Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ,

Ni som har hört Overkill eller för den delen Iron Maiden vet vad jag talar om... Skulle gĂ€rna fĂ„ till det dĂ€r "klonket" i basen som de har, men fixar det inte riktigt (har provat att köra genom V-Amp och dra upp diskanten rĂ€tt mycket i post-EQ, men det blir lĂ€tt att det istĂ€llet tappar tyngd och förlorar sin roll som... bas 😄) -- till att börja med antar jag att vill man ha sĂ„dant hĂ€r ljud mĂ„ste man vĂ€l micka en stĂ€rkare (eller köra typ V-Amp, POD, Amplitube...) istĂ€llet för att line:a? FörstĂ„r ju Ă€ven att mycket sitter i spelteknik med högerhanden samt mickarna i basen (min bas har bĂ„de humbucker samt en single coil, f.ö.) men nĂ€r mitt band spelade in en singel nyligen lyckades ljudteknikern skrĂ€mma fram ljud lite Ă„t det hĂ„llet ur en rĂ€tt billig bas med halvdassiga mickar, sĂ„ nog ska det gĂ„ att vrida till nĂ„t? Tips? 🙁

...och sÄ var det ett ljudexempel sÄ att ni förstÄr vad jag Àr ute efter:

Annons
Postat
HallÄ,

Ni som har hört Overkill eller för den delen Iron Maiden vet vad jag talar om... Skulle gĂ€rna fĂ„ till det dĂ€r "klonket" i basen som de har, men fixar det inte riktigt (har provat att köra genom V-Amp och dra upp diskanten rĂ€tt mycket i post-EQ, men det blir lĂ€tt att det istĂ€llet tappar tyngd och förlorar sin roll som... bas 😄) -- till att börja med antar jag att vill man ha sĂ„dant hĂ€r ljud mĂ„ste man vĂ€l micka en stĂ€rkare (eller köra typ V-Amp, POD, Amplitube...) istĂ€llet för att line:a? FörstĂ„r ju Ă€ven att mycket sitter i spelteknik med högerhanden samt mickarna i basen (min bas har bĂ„de humbucker samt en single coil, f.ö.) men nĂ€r mitt band spelade in en singel nyligen lyckades ljudteknikern skrĂ€mma fram ljud lite Ă„t det hĂ„llet ur en rĂ€tt billig bas med halvdassiga mickar, sĂ„ nog ska det gĂ„ att vrida till nĂ„t? Tips? 🙁

...och sÄ var det ett ljudexempel sÄ att ni förstÄr vad jag Àr ute efter:

AnvÀnd tvÄ mikrofoner till basförstÀrkaren. En för det "kloinkiga" ljudet och en annan för botten.

Tex: en sm57 / sm58:a och en D112:a. Sen Àr det bara att blanda mikrofonerna tills du kÀnner att du har en bra balans mellan bas och klonk.

Lycka till!

Postat

Tunna strÀngar med bra brillians (EBS eller DÁddario 040-095), stallmick, volym och tone pÄ 10, spela hÄrt genom en gitarrförstÀrkare. Men man tappar rÀtt mycket botten.

Postat

Provade en hÀftig sak i den senaste inspelningen jag rattade Ät bandet OriginalSin.

Vi mickade upp mellanregisterkonen pÄ basförstÀrkaren med en SM58. Elementet var söndersprÀckt till gudens. Sedan mickade vi baselementet med en budget baskaggemick. Men lite EQ och skruvande lÀt det sÄhÀr.

http://www.jamma.se/right/jammaplayer.php?...=9465&demo=2065

obs. Omixat till tusen.

Postat

Framförallt sitter det hĂ€r ljudet i speltekniken. Vare sig du spelar med fingrar eller plektrum kommer det metalliska klonket frĂ„n att strĂ€ngarna slĂ„r i banden. Du bör ha oslipade stĂ„lstrĂ€ngar – jag rekommenderar LaBella Hard Rockin' Steel eller DR Hi-Beams. NĂ€r du vĂ€l har speltekniken pĂ„ plats Ă€r ljudet inte sĂ„ knivigt att ratta till.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat
Är det typ detta basljudet du menar?

Typ det ja, fast Àr det lite overdrive pÄ det dÀr ocksÄ? LÄter nÀstan sÄ. Hur som helst, det dÀr Àr fan nÀra, lÄter bara bra.

addic59: LÄter förvisso rÀtt tufft, men det Àr inte riktigt det jag Àr ute efter. Tackar ÀndÄ.

Alla andra: tack för tipsen. Nu Ă€r det ju sĂ„ att mina resurser Ă€r begrĂ€nsade till att typ line:a, micka upp en Marshall gitarrstĂ€rkare (pĂ„ lĂ„g volym! 😄) eller köra med V-Amp2'an; sĂ„dana extravaganser som att micka med tvĂ„ olika mickar har jag inte resurser till för nĂ€rvarande, sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l improvisera lite. 😛 Andra tips hur som helst vĂ€lkomna!

denton (oregistrerad)
Postat

Om du Àr ute efter Steve Harris ljud sÄ ligger det i hans spel stil. Han har ett vÀldigt hÄrt anslag med fingrarna mot strÀngen. Du ska ta i sÄ mycket att strÀngen slÄr emot halsen det Àr vÀldigt jobbigt att spela sÄ men med en hel del övning sÄ fick iallafall jag till det nÀr ett band jag spelade med skulle göra Running free.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

du kan ju boosta 600-800 Hz oxÄ.

Det klonkar.

G.Audemard (oregistrerad)
Postat

Har för lÀngesen hört att han hade nÄn slags metallprylar pÄ pek, lÄng & ringfinger.

Detta bör ju ge ett ganska plonkigt ljud.

Dock inget jag vill skriva under pÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.