Jump to content
Annons

Studioflytt - bygga nytt

Recommended Posts

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

HallÄ dÀr!

Studion jag Àger och driver sen mer Àn tio Är blir i höst tvungen att flytta ut frÄn nuvarande lokaler dÄ de ska exploateras för annat ÀndamÄl (rivas).

Planen Àr dÄ att flytta hem den, och tyvÀrr Àr lÀmpligaste utrymmet i kÀllaren, dock med suterrÀngplan i ena Ànden.

Jag har nog tÀnkt igenom ganska bra vad som kommer funka och vilka begrÀnsningar det blir. TyvÀrr blir det framför allt mindre Àn idag och lÄgt i tak, och en hel del jobb med att fÄ kÀllarplanet fuktsÀkrat. Fördelen(?) Àr att det kommer ligga tillgÀngligt i hemmet.

Men jag bollar gÀrna ÀndÄ vissa frÄgor med er som jag vet kan en del om studiobygge och akustik. Wellness t ex.

Jag slog in bredd, höjd, och lÀngd pÄ det som ska bli kontrollrummet och fÄr ut detta resultat:

http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&r60=0.6

Det som förbryllar mig lite Ă€r valet av RT60. Default Ă€r 0,6 s. Men vĂ€ljer man ett annat typ av rum fĂ„r man andra vĂ€rden pĂ„ frekvenser etc. NĂ„n som vet vad valen Ă€r till för? Är det vad man ska anvĂ€nda rummet till eller vad man utgĂ„r frĂ„n? Hur ska jag tĂ€nka och vĂ€lja?

Kommer förmodligen Äterkomma med planritningar etc lÀngre fram om intresse finns.

/P

Annons
Postat

Lite om RT.

0.6 stÄr bara dÀr som standardmÄtt. Du skriver sjÀlv in vilken RT du Àr ute efter. Om du gör ett val i listan sÄ fÄr du upp olika rekommendationer som finns för rum i din storlek. (EBU Àr standard i Europa t.ex.).

Men RT Àr inte jÀttefokus i ett sÄdant rum utan fokusera först pÄ lösningar för omrÄdet frÄn 37-228 och 250-900Hz.

Postat (redigerat)

Lite om RT.

SÄ det Àr mÄlsÀttningen med rummet man ska utgÄ frÄn?

Och dÄ skulle just EBU-listening vara ett bra val antar jag.

http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&re=EBU%20listening%20room

Ja lite kraftiga frekvenser för resp vÀgg pÄ 37 resp 38 Hz. Hörnen ger 53, nÀsta steg kommer vid 73, 76 och 78 Hz.

Schroeder-frekvensen flyttar sig ju frÄn 228 till 132 Hz... nÄn tanke kring det?

Redigerat av pHISTERmILL
Postat (redigerat)

Ja, isÄfall. Men som sagt, det Àr inte det viktigaste.

LĂ€nk till EBU-dokumentet: https://tech.ebu.ch/...ch/tech3276.pdf

DĂ€r finns det lite mer info om just deras standard.

Hm. Inser ju att vad gÀller kvadratmeteryta och dimensioner kommer jag aldrig kunna uppnÄ nÄn standard. Men man fÄr ju ta det man har... Redigerat av pHISTERmILL
Postat

Det Ă€r vĂ€l takhöjden som Ă€r utmaningen i rumsakustiken dĂ€r. SĂ„ tjocka absorbenter som gĂ„r skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och dĂ€r man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nĂ„nstans dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st och jĂ€mnast i basen. GĂ„r nog att fĂ„ till hyfsat. 🙂

Du fÄr kanske kolla efter att du har fixat skalet.

Postat

Det Ă€r vĂ€l takhöjden som Ă€r utmaningen i rumsakustiken dĂ€r. SĂ„ tjocka absorbenter som gĂ„r skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och dĂ€r man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nĂ„nstans dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st och jĂ€mnast i basen. GĂ„r nog att fĂ„ till hyfsat. 🙂

Du fÄr kanske kolla efter att du har fixat skalet.

