Jump to content
Annons

Funderar en grej över trumljud


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag funderar en grej över trumljud. Jag använde Cubase och har en Alesis sample rack trummodul.

Det jag funderar över är nämligen att fast jag har likadana inställningar i Cubase för trumljudet för all låtar

så när jag jämför låtarna när dom är utskrivna så kan hur starkt trumljudet låter skilja sig mellan låtarna.

Är det nåt jag behöver bry mig om eller om jag bryr mig om det förstör jag skaparglädjen då, alltså att det

blir för krångligt att få till så att trumludet i alla låtarna låter lika starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ber om ursäkt för det där. Ett dåligt skämt bara.

Att du upplever trummorna som olika starka i olika låtar beror nog på att du har olika mycket ljud som konkurrerar i dom olika låtarna.Volym är ett relativt begrepp och ju mer du lägger på desto mindre blir utrymmet för trummorna att komma igenom. Om du inte uttryckligen vill annat så är det bra om alla låtar har ungefär samma volym

För att fixa detta kan man göra på många olika sätt och använda sig av olika verktyg. Att med hjälp av eq rensa i frekvenserna är ett sätt som brukar räcka rätt långt. Om du tillexempel skär bort lite bas från basen, så kommer din kick att höras mer. Sedan finns ju kompressorer och volymreglar och mycket annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Är det så stor skillnad att man måste höja och sänka volymen mellan låtarna så är det inte bra. Annars spelar det ju mindre roll. Vissa låtar bygger kanske mer på trummorna än ändra? Då är det ju naturligt att trummorna hörs mer i de låtar där trummorna och kompet är det som ska lyfta låten. Samtidigt som de får stå tillbaks när det är en låt som bygger på en stark melodi som får låten att lyfta.

Det handlar alltid om att hitta en balans som funkar i helheten så att man lyfter fram det man tycker är viktigast för att bära låten. Ibland så kan en låt som är lite tråkig lyfta rejält om man låter olika instrument ta lite olika mycket fokus på olika ställen i låten. Har man melodiska refränger och rytmiska verser så kan det vara smart att växla lite mellan de instrumenten som är mest framträdande i mixen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara midi och sång i låtarna utöver trumljudet så jag tycker det är märkligt att styrkan ändå kan variera.

Ska man verkligen behöva ändra styrkan olika för varje låt på själva trumljudsspåret. Just nu har jag då samma styrka

på själva trumljudsspåret i alla låtarna. Jag tycker det vore konstigt om man behövde ändra styrkan på själva trumljudsspåret olika

för varje låt. Ska man inte bara låta det vara samma för alla låtarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag måste inte sänka eller höja volymen mellan låtarna när jag spelar upp dom det är bara det att nivån på själva trumljudet

kan var lite olika oftast är det inte så stor skillnad mellan låtarna jag har bara upplevt några få som skiljde sig mycket gör det verkligen nånting om trumljudsstyrkan kan skilja sig litegrann i vissa av låtarna och ganska mycket i några få. Oftast när det skiljer sig är det att trumljudsstyrkan är svagare än i dom flesta andra låtarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..har du olika ljud i alla låtar kan det vara för att vissa ljud har mer fulla frekvenser i sig som antingen påverkar kompressorer och annat och / eller att trummorna upplevs som att dom försvinner och därmed upplever du att volymen skiljer.. Sen kan det vara andra saker som en volymautomation du inte upptäckt ligger på just trumkanalen o sänker volymen när du startar om sequencern.. en grej du kanske inte märker för att " du vet att du lagt den på rätt nivå i mixern".. Finns säkert fler förklaringar till att det blir som det blir. En del i detta är det man gör under mastring.. d.v.s man radar upp alla låtar o lyssnar igenom de olika mixarna och jämför frekvensinnehåll och total upplevelse mellan låtarna för att sedan alla låtar sammantaget ska låta så lika som möjligt.. Lätt att förklara - lite svårare i verkligheten att åstadkomma. Är det inte bara att öppna låtarna o jämföra ex vis två av dom? Borde vara rätt enkelt att se var problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte problemet. Om du tycker att trummorna är för starka så är det väl bara att sänka dom? Det är ju högst normalt. Hur starka instrument/sång låter relativt varandra beror på otroligt många mer saker än själva volymen på en regel. Tonart på låten, hur kompinstrumenten spelar/är arrade, rytmiken på sången o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...