Jump to content
Annons

Skippa youtube? Endast iTunes, Spotify etc.


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har släppt ut två låtar, och båda hamnade i top 10 i iTunes, en hamnade på en 9 plats och en på 2 plats.

Det går alltså bra för mig på iTunes, men lika dåligt på YouTube.

Mina lyssnare köper mina låtar och lyssnar på dem via iTunes och därmed blir det färre views på YouTube. (+2000views)

Hade det varit en bra idé att skippa YouTube då det drar ner ens ''statistik'' lite?

Eller ska man fortsätta att ha kvar det?

Skivbolagen tittar ju mycket på just sånt..

Vad tycker ni?

Vore hjärtligt tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte helt ovanligt att man på t ex sin Facebook-sida delar sin låt från youtube med tillhörande text "Tjo alla mina dyrkare, här har ni min nya hit där ni även hittar länk till iTunes...". På så sätt är det endast två musklick (som känt är vi människor lata och uppskattar genvägar) ifrån kassan och som bonus från du även en extra view på din video... eller något sådant, fast fan vet jag 😛

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till de hedersamma placeringarna. Jäkligt roligt!

2000 views är väl inte dåligt?

Hur många downloads har du på iTunes?

För snart ett år sedan (veckan efter jul, vilket nog förklarar en del) låg jag etta (jag hade en remix med på en 6-spårs ep) på iTunes Elektronic. Jag har också legat (förvisso långt ned) på top hundra Dance i Spanien. Det känns coolt och se sin sovrums produkt på samma lista som Swedish House Maffia och alla andra stora namn. Nu frotterar du dig med Drake och grabbarna. Riktigt stort, verkligen. Hip-Hop är ju också en mycket populärare genre än dance och electronic så du har nog betydligt hårdare konkurrens än jag hade. Men ändå kvarstår faktum, antalet downloads för mina placeringar är lätträknade! Jag tror att apple insett att downloadens tid börjar gå mot sitt slut när man nu storsatsar på sin streaming tjänst. Jag vet ju inte hur många downloads du har, men hursomhelst är det inget av detta som förringar din prestation (om man får kalla det så?) Du konkurrerar ju på samma villkor som alla andra och hamnar hursomhelst i den absoluta toppen.

Svaret på din fråga är ändå:

Än så länge är det nog klokt att behålla båda, men på sikt är det iTunes du får skippa. (om man inte räknar apple play)

You Tube kommer nog att fortsätta vara enormt betydelsefullt för den som vill bli sedd och hörd

Jag har aldrig gillat tanken på att musik inte kan stå för sig själv och skapa egna bilder inuti lyssnaren. Därför har jag själv inget på tuben ännu, men jag tänker snart ta mig i kragen och fixa en sån däringa kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...