pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 HallĂ„ dĂ€r! Studion jag Ă€ger och driver sen mer Ă€n tio Ă„r blir i höst tvungen att flytta ut frĂ„n nuvarande lokaler dĂ„ de ska exploateras för annat Ă€ndamĂ„l (rivas). Planen Ă€r dĂ„ att flytta hem den, och tyvĂ€rr Ă€r lĂ€mpligaste utrymmet i kĂ€llaren, dock med suterrĂ€ngplan i ena Ă€nden. Jag har nog tĂ€nkt igenom ganska bra vad som kommer funka och vilka begrĂ€nsningar det blir. TyvĂ€rr blir det framför allt mindre Ă€n idag och lĂ„gt i tak, och en hel del jobb med att fĂ„ kĂ€llarplanet fuktsĂ€krat. Fördelen(?) Ă€r att det kommer ligga tillgĂ€ngligt i hemmet. Men jag bollar gĂ€rna Ă€ndĂ„ vissa frĂ„gor med er som jag vet kan en del om studiobygge och akustik. Wellness t ex. Jag slog in bredd, höjd, och lĂ€ngd pĂ„ det som ska bli kontrollrummet och fĂ„r ut detta resultat: http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&r60=0.6 Det som förbryllar mig lite Ă€r valet av RT60. Default Ă€r 0,6 s. Men vĂ€ljer man ett annat typ av rum fĂ„r man andra vĂ€rden pĂ„ frekvenser etc. NĂ„n som vet vad valen Ă€r till för? Ăr det vad man ska anvĂ€nda rummet till eller vad man utgĂ„r frĂ„n? Hur ska jag tĂ€nka och vĂ€lja? Kommer förmodligen Ă„terkomma med planritningar etc lĂ€ngre fram om intresse finns. /P
cborg Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 Lite om RT. 0.6 stÄr bara dÀr som standardmÄtt. Du skriver sjÀlv in vilken RT du Àr ute efter. Om du gör ett val i listan sÄ fÄr du upp olika rekommendationer som finns för rum i din storlek. (EBU Àr standard i Europa t.ex.). Men RT Àr inte jÀttefokus i ett sÄdant rum utan fokusera först pÄ lösningar för omrÄdet frÄn 37-228 och 250-900Hz.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 (redigerat) Lite om RT. SÄ det Àr mÄlsÀttningen med rummet man ska utgÄ frÄn?Och dÄ skulle just EBU-listening vara ett bra val antar jag. http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&re=EBU%20listening%20room Ja lite kraftiga frekvenser för resp vÀgg pÄ 37 resp 38 Hz. Hörnen ger 53, nÀsta steg kommer vid 73, 76 och 78 Hz. Schroeder-frekvensen flyttar sig ju frÄn 228 till 132 Hz... nÄn tanke kring det? Redigerat 27 januari 2016 av pHISTERmILL
cborg Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 Ja, isÄfall. Men som sagt, det Àr inte det viktigaste. LÀnk till EBU-dokumentet: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf DÀr finns det lite mer info om just deras standard.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 (redigerat) Ja, isÄfall. Men som sagt, det Àr inte det viktigaste. LÀnk till EBU-dokumentet: https://tech.ebu.ch/...ch/tech3276.pdf DÀr finns det lite mer info om just deras standard. Hm. Inser ju att vad gÀller kvadratmeteryta och dimensioner kommer jag aldrig kunna uppnÄ nÄn standard. Men man fÄr ju ta det man har... Redigerat 27 januari 2016 av pHISTERmILL
cborg Postat 27 januari 2016 Postat 27 januari 2016 Det Ă€r vĂ€l takhöjden som Ă€r utmaningen i rumsakustiken dĂ€r. SĂ„ tjocka absorbenter som gĂ„r skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och dĂ€r man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nĂ„nstans dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st och jĂ€mnast i basen. GĂ„r nog att fĂ„ till hyfsat. đ Du fĂ„r kanske kolla efter att du har fixat skalet.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 28 januari 2016 Postat 28 januari 2016 Det Ă€r vĂ€l takhöjden som Ă€r utmaningen i rumsakustiken dĂ€r. SĂ„ tjocka absorbenter som gĂ„r skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och dĂ€r man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nĂ„nstans dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st och jĂ€mnast i basen. GĂ„r nog att fĂ„ till hyfsat. đ Du fĂ„r kanske kolla efter att du har fixat skalet. Ja, har jag lite tur kan jag riva ner taket inifrĂ„n och kanske utnyttja nĂ„got lite extra utrymme mot bjĂ€lklaget. Men jag har inte öppnat Ă€n och kollat. Jobbet kommer göras framĂ„t vĂ„ren/sommaren. Ett rum bredvid har iaf 10cm högre i tak, men det kan ju finnas en anledning. Huset Ă€r frĂ„n 30-talet och gömmer en hel del lustiga konstruktioner och omĂ€ndringar.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 28 januari 2016 Postat 28 januari 2016 Och hÀr en liten planlösning. Det röda Àr tÀnkt akustikbehandling. Det som ska upp i taket syns inte.
