Jump to content
Annons

Sälja musik Online, skatt, moms?


Gains (oregistrerad)

Recommended Posts

Gains (oregistrerad)

Hej,

Jag blev medlem idag så det finns en risk att jag inte postade detta på det rätt ställe.

Jag planerar att sälja vår musik Online via antingen CDBaby eller Record Union, vilket som nu anses vara bäst/säkrast, det får visa sej framöver.

Hur ligger det till med skatter och avgifter?

Enligt Skatteverket ska jag betala moms, egenavgifter och slutligen inkomstskatt på intäkterna.

På en hundralapp blir det då cirka 38:- kvar....(enligt damen på Skatteverket.)

Dock kunde hon inte svara på vad som är mest förmånligt, AB, Enskild Firma, Hobby, eller att bara köra på som privatperson.

Med så mycket skatter och avgifter, som förvisso behövs för samhällets funktioner, så måste jag erkänna att lite av glädjen försvann.

Hur gör ni vad det gäller skatter och avgifter?

Har ni startat AB, Enskild Firma osv osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte sålt någon musik att tala om men jag hade tänkt så här:

Som hobby/ privatperson:

Om du inte har några inköp att tala om och det bara är en mindre sidointäkt plus att du vill kunna lägga ner smidigt.

Enskild Firma:

Om du har en hel del kostnader/inköp och hoppas ha en löpande intäkt under en längre tid samt att du inte behöver ta några risker. Kräver i princip inget startkapital (några mindre avgifter). Du skattar på vinst och kan ta ut kvarvarande överskott ur bolaget.

AB:

Om du vet att du både har kostnader och bra med intäkter under en längre tid samt vill göra lite satsningar som kan innebära risk. Kräver startkapital och bolagsstyrelse. Du kan ge dig själv lön (vilket är en kostnad för bolaget) och ta del av aktieutdelning som vinstbeskattas (finns några särskilda regler i fåmansbolag också)

Jag är ingen ekonom men en liten tankegång iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande räkneexemplet:

Moms betalar slutkund och är egentligen bara något som administreras av företagen.

Så priset för 100kr-varan är egentligen 80 kr (momsen 20kr).

Har du enskild firma så på dessa 80 kr drar du av för kostnader du har haft.

Därefter räknas egenavgifter (som kan dras av som en kostnad mha schablon innan skatt) och därefter skatt på det som är kvar.

Det beror lite på vad du har för andra inkomster och när du är född.

Link to comment
Dela på andra sajter

i första hand skulle jag säga att inte ta upp det alls i din deklaration. om det är små summor så kommer ingen kolla detta. men du kan ta upp det som övrig inkomst och betala vanlig inkomstskatt på det. du behöver inget företag och du betalar ingen moms då.

när du börjar tjäna pengar på musik så behövs någon typ av företag, men enklast är då att skaffa en revisor som sköter allt.

jo det är mycket skatt i sverige men du kan också dra av mycket så i slutet betalar man oftast inte så mycket i skatt...

reglerna för moms är komplicerade. om du får inkomst av royaltiess i sverige tex stim så är det 6%moms. men får du royaltys från utlandet blir det ingen moms utan du betalar endast egenavgifter.

fast jag är inte helt säker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att strunta i att deklarera för inkomsten är dumt. Jag vet att i alla fall Record Union skickar in rapport till skatteverket om dom utbetalningar dom har gjort med royalties till sina artister. Skulle förvåna mig om andra liknande företag inte gör det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är ett svenskt företag så registreras det direkt hos skatteverket och du behöver inte göra någonting då det redan står på deklarationen

men från utländska företag är det upp till skatteverket själva att kontrollera och det gör de inte utan grund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...