kardo Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 Fick ett par nya akg 271 av min dotter, försĂ€ljaren sa att de var det bĂ€sta som fanns typ till henne. SjĂ€lv har jag lyssnat med ett par akg 141 frĂ„n 80 talet som jag Ă€r mycket van vid, men Ă€r nu pĂ„ vĂ€g att byta. Jag har aldrig provat ett par 271 innan dĂ„ jag förlitade mig pĂ„ 141, men sĂ„ förvĂ„nad jag blev nĂ€r jag provade dessa lurar,tyvĂ€rr inte mot det positiva hĂ„llet. Mitt första intryck av 271 dĂ„, ja... jag tycker de lĂ„ter burkiga, mellanregistret Ă€r högt ,och basen lĂ„ter... ja vad ska man sĂ€ga, typ saknad as hell. Diskant lĂ„ter vĂ€l hyfsat bra. Men jag tycker det lĂ„ter mer eller mindre som en trattgrammofon över dom. đ möjligt att man inte Ă€r van vid dom efter typ 2 dagar, men va fan.. ska de lĂ„ta sĂ„ trĂ„kigt om dom? de lĂ€cker dessutom i underkanten pĂ„ dom typ. Priset pĂ„ dom var ju högt nĂ€r de kom ut, sĂ„ dĂ„ undrar man om de Ă€r vĂ€rda pengarna och om man ska ge dom en chans och lĂ€ra sig dom riktigt. SĂ„ vad kör ni andra med nĂ€r ni mixar/inspelning mm, jag menar AKG 271 var knappast imponerande lurar tycker jag, eller har man fel?
Martin Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 (redigerat) AKG 271mk2 Àr ett par trackinglurar som anvÀnds för att man ska höra instrumenten nÀr man stÄr i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera pÄ sin slinga (mellanregister) som man behöver sÀtta pÄ tapen. Ska absolut inte anvÀndas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten. Redigerat 6 december 2015 av Martin
CHAE Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att bĂ„de tracka och mixa med de senaste 7-8 Ă„ren och jag har dĂ„ klarat mig. DĂ€remot upplever jag jag tvĂ€rtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frĂ„nvaro); jag upplever att basen nĂ€stan Ă€r för stark ibland. NĂ„ja, om jag upplever nĂ„gra brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina smĂ„tting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basflĂ€sk) frĂ„n tidigt 2000-tal đ Det handlar vĂ€l om vana, antar jag... VĂ€nligen, CHAE
kardo Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 AKG 271mk2 Ă€r ett par trackinglurar som anvĂ€nds för att man ska höra instrumenten nĂ€r man stĂ„r i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera pĂ„ sin slinga (mellanregister) som man behöver sĂ€tta pĂ„ tapen. Ska absolut inte anvĂ€ndas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten. Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. hĂ€r http://www.akg.com/pro/p/k271mkii och mĂ„nga anvĂ€nder dom till studio mixning med, sĂ„ man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna pĂ„ butik Ă€r ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptĂ€cker, fan det hĂ€r funka inte att mixa i Ă€r inte sĂ„ roligt, musik affĂ€ren lĂ€r ju bli ganska trött pĂ„ en efter 3 hörlurs byte typ đ sĂ„ det mĂ„ste ju finnas typ nĂ„gra lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan đ
kardo Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 (redigerat) Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att bĂ„de tracka och mixa med de senaste 7-8 Ă„ren och jag har dĂ„ klarat mig. DĂ€remot upplever jag jag tvĂ€rtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frĂ„nvaro); jag upplever att basen nĂ€stan Ă€r för stark ibland. NĂ„ja, om jag upplever nĂ„gra brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina smĂ„tting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basflĂ€sk) frĂ„n tidigt 2000-tal đ Det handlar vĂ€l om vana, antar jag... VĂ€nligen, CHAE Va... stark bas??? kanske det Ă€r fel pĂ„ mina? Fast man lĂ€ser ju att mĂ„nga folk uppfattar dom som basfattiga ,vad ska man tro pĂ„ nu vet man varken ut eller in. đ Redigerat 6 december 2015 av kardo
CHAE Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 [...] Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan đ Vore ju trist om du gick vilse đ Se bara hur det gick för Fawcett; han försvann i djungeln och dök aldrig upp igen. SlĂ„r vad om att han stĂ€lldes inför bĂ„de AKG, Sennheiser, Audio-Technica och Beyerdynamic och resultatet vart katastrofalt đź Va... stark bas??? [...] Yep'r, sĂ„ upplever jag dem đ
kardo Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 Vore ju trist om du gick vilse đ Se bara hur det gick för Fawcett; Vem Ă€r Fawcett ?
Naymari Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 SÄ vad kör ni andra med nÀr ni mixar/inspelning mm, jag menar AKG 271 var knappast imponerande lurar tycker jag, eller har man fel? Focal Spirit Pro, bÄde för mix och inspelning. Hade AKG K271 förut, men sÄlde dem relativt snabbt.