cborg Postat 7 februari 2016 Postat 7 februari 2016 Ja i gamla hus fÄr man vara beredd pÄ en del överraskningar tyvÀrr. Alltid klurigt ocksÄ med möblering i befintliga utrymmen. Att testa olika positioner och placering av högtalare brukar som sagt vara ett av de bÀsta testerna (och billigast ocksÄ). NÀr man har en del stora reflekterande ytor (fönster med mera) Àr det ocksÄ svÄrt att fÄ till men ibland Àr det klart vÀrt en kompromiss för att fÄ lite mer ljus eller synfÀlt för kreativitetens skull.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 10 februari 2016 Postat 10 februari 2016 Ja i gamla hus fĂ„r man vara beredd pĂ„ en del överraskningar tyvĂ€rr. Oja đĂ terkommer nog nĂ€r det börjar dra ihop sig till att starta bygget, om ingen har nĂ„gra alarmerande synpunkter eller fantastiska heureka idĂ©er pĂ„ skissen ovan. Mitt stora aber har varit att vĂ€ggarna (de svarta pĂ„ ritningen) verkligen Ă€r genomgedigna betongfundament som inte gĂ„r att flytta. T ex hade jag gĂ€rna breddat studiorummet om bara vĂ€ggen hade gĂ„tt att ta ner (utan att blanda in stĂ„lbalkar och byggfirma).
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 (redigerat) En bit pÄ vÀg: Redigerat 8 mars 2017 av pHISTERmILL
oioioi Postat 7 februari 2017 Postat 7 februari 2017 Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bÀsta av tvÄ vÀrldar!?! Nu Àr jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta pÄ vÀggarna? Fukten mÄste ju ta vÀgen nÄgonstans. Vore det inte bÀttre att bara lÀgga lite distanser mellan betong och innervÀgg, sÄ att det blir en luftspalt som kan vÀdra ur?
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 23 februari 2017 Postat 23 februari 2017 (redigerat) Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bĂ€sta av tvĂ„ vĂ€rldar!?! Nu Ă€r jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta pĂ„ vĂ€ggarna? Fukten mĂ„ste ju ta vĂ€gen nĂ„gonstans. Vore det inte bĂ€ttre att bara lĂ€gga lite distanser mellan betong och innervĂ€gg, sĂ„ att det blir en luftspalt som kan vĂ€dra ur? Jag Ă€r inte heller nĂ„n byggexpert đ Fukten ska stoppas frĂ„n yttervĂ€ggarna ocksĂ„. De ligger bitvis helt eller delvis under jord. Det blir luftspalt bakom och under platonmattorna men jag vill inte ha det krypande in mot trĂ€materialet. Jag sĂ„g hur det sĂ„g ut bakom de gamla vĂ€ggarna. Sen ska man tydligen sĂ€tta plast inifrĂ„n sĂ„ varmfukt inifrĂ„n inte kryper utĂ„t... tror att det blir bra. Just nu hĂ„ller jag pĂ„ med innertaket och vĂ€ggar. Kanske skulle döpt den till "Studio PUB"? đ± Redigerat 27 februari 2017 av pHISTERmILL
wellness music Postat 24 februari 2017 Postat 24 februari 2017 Har du redan satt plasten insida yttervÀgg? Funktionen ska vara som oioioi beskriver ovan.
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 25 februari 2017 Postat 25 februari 2017 (redigerat) Har du redan satt plasten insida yttervÀgg? Funktionen ska vara som oioioi beskriver ovan. TÀnker du pÄ platonmattan eller pÄ den plastfolie man rekommenderas sÀtta mellan gipset och reglar/isoleringen (ÄngspÀrr)? Platonmattan sitter redan. Enl tillverkaren kan man anvÀnda den invÀndigt för att hindra fukt utifrÄn att komma i kontakt med byggmaterial sÄsom trÀ etc. De brukar ha golvlÀggning i kÀllarutrymmen som exempel. Det ska bli en fuktspÀrr samtidigt som det Àr en luftspalt mellan spÀrren och betongen. https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/bla-platon/ Om det funkar pÄ golv bör det funka pÄ vÀggarna tycker jag. VÀggarna har jag ocksÄ sett till att öka luftspalten bakom. à ngspÀrren har jag inte kommit till Ànnu. Redigerat 27 mars 2017 av pHISTERmILL
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 11 oktober 2017 Postat 11 oktober 2017 Och lite sen uppdatering: fÀrdigt och inflyttat.
studio4 Postat 24 juli 2020 Postat 24 juli 2020 *BUMP* Gillar det "röda" & "lila" i kontrast till det vita... lite "glapp" i 8 mĂ„nader đ, vad hĂ€nde?Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.