Jump to content
Annons

Bästa preamp i USB Audio interface? (ca 2000kr budget)


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena!

Jag har en Röde NTG-2 kondensatormikrofon och en TRAM TR50 kondensatorlavalier

vilket innebär att båda behöver phantom power och preamps. Jag upptäckte den hårda

vägen att min Zoom H4n har en extremt dålig/brusig preamp och jag gillar inte heller idén

att den är batteridriven utan jag gillar något som drivs på sladd eller inkopplat till dator USB.

Så, jag sitter inne nu på: http://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface1.html och kikar efter

potentiella USB audio interfaces som har antingen en eller två XLR-portar samt en monitor-

utgång för hörlurar. Övriga utgångar som RCA, TRS, osv är struntsamma för min del.

Jag förstår att man får det man betalar för så jag tänker mig då att färre portar för samma

pris bör ge bättre kvalité såvida inte det är mer "märkesvaror" man köper som saknar kvalité.

Det är så jävla synd att Sound Devices relativt billiga preamp (MM-1) inte säljs i Sverige 🙁 dock

så saknar den möjlighet för strömadapter vilket gör den till ett irriterande batteri i mina ögon.

Jag har oxå haft det klurigt med att tolka recensioner om diverse audio interface, såväl som

folks recensioner på forum för man vet aldrig ju om de använder varorna korrekt osv. för

att ge en ärlig recension om hur "rena" diverse preamps är i diverse usb audio interfaces.

Jag skriver här då för jag antar att någon eller några vet hur varorna skall användas och

kan därmed förse mer korrekt utförliga recensioner om "renligheten" i olika preamps i olika

usb audio interfaces. Jag ser framemot att investera i en usb audio interface. Tack på förhand!

/ Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxkarlstedt (oregistrerad)

Se om du hittar ett beggat RME Babyface....

Tjena! Tack för det sjukt snabba svaret. När jag kollat runt lite så verkar det som om RME är som Sound Devices, gott rykte för högkvalitativa ljudenheter?

Hittade denna: http://www.thomann.de/se/rme_fireface_ucx.htm (den har sitt saftiga pris men det skulle jag då se som en långsiktig investering) som har oxå MIDI-utgång vilket skulle passa mig oxå då jag har ett digitalt piano.

Btw, så läste jag om nån snubbe som hade bränt sönder sin Focusrite Scarlett med sin NTG2 mic så nu blir man ju orolig för den enheten, haha. Vissa påstod det kunde ha med att göra att man aldrig ska koppla in eller ur en kondensatormicc när phantompower fortfarande är påslagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket stark kandidat i den prisklassen, är Audient iD14. Samma klass-A preamps som i deras stora mixerbord.

http://webshop.holmerup.biz/ljudkort-omvandlare/audient/audient-id14.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag skulle också satsa pickadollerna på Audient iD14 om du ska köpa nytt. De har lagt krutet på det grundläggande där, och du verkar ju inte ha behov av något annat heller. Dessutom finns expansionsmöjligheter om du vill leka med andra preamps i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena! Tack så mycket för alla snabba svar! =)

Jag har beställt en RME Babyface Pro, (http://www.thomann.d...byface_pro.htm; går på 7k) men just nu så finns den inte i lager medan Audient iD14 finns det. Så frågan är ju då om det vore smartare att nedgradera, dock så förlorar jag då MIDI-utgången. Det enda som jag bryr mig om primärt är att preampsen är bra, sen är det ju en fördel att ha övriga outputs ifall jag skulle investera i diverse instrument senare eller om någon skulle anlita mig som recorder.

Vad jag förstår så kostar "A-class preamps" helt enkelt. Men vad säger ni som är mer kunniga än mig om ljud å allt; RME Babyface Pro preamps vs Audient iD14 preamps, vem vinner? Förstnämnde må kosta trippelt men den har å andra sidan 12 outputs och alla detaljer kostar ju, så frågan kvarstår ju vem som har bästa preamp-krutet.