Ja, har jag lite tur kan jag riva ner taket inifrÄn och kanske utnyttja nÄgot lite extra utrymme mot bjÀlklaget. Men jag har inte öppnat Àn och kollat. Jobbet kommer göras framÄt vÄren/sommaren. Ett rum bredvid har iaf 10cm högre i tak, men det kan ju finnas en anledning. Huset Àr frÄn 30-talet och gömmer en hel del lustiga konstruktioner och omÀndringar.
Postat

Och hÀr en liten planlösning. Det röda Àr tÀnkt akustikbehandling. Det som ska upp i taket syns inte.

itza-160126.png

• 2 veckor senare...
Postat

Ja i gamla hus fÄr man vara beredd pÄ en del överraskningar tyvÀrr.

Alltid klurigt ocksÄ med möblering i befintliga utrymmen. Att testa olika positioner och placering av högtalare brukar som sagt vara ett av de bÀsta testerna (och billigast ocksÄ).

NÀr man har en del stora reflekterande ytor (fönster med mera) Àr det ocksÄ svÄrt att fÄ till men ibland Àr det klart vÀrt en kompromiss för att fÄ lite mer ljus eller synfÀlt för kreativitetens skull.

Postat

Ja i gamla hus fÄr man vara beredd pÄ en del överraskningar tyvÀrr.

Oja 🙂

Återkommer nog nĂ€r det börjar dra ihop sig till att starta bygget, om ingen har nĂ„gra alarmerande synpunkter eller fantastiska heureka idĂ©er pĂ„ skissen ovan.

Mitt stora aber har varit att vÀggarna (de svarta pÄ ritningen) verkligen Àr genomgedigna betongfundament som inte gÄr att flytta. T ex hade jag gÀrna breddat studiorummet om bara vÀggen hade gÄtt att ta ner (utan att blanda in stÄlbalkar och byggfirma).

• 11 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

En bit pÄ vÀg:

Redigerat av pHISTERmILL
Postat

Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bÀsta av tvÄ vÀrldar!?!

Nu Àr jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta pÄ vÀggarna? Fukten mÄste ju ta vÀgen nÄgonstans. Vore det inte bÀttre att bara lÀgga lite distanser mellan betong och innervÀgg, sÄ att det blir en luftspalt som kan vÀdra ur?

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bÀsta av tvÄ vÀrldar!?!

Nu Àr jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta pÄ vÀggarna? Fukten mÄste ju ta vÀgen nÄgonstans. Vore det inte bÀttre att bara lÀgga lite distanser mellan betong och innervÀgg, sÄ att det blir en luftspalt som kan vÀdra ur?

Jag Ă€r inte heller nĂ„n byggexpert 🙂

Fukten ska stoppas frÄn yttervÀggarna ocksÄ. De ligger bitvis helt eller delvis under jord. Det blir luftspalt bakom och under platonmattorna men jag vill inte ha det krypande in mot trÀmaterialet. Jag sÄg hur det sÄg ut bakom de gamla vÀggarna. Sen ska man tydligen sÀtta plast inifrÄn sÄ varmfukt inifrÄn inte kryper utÄt... tror att det blir bra.

Just nu hÄller jag pÄ med innertaket och vÀggar.

20170226_182749.jpg

Kanske skulle döpt den till "Studio PUB"?  đŸ˜±

Redigerat av pHISTERmILL
Postat (redigerat)

Har du redan satt plasten insida yttervÀgg? Funktionen ska vara som oioioi beskriver ovan.

TÀnker du pÄ platonmattan eller pÄ den plastfolie man rekommenderas sÀtta mellan gipset och reglar/isoleringen (ÄngspÀrr)?

Platonmattan sitter redan. Enl tillverkaren kan man anvÀnda den invÀndigt för att hindra fukt utifrÄn att komma i kontakt med byggmaterial sÄsom trÀ etc. De brukar ha golvlÀggning i kÀllarutrymmen som exempel. Det ska bli en fuktspÀrr samtidigt som det Àr en luftspalt mellan spÀrren och betongen.

https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/bla-platon/

Om det funkar pÄ golv bör det funka pÄ vÀggarna tycker jag. VÀggarna har jag ocksÄ sett till att öka luftspalten bakom.

ÅngspĂ€rren har jag inte kommit till Ă€nnu.

Redigerat av pHISTERmILL
  • 7 mĂ„nader senare...
Postat

Och lite sen uppdatering: fÀrdigt och inflyttat.

dsc_0009.jpg

dsc_0007.jpg

• 2 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.