Jump to content
Annons

Säker betalning


Hellpig

Recommended Posts

Jag har för mig att jag har sett diskussioner om säker betalning när man handlar av någon privatperson över nätet men hittar inget matnyttigt just nu. Har för mig att det finns någon metod där köparen måste ta emot varan innan säljaren får loss pengarna.Någon som har lite tips? Paypal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Paypal ger skydd åt köparen, Om du inte får varan så ger Paypal pengarna tillbaka. Jag har blivit räddad flera gånger när jag handlat från eBay.

Payson: Payson agerar mellanhand vad gäller betalningen. Dvs du betalar till Payson, och när de fått pengarna meddelar de säljaren som då ska skicka varan. När du fått varan meddelar du Payson som då släpper betalningen till säljaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Payson: Payson agerar mellanhand vad gäller betalningen. Dvs du betalar till Payson, och när de fått pengarna meddelar de säljaren som då ska skicka varan. När du fått varan meddelar du Payson som då släpper betalningen till säljaren.

Smart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om köparen är oärlig då?

Payson gör ett försök att lösa tvisten. Går inte det det så sitter de på pengarna tills säljare och köpare kommer överens.

Finessen är att ingen av köpare eller säljare kan få ut pengarna utan att båda är överens, så det finns ingen poäng med att försöka bluffa. Visst kan endera av dem låsa pengarna av ren elakhet, men såna personer är tack och lov sällsynta, och i slutänden kan man ju dra bedragaren inför tingsrätten med en stämning.

Som säljare bör man naturligtvis se till att skicka saken med nån typ av mottagningsbevis.

Jag råkade ut för en Tradera-säljare som nog inte hade tänkt igenom sitt bedrägeri ordentligt. Efter att jag betalat till Payson försvann han från jordens yta, och skickade aldrig någon vara. Payson skickade några påminnelser, men han svarade tydligen aldrig så efter ett par månader fick jag pengarna tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet att man får ett paket, det är bra. Men om varan är defekt på något sätt får du aldrig reda på förrän du betalt och hämtat ut paketet först. Talar tyvärr av egen erfarenhet..

Ja, jag har klarat mig bra iallafall men håller med. Bussgods är kanske inte det bästa alternativet. Iofs finns det varuförsäkring 25 kr/frakt för varuvärde upp till 20000 kr eller 60 kr/frakt för varuvärde upp till 50000 kr. Men det är alltid en risk man tar oavsett vilket alternativ man använder sig av. Payson verkar dock riktigt vettigt. Samma med Blocketpaketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...