Jump to content
Annons

Mesa Boogie Dual rectifier pressad


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

För ett tag sedan så nämnde jag i en tråd att jag upptäckt med min dual rectifier att den hade en magisk gräns med sin huvudvolym. Detta hände egentligen efter ett misstag, men nu bestämde jag mig för att även fånga detta sound på inspelning. Till trummor används toontracks nya progressive SDX (jag är inte världsbäst på trummor så ha lite tålamod med det). Basen spelades in genom en sansamp GT2 och sedan distplug som medföljer Pro tools 12. Samt lite annat smått o gott. Gitarren då är inspelad med en sm57 kombinerad med en sontronics sigma genom en neve 1073 DPA till ett Avid HD I/O med soft clip aktivt på ingångarna.

Såhär kan då alltså en rectifier låta som man har låg förstegsdist på och pressar slutrören till sitt yttersta! Använde även en reducer för att få inspelningsvolym som gick att hantera.

Lite kul för den som är lite ljudnörd som jag är :-)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/Tube%20dist.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gött! ☺️

Många som glömmer bort att låta slutrören få jobba!

Ja, verkligen och det som va så speciellt med just dual rectifier va att det fanns ett läge efter att man tyckte rören jobbade då de helt plötsligt bara sprack upp och skapade distorsionen. Har inte upplevt det hos någon annan stärkare som jag har testat, inte så extremt iaf :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra Anders ! 🙂

tack! ja, detta va verkligen något kul att hitta på mesan. visst har man limmat med rören förut, men nu genererar verkligen slurören dist men hög volym blev det :-) Man har kollat på andras inställningar och läst tips och trix för mesan, men jag har aldrig riktigt blivit 100% nöjd med mellanregistret förrän idag när jag gick min egen väg :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...