Jump to content
Annons

POD XT vs POD2?


Tomajjo

Recommended Posts

Annons

Skillnaden Àr ganska stor mellan de olika enheterna, och XT:n har gÄtt ned sÄpass mycket i pris nu sÄ det Àr bara att slÄ till.

Gör en sökning hÀr pÄ forumet, sÄ fÄr du mer info/Äsikter om de olika enheterna fördelar resp. nackdelar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GÄ in pÄ Line 6 hemsida och kolla. DÀr har du ju all fakta du behöver.

Rent funktionsmÀssigt som gjorde att jag valde XT:n va just för att den har sÄ mÄnga fler möjligheter att skruva till ett ljud sjÀlv och möjlighet att vÀlja mikrofontyp som du "mickar" upp med. Hur lÄngt ifrÄn micken ska vara (= hur mycket rum du fÄr med)

Jag köpte XT:n pga av de i stort sÀtt "obegrÀnsade" möjligheterna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror vÀl rÀtt mycket pÄ budgeten vad man vÀljer... En Pod xt för 4000 pix Àr vÀl det kvalitetsmÀssigt bÀsta valet, men faktum Àr att man fÄr en beg POD 2.0 för en tusenlapp, och det Àr fortfarande en bra simulator...

och (skryt skryt), jag fick faktiskt ett mejl förra veckan frÄn en snubbe som förtvivlat - utan att lyckas - försökt ratta in "mitt" 2.0-ljud ur sin xt, sÄ helt kass kan den ju inte vara i jÀmförelse.

Om man tycker att 4000 Àr mycket pengar, kan man ju oxÄ kolla in Guitarrport, som vÀl Àr nÀrmare en strippad XT Àn en 2.0.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns gott om folk som föredrar 2.0 framför XT. Jag Àr nog en av dem.

Det beror ju pÄ vilka ljud och effekter man Àr ute efter. SÄ det bÀsta Àr ju att testa bÄda och komma fram till vilken du gillar bÀst. Som vanligt. De flesta som kör mycket hi gain brukar föredra 2.0.

Men gör digsjÀlv en tjÀnst och kolla pÄ andra mÀrken ocksÄ. Det finns mycket bra att vÀlja pÄ. Vox Tonelab och Boss GS-10 tycker jag bÄda lÄter bÀttre Àn Pod. Men det Àr ju en smaksak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns gott om folk som föredrar 2.0 framför XT. Jag Àr nog en av dem.

Det beror ju pÄ vilka ljud och effekter man Àr ute efter. SÄ det bÀsta Àr ju att testa bÄda och komma fram till vilken du gillar bÀst. Som vanligt. De flesta som kör mycket hi gain brukar föredra 2.0.

Men gör digsjÀlv en tjÀnst och kolla pÄ andra mÀrken ocksÄ. Det finns mycket bra att vÀlja pÄ. Vox Tonelab och Boss GS-10 tycker jag bÄda lÄter bÀttre Àn Pod. Men det Àr ju en smaksak.

Var det inte du som kritiserade latencyn i PodXT?

Har ganska bestÀmt för mig att 2.0 har lÀngre latency Àn XT.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var det inte du som kritiserade latencyn i PodXT?

Har ganska bestÀmt för mig att 2.0 har lÀngre latency Àn XT.

JodÄ. Men jag tycker 2.0 ofta lÄter bÀttre Àn XT. Det har ju inget med latencyn att göra?

Och som vi Àven kom fram till i den diskussionen sÄ mÀrker vissa spelare inte latencyn.

Kan ju vara vÀrt att prova alternativen som sagt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Latency i XT:n? 😄

aldrig hört nÄt liknande .... kan omöjligt vara sÄ pass mycket att det hörs ... skitsamma om det Àr 3ms ...

jag har iaf aldrig mĂ€rkt nĂ„t 😄

Man mÀrker stor skillnad i latencyn mellan POD 2.0 och PODxt.

Jag sjÀlv mÀrker inte av nÄgon större latency i min XT, men nÀr jag ibland provar att spela med en förstÀrkare "kÀnns" det konstigt.... blir lite konstigt med högern eller nÄt... Antar att det beror pÄ att jag vant mig vid att spela pÄ en XT och att det kÀnns ovant att spela med kortare latency...

DÀremot tycker jag inte att det Àr nÄgot som spelar större roll eftersom man vÀnjer sig rÀtt fort.

(Vox tonelab som rainydays rekommenderar har en kortare latency, men jag tycker den Àr försumbar. DÀremot Àr tonelaben Àr helt klart lÀttare att anvÀnda och snabbare att ratta in ljud pÄ om man frÄgar mig.)

Rainydays: Du pÄstod ju i en annan trÄd att det lÀt bÀttre med kortare latency iom. att du spelade fick större kontroll pÄ ljudet och spelade bÀttre och med mer "kÀnsla", sÄ varför skulle inte latencyn ha nÄgon betydelse nu?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Rainydays: Du pÄstod ju i en annan trÄd att det lÀt bÀttre med kortare latency iom. att du spelade fick större kontroll pÄ ljudet och spelade bÀttre och med mer "kÀnsla", sÄ varför skulle inte latencyn ha nÄgon betydelse nu?

