5. Hur pass bra är det med akustikplattor i taket? Tjänar jag något på att slänga upp lite stenull över plattorna på vissa ställen. Eller gör det ingen skillnad alls?

Vet att det att det antagligen inte kommer gå att få SUPER MEGA ULTRA PERFEKT ljud där inne. Men tänker att jag gör det bästa med det jag kan och har!

Tack så mycket för att ni läser och bryr er, har lärt mig så otroligt mycket om akustik här på forumet! 🙂

Ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Om du inte har en enorm luftspalt ovan akustiktaket behöver du inte komplettera det med extra mineralull. Jag ser ingen anledning till att pendla ned något ytterligare då taket redan har högt alfa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med bredbandsabsorbent, en så tunn absorbent kommer inte ha någon effekt under 500 Hz.

Diffusion skulle jag säga nästan är mer (eller åtminstone lika) viktigt i små rum. Svanåpaneler är snygga men jag rekommenderar att du bygger egna, det blir mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

diffussion har jag hört inte är så effektivt i denna storleken.

Jag tänker på liverummet att du kan ju ha absorbenter som är flyttbara, så får man mer flexibilitet. jag tänker att det lättaste är väl att bygga upp absorbenter tajt runt trummorna vid truminspelning så man får ett tajt ljud från overhead och närmickar, sen micka med rummickar utanför. likaså med andra intrument. Alltså, liverummet kan man winga lite mer, det behöver inte vara jätte science. Men lyssningen i kontrollrummet bör ju vara det.

I kontrollrummet ovanför högtalarna, den 1st:a reflektionspunkten där kan du ju ta i extra glasull ovanför takpanelen, och sen hänga ett moln endå😉 det blir nog en bra bredbandsabsorbent.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Vad gäller dörren så kolla om, du kan byta den mot en ljudklassad. Gör väldigt stor skillnad. Men sen har du också en ganska tunn vägg mellan rummen verkar det som, och ibland är det läckage ovanför innertaket i väggar där kablage och annat dragits igenom. Du kanske helt enkelt behöver bygga om skiljeväggen mellan rummen.

Vill du kan du ju lägga tjockare isolermaterial ovanpå innertaksplattorna om de är för tunna.

Lokalen i sig verkar vara ett bra fynd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...