Jump to content
Annons

Medhörning med USB mic.


Emil Andersson

Recommended Posts

Hej! Det är så att jag har en usb mic här hemma (t.bone 440). Det är svårt att spela in grejer t.ex gitarr och sång när jag inte hör mig själv. Någon som vet hur jag kan fixa det så jag hör mig själv? Jag har pluggat in den en gång i min ipad och kört garageband och då funkade det perfekt med medhörning! Någon som vet hur jag kan fixa detta på min pc? // Mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Du måste välja ett ljudkort i ditt inspelningsprogram och sen ställa in det så att det spelar in med usb micken men spelar upp ljudet med ljudkortet. Sen för att kunna medhöra sig själv vid inspelning så borde det finnas en inställning ytterligare i inspelningsprogrammet du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB-micken funkar som ett ljudkort, så USB-mickar som även har hörlursutgång, funkar utmärkt, medan det inte blir lika smidigt med ett ljudkort som ingång och ett annat ljudkort som utgång. På PC brukar man använda ASIO-drivrutinen som hör till ljudkortet - men normalt kan ASIO-drivern bara hantera ett ljudkort eller flera av samma sort eller fabrikat, medan kombination av olika ljudkort innebär problem. Det kan kanske funka med gratis-drivern ASIO4ALL, som är en generell ASIO-driver som brukar kunna hantera olika ljudkort för in- respektive utgång - men med den går man miste om eventuella specialfunktioner som man får tillgång till med ljudkortets dedikerade drivrutin.

På Apple-prylar funkar ljudkortshanteringen på annat sätt, så där brukar det funka betydligt smidigare med kombination av olika ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hur får du det att fungera med iPaden? Jag har en Blue Yeti usb-mic o en usb to lightning-kabel in i paddan, men antingen hör jag inte det förinspelade när jag lägger in gitarr eller så hör jag inte gitarren men hör det förinspelade.

Mina hörlurar är inpluggade i iPaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...