Tack för alla svar återigen! =) / Max.

EDIT: Sen om jag förstått det rätt, så blir en usb audio interface som ett externt ljudkort så då bör man koppla in hörlurar i monitorutgången, även om man inte använder den för att lyssna på sina outputs/inputs utan vanligt ljud från datorn?

Redigerat av maxkarlstedt
Link to comment
Dela på andra sajter

I Babyface Pro har du betydligt mer än vad du egentligen verkar vara ute efter, så det känns kanske onödigt med inbyggda DSP-effekter, och många fler I/O än du behöver...?

Både RME och Audient har väldigt rena preamps och även om jag inte tror att det är någon gigantisk skillnad, så skulle jag nog luta mer åt Audient.

Hörlurar kopplar du i hörlursutgången och ingen annanstans.

En sak att tänka på om du kör med lågohmiga hörlurar, är att strömuttaget från USB-porten är begränsat, så du kan i så fall behöva koppla in en extern nätdel till ljudkortet för att inte riskera sämre ljud i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är lätt att fastna i tankefällan "bra-att-ha-om-att-ifall-att", men erfarenhetsmässigt så har det sällan varit något bra. D v s, det har nästan alltid varit bättre att köpa det en behöver, istället för att bunkra upp inför något vagt "kanske" i en obestämd framtid.

Oftast så visar sig de behov en får i framtiden vara annorlunda en de en trott, och då får en ändå köpa någon annan utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audient iD14 såg ju intressant ut.

Hur fungerar det att lira med amp sims i den?

Hur många samples är det lägsta man kan ställa in den på?

Lägsta latency är 1ms - men hur bra det funkar med amp sims i realtid, beror ju alltid på datorns kapacitet och inte ljudkortets...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

I Babyface Pro har du betydligt mer än vad du egentligen verkar vara ute efter, så det känns kanske onödigt med inbyggda DSP-effekter, och många fler I/O än du behöver...?

Både RME och Audient har väldigt rena preamps och även om jag inte tror att det är någon gigantisk skillnad, så skulle jag nog luta mer åt Audient.

Hörlurar kopplar du i hörlursutgången och ingen annanstans.

En sak att tänka på om du kör med lågohmiga hörlurar, är att strömuttaget från USB-porten är begränsat, så du kan i så fall behöva koppla in en extern nätdel till ljudkortet för att inte riskera sämre ljud i lurarna.

Aha, jag förstår. Ja, jag vet inte huruvida mitt behov för DSP-effekter och antalet portar är just nu utöver mina 2st XLR-mikrofoner.

Så, om jag förstår rätt så kopplar jag in mina hörlurar i hörlursutgången på själva USB audio interface-enheten? Jag vet inte vad som klassas som låg ohm. Jag har: http://www.thomann.de/se/sony_mdr7506_kopfhoerer.htm med 63 ohms enligt produktbeskrivningen.

En fördel bara rent utseendemässigt som jag ser är att Audient iD14 har lättare hantering av phantom power av och på knapp så man inte "råkar" bränna upp nått som nån snubbe gjorde. Vet du nån rekommenderad MIDI interface (dvs., enbart för MIDI) då som kan köpa till som man kan ha för att koppla in sitt digitala piano in till med relativt låg latency? (har i5 3,4Ghz dator, Win7 64-bit).

Tack för svaret! =) / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förvirra lite extra så har du i samma prisklass som Babyface Pro även Apollo Twin Duo USB som kommer i månaden. Den har inte lika mycket I/O som BF Pro men bättre DSP-möjligheter tack vare deras pluggar. Och just nu följer EMT 140-reverbet med på köpet vilket bara det är värt en hel del pengar tycker jag.

