Jump to content
Annons

Kablar mellan rum mm.


Twanger

Recommended Posts

Hej,

ska fixa en studio med kontrollrum och inspelningsrum (med glasruta emellan).

Det jag funderar över är lite angående kablar.

Tänkte att jag dra detta mellan rummen:

16 xlr

6 tele (från hörlursförstärkaren i kontrollrummet till inspelningsrummet)

1 midi-kabel

datorskärm-sladd

tangentbord-sladd

mus-sladd

(så jag kan styra datorn även från inspelningsrummet om jag spelar in ensam)

Min första fråga: Är det något ytterligare jag borde tänka på att få igenom väggen som jag kanske skulle ha nytta av i framtiden? Vad isåfall och vad är dess användningsområde?

Finns det multikablar som innehåller både xlr, tele, (balanserade antar jag eftersom dom ska användas till hörlurar), plus en midikontakt?

Jag funderar på att sätta 3 väggpaneler i inspelningsrummet, eller rättare sagt två väggpaneler och den tredje får bli någon form av "box" som kan sättas på väggen (vet inte vad det kallas) :S

Har ni några synpunkter/ideer/tips på detta? Vart köper man väggpaneler för detta syfte och multikabel som har ovanstående (xlr,tele, eventuellt midi)

Skärmsladd, tangentbordsladd, och muss-sladd får jag dra genom vanligt pvc-rör antar jag?

Hjälp uppskattas!!!

/Förvirrad nybörjare ämnet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dra mer kabel än vad du tror du kommer använda idag. om 16 kanaler är dagens behov så dra isf 24kanaler. Det är mycke enklare att ha för många kanaler än att måsta dra en ytterligare kabel i framtiden för att behoven förändras. Midi och nätverkskabel är bra att ha draget mellan rummen också.

Du kan själv välja om du vill ha xlr, tele eller multikontakt när du löder allt själv, så länge det är balanserad multikabel ( +, -, jord )

Beroende på hur lång kabeldragningen blir så kan det vara värt att dra högtalarkabel också så kan du ha förstärkaren i kontrollrummet och högtalarlådan i inspelningsrummet.

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mus och tangentbord kör man lämpligen över usb med en hub. Har man en hub där så är det även bra för tex klaviaturer med usb, och ett usb midi interface med så många midi portar man behöver. Man kan också dra adat eller madi fiber om man tror att det är besvärligt att fixa i efterhand, det är inte heller dumt med rör med draglina för man kan ge sig tusan på att vad man än installerar så kommer det det något nytt, i alla fall om man har tänkt vara kvar en längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade undvikt PVC-rör, ljudet skulle gå rätt igenom. Det finns många bra sätt att lösa det på, men en metod jag tycker är schysst är att använda dämpade rör avsedda för luftventilation. De är inte så invecklade, så ska du dra fler kablar i framtiden, och har dem riktade neråt på båda sidor, så är det grymt lätt att dra fler. Nackdelen är att de är väldigt feta & tar plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Angående högtalarkabel. Det verkar finnas olika typer av högtalarkablar. Vilken ska jag ha för det ändamålet? (mellan gitarrförstärkartopp och låda)

Jag undrar också vad det ska vara för kontakter i wallplaten (både den som sitter i kontrollrummet och den i inspelningsrummet). Jag menar alltså högtalarkabeln ska ju gå mellan de 2 plattorna men vad ska det sitta för kontakter i plattorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till:

Hur lång firewire-400-kabel kan jag ha mellan mitt ljudkort (saffire pro 26 i/o), och datorn? Finns det nån gräns man inte bör gå över?

Jag funderar på att ha datorn i en garderob, och sätta en sån där väggpanel där med bland annat firewire 400 i, som är kopplad till en annan väggpanel längre bort i rummet vid mitt skrivbord (där jag har skärmen). Så att jag alltså kan koppla in en firewire-kabel från ljudkortet in i panelen direkt där jag sitter. Och en firewire-kabel från datorn in i panelen i garderoben. Vad tror ni om detta? Funderar även på att ha USB i dessa uttag så jag kan köra tangentbord + mus på liknande sätt.

Men som sagt, hur funkar det med firewire 400 att göra såhär?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En fråga till:

Hur lång firewire-400-kabel kan jag ha mellan mitt ljudkort (saffire pro 26 i/o), och datorn? Finns det nån gräns man inte bör gå över?

Jag funderar på att ha datorn i en garderob, och sätta en sån där väggpanel där med bland annat firewire 400 i, som är kopplad till en annan väggpanel längre bort i rummet vid mitt skrivbord (där jag har skärmen). Så att jag alltså kan koppla in en firewire-kabel från ljudkortet in i panelen direkt där jag sitter. Och en firewire-kabel från datorn in i panelen i garderoben. Vad tror ni om detta? Funderar även på att ha USB i dessa uttag så jag kan köra tangentbord + mus på liknande sätt.

Men som sagt, hur funkar det med firewire 400 att göra såhär?

Enligt wikipedia så är gränsen för firewire 4.5 meter. För usb är det 5 meter men det finns aktiva förlängningar för USB 2.0 på upp till 20 meter. Det brukar dock inte vara speciellt bra med många kontakter på vägen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle dra enbart XLR, och göra sladdar med övergång XLR - tele. Perfekt den dagen du behöver en extra xlr-kanal.

Använd speakon-kontakter till högtatarkablarna.

Dra ett gäng med cat5e eller cat6 kablar. De kan användas till allt möjligt, skicka ljud över nätverk, eller skicka bild etc, etc. Googla så får du se 😉

Här finns ett förslag på box

http://www.thomann.de/se/cae_stagebox_204.htm?ref=search_rslt_stagebox_130199_23

Sök på "stagebox" hos Thomas för förslag på fler boxar.

cat5 kontakter för montering i panel:

http://www.thomann.de/se/neutrik_ne8fdp_b.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har du en väggmonterad box så drar du bara kablarna genom väggen såklart.

Vill du ha en kabeltrumma så kan det vara bra att göra en som är djupare (sticker ut en bit ifrån väggen på bägge sidorna) än själva väggen och har en S-form eller flera tvära vinklar så att ljudet inte kan passera fritt.

Kan vara lönt att göra en lite större trumma, eller kanske två separata, om du vill ha utrymme för att kunna lägga i fler kablar senare. Har du ett lock på trumman så kan du ju lyfta på det och trycka in tyg eller skumgummi för att ljudisolera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...