Martin Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 (redigerat) Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. hĂ€r http://www.akg.com/pro/p/k271mkii och mĂ„nga anvĂ€nder dom till studio mixning med, sĂ„ man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna pĂ„ butik Ă€r ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptĂ€cker, fan det hĂ€r funka inte att mixa i Ă€r inte sĂ„ roligt, musik affĂ€ren lĂ€r ju bli ganska trött pĂ„ en efter 3 hörlurs byte typ đ sĂ„ det mĂ„ste ju finnas typ nĂ„gra lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan đ DĂ„lig marketing... det gĂ„r ju att mixa i dem sĂ„klart. men de har ett vĂ€ldigt annorlunda ljud mer midbetonat sĂ„ att sĂ€ga, lite som en en stratocaster Redigerat 6 december 2015 av Martin
kardo Postat 6 december 2015 TrÄdstartare Postat 6 december 2015 (redigerat) Focal Spirit Pro, bÄde för mix och inspelning. Hade AKG K271 förut, men sÄlde dem relativt snabbt. Ja..AKG 271 Àr inte vad jag vill ha . SÄg pÄ en annan trÄd hÀr om dom, och lÀste pÄ Sound On Sound om Focal Spirit Professional , och de ska jag definitivt kolla upp imorgon. Redigerat 6 december 2015 av kardo
kardo Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 (redigerat) DĂ„lig marketing... det gĂ„r ju att mixa i dem sĂ„klart. men de har ett vĂ€ldigt annorlunda ljud mer midbetonat sĂ„ att sĂ€ga, lite som en en stratocaster Ja ungefĂ€r som stratocaster đ jag tĂ€nkte först hur ska man kolla en mix/mixa mm med dessa, dĂ„ det var en sĂ„dan skillnad frĂ„n Akg 141 ,och de Ă€r ju inte sĂ„ super bra precis!. đ Redigerat 6 december 2015 av kardo
Guitar Nilsson Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 Jag har oxÄ testat dem lite snabbt, vÀldigt lite bas. De jag tycker jag fÄr till bÀst mixar med nu Àr öppna DT 990 Pro. DÀr finns det bÄde bas mid o diskant. Jag har Àven ett par HD 600 jag sÀllan anvÀnder, om nÄn ev vill köpa dem... De Àr mer detaljrika i midden Àn DT 990, men jag gillar DT 990 bÀttre ÀndÄ. Det Àr nog vÀldigt olika hur vi upplever ljud, Àven unga mÀnniskor med oförstörd hörsel hör ljud vÀldigt olika tror jag.
kardo Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 (redigerat) Jag har oxĂ„ testat dem lite snabbt, vĂ€ldigt lite bas. De jag tycker jag fĂ„r till bĂ€st mixar med nu Ă€r öppna DT 990 Pro. DĂ€r finns det bĂ„de bas mid o diskant. Jag har Ă€ven ett par HD 600 jag sĂ€llan anvĂ€nder, om nĂ„n ev vill köpa dem... De Ă€r mer detaljrika i midden Ă€n DT 990, men jag gillar DT 990 bĂ€ttre Ă€ndĂ„. Det Ă€r nog vĂ€ldigt olika hur vi upplever ljud, Ă€ven unga mĂ€nniskor med oförstörd hörsel hör ljud vĂ€ldigt olika tror jag. Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro LĂ€ste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + nĂ„gra andra innan man bestĂ€mmer sig. Det Ă€r lite svĂ„rt nĂ€r det finns sĂ„ mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„, man vill ju inte typ köpa nĂ„got dĂ„ligt, och sen reta sig pĂ„ det. đ Och man ska inte tro att man kan gĂ„ efter högt pris , för ljudet varierar en hel del pĂ„ dom mĂ€rker man. đ Redigerat 6 december 2015 av kardo
CHAE Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 (redigerat) Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro LĂ€ste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + nĂ„gra andra innan man bestĂ€mmer sig. Det Ă€r lite svĂ„rt nĂ€r det finns sĂ„ mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„, man vill ju inte typ köpa nĂ„got dĂ„ligt, och sen reta sig pĂ„ det. đ Och man ska inte tro att man kan gĂ„ efter högt pris , för ljudet varierar en hel del pĂ„ dom mĂ€rker man. đ Gör sĂ„ hĂ€r; gĂ„ till din lokala hökare, lĂ„na hem ett gĂ€ng lurar och lyssna i lugn och ro. Sedan bestĂ€mmer du dig och tjackar de du tycker Ă€r bĂ€st. Risken för att köpa grisen i sĂ€cken Ă€r obefintlig och du slipper förlita dig pĂ„ andras upplevelser. VĂ€nligen, CHAE Redigerat 6 december 2015 av CHAE
Guitar Nilsson Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 Bara för att det ska vara extra vrÄngt sÄ lÄter inga hörlursförstÀrkare exakt lika heller. Jag har en Argon HA1 som jag anvÀnt mest under nÄgra Är. Men nu har jag kommit pÄ att den skÀr aningen bas och boostar aningen diskant, sÄ i de andra lurförstÀrkarna jag har, en sitter i YamahastÀrkaren jag driver monitorerna med, en i portastudion, en i en Behringer o en i Macdatornblir det lite dovare ljud, men sÀkert mer rÀttvisande.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.