Möjligheten att kunna byta karaktär på mickförstärkarna är i mitt tycke guld värt. I sig själva är de ganska anonyma, det är när man kopplar in Unison-pluggarna som det börjar hända saker. Dock följer det bara med två versioner av UA 610-preampen och resten får man köpa till, så det blir ju lite mer pengar om man vill utnyttja det till fullo.

Men har du inte någon glädje av DSP-delen så tycker jag iD14 är ett bättre köp. Och jag håller med JJRockford att det är onödigt att lägga pengar på saker som du tror dig kanske behöva någon gång i framtiden. Men väl värt att undersöka alternativen hur som helst! Kanske finns det saker du har nyttan av idag som du inte kände till fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

För att förvirra lite extra så har du i samma prisklass som Babyface Pro även Apollo Twin Duo USB som kommer i månaden. Den har inte lika mycket I/O som BF Pro men bättre DSP-möjligheter tack vare deras pluggar. Och just nu följer EMT 140-reverbet med på köpet vilket bara det är värt en hel del pengar tycker jag.

Möjligheten att kunna byta karaktär på mickförstärkarna är i mitt tycke guld värt. I sig själva är de ganska anonyma, det är när man kopplar in Unison-pluggarna som det börjar hända saker. Dock följer det bara med två versioner av UA 610-preampen och resten får man köpa till, så det blir ju lite mer pengar om man vill utnyttja det till fullo.

Men har du inte någon glädje av DSP-delen så tycker jag iD14 är ett bättre köp. Och jag håller med JJRockford att det är onödigt att lägga pengar på saker som du tror dig kanske behöva någon gång i framtiden. Men väl värt att undersöka alternativen hur som helst! Kanske finns det saker du har nyttan av idag som du inte kände till fanns.

Tack för svaret. Jag bytte i min order till en Audient iD14 eftersom som sagt var så behöver jag inte riktigt alla funktioner och outputs/inputs och i efterhand kan jag ju applicera ljudeffekter som reverb och tjoffs i iZotope eller Audition. Jag gillar starkt att det finns just produkter som fokuserar på det primära: 2 högpresterande preamps och phantomström i simpel av/på-design! =)

Går det förresten att oxå köra enheten utanför datorn med strömkabel och förse bra signal till en annan enhet som spelar in ljudet?

Sista fråga: ska man börja med att koppla in mikrofonerna i uttagen, sen koppla in enheten i datorn och sen slå på phantomström för att slippa råka bränna upp nått? Tack igen för svaret! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägsta latency är 1ms - men hur bra det funkar med amp sims i realtid, beror ju alltid på datorns kapacitet och inte ljudkortets...

Jepp, vet att datorkapaciteten sätter den gränsen men jag har varit med om ljudkort där buffertinställningen har varit bromsklossen.

Jag är tyvärr känslig när det gäller latency och än så länge är hårdvara bättre på det än amp sims.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, vet att datorkapaciteten sätter den gränsen men jag har varit med om ljudkort där buffertinställningen har varit bromsklossen.

Jag är tyvärr känslig när det gäller latency och än så länge är hårdvara bättre på det än amp sims.

Ljudkortet är mycket mindre inblandat i det hela, än vad man lätt kan tro...

Vilken buffertinställning som funkar och alltså hur låg latency man kan få, beror främst på datorns prestanda. Ljudkortet i sig har inga bekymmer alls att hantera det, utan det buffern gör, är att allting blir lite fördröjt så att datorns CPU hinner med att bearbeta allt och sedan pytsa ut det från buffern i rätt tid till ljudkortet.

Buffern ligger i datorns RAM och inte i ljudkortet.

Sedan kan man förstås råka ut för sämre skrivna drivrutiner, som tar längre tid på sig än de som är mer optimerade. Det är kanske det du har råkat ut för i så fall...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet är mycket mindre inblandat i det hela, än vad man lätt kan tro...

