Jump to content
Annons

Lönt att starta eget bolag?


Rallers

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett antal musikprojekt som jag pysslar med. Än så länge är jag ensam person. Jag kan tycka att det vore skönt att ha en egen "plattform" att ge ut musiken på men jag undrar ändå ifall det är lönt för mig att starta eget? Finns det liknande alternativ?

Måste bolaget tvunget gå med vinst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad tänker du att ha eget bolag skulle hjälpa dig med som du inte har i dagsläget?

Om du har enskild firma så får du göra personlig insättning om bolaget går minus, vilket det ändå brukar göra i början då man ofta behöver göra vissa investeringar från start. Men det är en hel del administration att ha enskild firma.

mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket handlar om känslan att ha något att stå på. Något som jag kan utgå ifrån i mitt musikskapande vilket känns väldigt motiverande . Jag hade tänkt ha ett annat jobb vid sidan av detta. Fråga är om det är onödigt? Det viktigaste är ju trots allt att musiken kommer ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Företaget måste ha en affärside. Men du behöver inte göra bra affärer 🙂

Fast efter fem år så bör du gå med vinst, annars tycker Skatteverket att du bara vill dra av moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det finns ju annars firmor som ska skicka fakturor åt dig, utan att du behöver ha ett företag. Vet inte om det är ett alternativ för vad du vill göra dock.

Men du får väl även ha en viss inkomst från hobby-verksamhet. http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Rent generellt tror jag att det är bättre att jobba på med dina projekt och sen ta inkomst/skatte-frågor när behov uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte du dra in pengar på verksamheten är Skatteverket intresserad vare sig du vill eller inte.

En del kunder kan kräva F-skattsedel för att göra affärer med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Det är alltid bättre att starta företag eftersom du då får tillbaka momsen på inköp. F-skatt är jättebra att ha eftersom kunder troligtvis inte kommer att vilja köpa produkter eller tjänster av dig annars. Har du inte F-skatt så betyder det att kunderna behöver betala arbetsgivaravgifter för dig och det är det inte så många som uppskattar.

Om du har tänkt att driva ditt företag i vinstsyfte så är det ändå bäst att starta ditt företag eftersom du ändå kommer att göra det förr eller senare. Ofta går ett företag inte med vinst förrän efter ett par år eller så, men sen är det ju väl värt att vara egen företagare. Det ger otrolig motivation, precis som du först sa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...