Jo, det hÄller jag visserligen fortfarande fast vid. Det Àr sÄ det kÀnns för mig och mÄnga andra iaf.

Men jag Àr ju inte sÄ dum att jag inte inser att det finns de som antingen struntar blankt i det, inte mÀrker det, eller som du automatiskt kompenserar för latencyn.

Men jo, för mig har latencyn stor inverkan pÄ spelkÀnslan. Och dÀrmed slutresultatet.

Och nu lÄter det som att jag skulle vara guds gÄva till gitarren, vilket sannerligen inte Àr fallet. Men jag har kÀnsliga öron för sÄnna saker. Kanske mer en förbannelse Àn en gÄva i detta fallet.

Hur som helst den psykologiska biten Àr ju trots allt ofta vÀldigt viktig för hur man presterar.

Och just dÀrför bör man ju gÄ igenom alternativen för att hitta det man sjÀlv trivs bÀst med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur som helst den psykologiska biten Àr ju trots allt ofta vÀldigt viktig för hur man presterar.

Och just dÀrför bör man ju gÄ igenom alternativen för att hitta det man sjÀlv trivs bÀst med.

Dagens sanning!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

rockme (oregistrerad)

Hej pÄ er alla.

Jag kan bara sÀga att jag kört Pod sedan den första dök upp pÄ marknaden och enligt mig sÄ Àr det ljusÄrs skillnad mellan ljuden, upplösningen, simuleringen mm.

mellan Pod 2 och POd XT. Jag har Àlskat alla mina poddar men XT stÄr ÀndÄ som klar segrare. Har i och för sig precis byt till POd XT Live men ljuden Àr samma goa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att det Àr trevligt att man kan anvÀnda XT:n som ljudkort (det kan man iaf med bas-pod:en, har en 2.0 för gitarr). Prisskillnaden Àr ju ganska stor i och med att 2.0:orna Àr lÀtta att hitta begagnade sÄ jag skulle nog satsa pÄ en sÄn.

Pratade med en av ljuddesignrarna bakom POD:en pĂ„ NAMM-mĂ€ssan i Ă„r som sa att vad jag Ă€n gjorde skulle jag inte sĂ€lja min 2.0:a, Ă€ven om jag skaffade XT:n. Även om XT:n Ă€r mer trognen originalen kan det ofta vara lĂ€ttare att sĂ€tta 2.0:an i en mix.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom uttalandet, men det var vad en av designrarna tyckte, iaf 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag sjÀlv mÀrker inte av nÄgon större latency i min XT, men nÀr jag ibland provar att spela med en förstÀrkare "kÀnns" det konstigt.... blir lite konstigt med högern eller nÄt... Antar att det beror pÄ att jag vant mig vid att spela pÄ en XT och att det kÀnns ovant att spela med kortare latency...

DÀr satt den, har lÀnge haft samma kÀnsla men inte kopplat ihop detta fenomen, men nÀr du skrev det sÄ klarnade i korken pÄ mig dÄ jag retat mig lÀnge över att det varit en konstig kÀnsla varje gÄng jag Àr i lokalen, visserligen har det bidragit till att jag Àr oftare i lokalen för att spela in mig pÄ stÀrkaren som lÄter lite annorlunda Àn podden vilket jag uppfattade som att det var det som var problemet.

Tack för den Ä schkÄll pÄre

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att det Àr trevligt att man kan anvÀnda XT:n som ljudkort

Hur Àr den som ljudkort?

Hur mycket fÄr man betala för ett likvÀrdigt, om man bara köper ett vanligt externt ljudkort?

Jag behöver nytt ljudkort, men funderar pÄ alternativa lösningar, om man kan fÄ mer för pengarna om man slÄr ihop det till en pryl, gitarreffekter och ljudkort?

/ Jacob

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att det Àr trevligt att man kan anvÀnda XT:n som ljudkort

Hur Àr den som ljudkort?

Hur mycket fÄr man betala för ett likvÀrdigt, om man bara köper ett vanligt externt ljudkort?

Jag behöver nytt ljudkort, men funderar pÄ alternativa lösningar, om man kan fÄ mer för pengarna om man slÄr ihop det till en pryl, gitarreffekter och ljudkort?

Ja, alltsĂ„, jag skulle aldrig anvĂ€nda pod:en som ljudkort nĂ€r jag spelar in andra saker. Jag tror inte att et finns nĂ„got sĂ€tt att inte fĂ„ ingĂ„ngen att förstĂ€rkarsimulera, vlket Ă€r lite trist om man vill spela in till exempel sĂ„ng. Jag vill sĂ€llan köra sĂ„ng genom en Fender Twin, liksom 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill sĂ€llan köra sĂ„ng genom en Fender Twin, liksom 🙂

Att spela in sĂ„ng genom gitarrstĂ€rkare/effekter Ă€r underskattat tycker jag 🙂

Men jo, lite trist om det Àr allt ljud man kan fÄ. Fast har inte XT bypass pÄ allt? Det var lÀngesen jag satt med en nu men jag har för mig det.

Hur som helst Àr den inte sÄ lÀmpad till allroundljudkort ÀndÄ. BÀttre att köpa en billig USB-breakoutbox isÄfall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...