Vilken buffertinställning som funkar och alltså hur låg latency man kan få, beror främst på datorns prestanda. Ljudkortet i sig har inga bekymmer alls att hantera det, utan det buffern gör, är att allting blir lite fördröjt så att datorns CPU hinner med att bearbeta allt och sedan pytsa ut det från buffern i rätt tid till ljudkortet.

Buffern ligger i datorns RAM och inte i ljudkortet.

Sedan kan man förstås råka ut för sämre skrivna drivrutiner, som tar längre tid på sig än de som är mer optimerade. Det är kanske det du har råkat ut för i så fall...?

Jo, dåliga drivisar har man tyvärr varit med om ibland, hade ett Emu-kort för ett antal år sedan och dem drivisarna var inget vidare.

Använder numera ett NI Komplete Audio 6 kort och det har funkat rätt bra, har inte upplevt dem som dåliga men då har jag å andra sidan inte testat så många andra heller så egentligen har man inte mycket att jämföra med.

Har Audient eller RME bättre drivisar för ändamålet att spela med amp sims?

Link to comment
Dela på andra sajter

RME brukar räknas som drivrutinernas Rolls Royce. Audient har jag inte använt mer än lite flyktigt för att testa, men det verkade fungera väldigt bra också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

RME brukar räknas som drivrutinernas Rolls Royce. Audient har jag inte använt mer än lite flyktigt för att testa, men det verkade fungera väldigt bra också. 🙂

Min Audient iD14 skickades för någon timme sen så får väl se nästa vecka huruvida drivrutinerna är prima eller inte.

En snabb fråga: kan jag använda min usb audio interface som en mixer och så använder jag en XLR output på den för att koppla in till en inspelningsenhet? T.ex., Zoom H4n (dock vill jag investera i en ny inspelningsenhet då denne ej går att drivas på kabel pga kabeln är ej jordad).

På tal om det då: det är sjukt svårt att hitta prisvärda inspelningsenheter med bara några XLR-portar utan att man måste spendera en förmögenhet. Jag är sjukt nöjd om jag kan hitta en kabeldriven inspelningsenhet med en eller två XLR-portar att spela in på (i separat fil per kanal) i 24bit/48khz.

Dessutom undrar jag hur det blir med själva preampen som finns i Audient iD14 och den preamp som finns i Zoom H4n om jag skickar en signal från Audient iD14 till en Zoom:en, kmr Zoom:ens preamp att förstöra min signal på hur sketen den är?

Tack för svar på förhand återigen! Trevlig helg. / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade Audient som kandidat men efter alla problem som folk verkar ha haft med drivrutiner så avstod jag.

Jasså? Skulle gärna ta del av dessa alla problem om du har några länkar att hänvisa till. Själv har jag lusläst forum och nätet på just id14 och id22 och har bestämt mig för något av dessa just för att dom kickar ass med det mesta. Problem med drivrutiner är en av sakerna jag inte bockat på listan som något vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Skulle gärna ta del av dessa alla problem om du har några länkar att hänvisa till. Själv har jag lusläst forum och nätet på just id14 och id22 och har bestämt mig för något av dessa just för att dom kickar ass med det mesta. Problem med drivrutiner är en av sakerna jag inte bockat på listan som något vanligt.

Jag gjorde en massa sökningar i våras och fick fram en hel del som hade problem med drivrutiner. Förstår inte riktigt varför jag skulle sitta och leta fram detta, har annat för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Jag gjorde en massa sökningar i våras och fick fram en hel del som hade problem med drivrutiner. Förstår inte riktigt varför jag skulle sitta och leta fram detta, har annat för mig.

Fakk! 😄 Mina grejor kmr ju nu till veckan. Får hoppas på att Audient iD14 inte krånglar som vissa verkar ha upplevt. Jag hoppas att jag kan köra två mikrofoner i XLR med de inbyggda preampsen och köra en lavalier mic i Mumble samt shotgunen i min mini-studio.

Folk som pratar om struliga drivrutiner, menar de då med olika diverse inspelningsprogram som Ableton, Cubase, etc., eller menar de bara allmänt när de kopplar in enheten till datorn? Själv kör jag Win7-64bit så jag får hålla tummarna, annars får jag skicka tebax den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvärsugen på Audient men som sagt jag hittade en hel del användare som hade problem. Men som jag påpekade tidigare så var detta i våras. Men jag blev lite avskräckt och beslöt mig för att testa Zoom:s nya interface istället som fått mkt. fin kritik i bla. svenska MM.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Jag var tvärsugen på Audient men som sagt jag hittade en hel del användare som hade problem. Men som jag påpekade tidigare så var detta i våras. Men jag blev lite avskräckt och beslöt mig för att testa Zoom:s nya interface istället som fått mkt. fin kritik i bla. svenska MM.

Vad sa de om Zoom:s preamps i den interface? Zoom:s preamps i Zoom H4n får en att vilja kasta enheten i golvet, å andra sida kan man inte vänta sig något bättre heller för det priset, 2k. Kombinera detta med en ej jordad strömkabel som ingår å att allt du spelat in förstörs om batterierna hinner dö ut innan du avslutar inspelningen. Hoppas detta avskräcker dig oxå från en Zoom H4n 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Nu har jag fått min Audient iD14 och det gick lätt att installera å fixa firmware.

Krångligare (nog för detta e första gången för mig med en usb interface audio) var att höra nått i hörlursutgången (Sony MDR7506 inkopplad). Tryckte på hörlursknappen så den lyste grönt och vred på volymknappen men hörde inget i winamp först (hade fixat rätt ljudingång där).

Upptäckte sen att man fick fixa detta i mjukvaran men nu när jag skriver detta så går det att korrigera volymen med volymknappen, det var jag som var rädd att spränga min hörsel så jag hade för lågt ljud, men nu funkar det prima. Ska pröva koppla in Tram TR50 och se om jag kan använda den som mic på datorn.

Ett problem jag hör nu är att i vissa låtar (FLAC-filer) så knastrar ljudet, särskilt i basen (och då jag har stängt av Bass Boost) och nu när jag skriver detta så upptäckte jag att det verkar vara Daw 1+2 som knappen för högt uppdragen. Är detta må tro hörlurs preamp som jag drog upp för högt? (EDIT: kom nyss på att hörlurarna jag koppla in var bara någon vecka gammal, så kanske den måste "lyssnas" igenom lite innan de funkar som de ska? Hör just nu inge knaster längre i basen i samma låt som jag lyssnar på nu).

Jag har en bild här över min mjukvara-DAW och nån får gärna berätta vad skillnaden mellan DAW 1+2 och MONITOR SECTION är vad beträffar vad volymkontrollernba gör eftersom jag hör högre volym helt enkelt i hörlurarna oavsett vilka spakar jag drar av dessa:

12091213_10153733852348023_5151460415270644251_o.jpg

Snabb fråga: ska jag FÖRST koppla in kondensatormicc och SEN dra phanton power-spaken höger? Jag ser inget i min DAW som lyses upp eller säger till mig när phantom power är igång och jag vill ju inte bränna upp min mic. Måste jag oxå koppla in strömkabel (AC-adapter) eller går det att köra phantom power 100% på usb?

Tack för all hjälp btw! =)

Redigerat av maxkarlstedt
Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Fakk! Får inget ljud från min mic TRAM TR50 som jag kopplat in i mic 1 (se bild ovan) och slagit på phantom power och jag hör ett ljud i hörlurnarna då.

Har testat kopplat in dessa till Zoom H4n som då förser phantom power och då funkar det. Jag ser inga gröna linjer i mic 1 (se bild ovan) när jag kopplat in denna XLR Tram TR50. Har oxå strömkabel inkopplad. Har jag kopplat in den för dåligt? Jag hör ju ett knäppljud när jag kopplar in den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...