Jump to content
Annons

8-upptagning låter olika från olika håll?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjo. Jag har två sE4400a jag brukar använda bla som OH på trummor, ibland som 8, gillar det ljudet. Men igår satt jag o joxade med dem o snackade i dem med lurarna på. I 8-läget blir de ju märkligt döva åt sidan, men ljudet var lite annorlunda åt de två "rätta" hållen. På den sida där knapparna sitter var det lite diskantigare ljud, o på den andra lite dovare o med mer botten. Bägge är likadana. Är det normalt? Det sitter ju två förhoppningsvis likadana membran i dem?

Ny skrammelcountry jag gjorde igår.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-150926

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha. Inget konstigt alls då.

I omniläget låter det helt lika från alla håll, tom nerifrån det håll där kontakten sitter hör jag ingen skillnad... Jag får väl se till att sätta mickarna med samma sida ner mot trummorna. Vilket jag alltid gjort också, annars hade jag nog hört skillnad när jag mixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då "värst"? Det är ju många mickar som är medvetet konstruerade just för att ge olika sound beroende på vilken sida man vänder mot ljudkällan. Exempelvis Royer Labs R121 och R101, Crowley and Tripp Naked Eye (som senare blev Shure KSM313) och flera andra.

Exakt samma sound från båda sidorna, kan man nog inte räkna med i 8-läge, annat än om man går upp en bit i pris, utan normalt måste man nog räkna med en viss skillnad. Det beror kanske också på att man i vissa fall använder ett membran och ändrar upptagningen genom att laborera i elektroniken, medan vissa har två helt separata membran.

En variant kan vara att skaffa en 8-adapter till Oktava MK012 och använda ett matchat kardioid-kapselpar i adaptern, så borde det bli väldigt nära samma ljud från båda hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då "värst"? Det är ju många mickar som är medvetet konstruerade just för att ge olika sound beroende på vilken sida man vänder mot ljudkällan. Exempelvis Royer Labs R121 och R101, Crowley and Tripp Naked Eye (som senare blev Shure KSM313) och flera andra.

[...]

Okej, värst kanske inte var det bästa ordvalet. 🙂 Men de bandmikrofoner jag hört har alltid haft störst skillnad mellan de båda sidorna, vare sig det gäller Royer, GAP eller något annat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mina två är ljusare i ljudet åt samma sida, knappsidan, är det bara slumpen tro? Eller sitter det ett lite billigare membran åt andra hållet? Jag upplever det ljusare ljudet som bättre. O det är ju den sidan som tar upp ljudet i cardioid och supercardioidlägena...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett får man inte 8-karaktär av två membran, utan av ett. De första njurmickarna, och under ganska lång tid, var gjorda genom att kombinera de två grund-elementen omni och åtta, så att baksidan av åttan släckte ut rear-sidan av omni-membranet, och framsidan förstärktes av åttan. Har inte hittat exakt hur den här gör, men logiskt sett måste det vara samma teknik, och då är det rimligt att omni-delen av micken skymmer 8-delen bakifrån.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofoner med ställbar karaktäristik är alltid (?) byggda med två cardioida membran som elektroniskt kombineras på olika sätt för att åstadkomma de olika upptagningskaraktäristiker.

T.ex.

Fram+Bak = Omni

Fram-Bak = 8-karaktäristik

Att micken låter likadant kring hela vid Omni men olika vid 8 låter ju således lite märkligt, men det känns väl rimligt att något led i bak-membranet är mindre påkostat då fram-membranet är det som antagligen används mest!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är dom inte. Två cardioider 180 grader från varandra med den bakre fasvänd blir omni. Åttor är en egen teknik.

Man får fram olika karaktärer genom att arbeta med faser mellan en åtta och ett omni-membran.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Nej, det är dom inte. Två cardioider 180 grader från varandra med den bakre fasvänd blir omni. Åttor är en egen teknik.

Man får fram olika karaktärer genom att arbeta med faser mellan en åtta och ett omni-membran.

En vanlig lösning för att uppnå detta är att mikrofonkapseln består av två membran rygg mot rygg som var och en har karaktär av njure. Genom att blanda signalen elektriskt kan mikrofonen då uppnå åttakopplad upptagning genom att subtrahera signalerna respektive omni genom att addera signalerna.
Jag vet inte.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är dom inte. Två cardioider 180 grader från varandra med den bakre fasvänd blir omni. Åttor är en egen teknik.

Man får fram olika karaktärer genom att arbeta med faser mellan en åtta och ett omni-membran.

True omnis är ett membran som är helt öppet på framsidan och helt tillsluten på baksidan vilket gör mikrofonen känslig för absolut ljudtryck (pressure microphone)

På åttor med ett membran är både fram- och baksidan helt öppna vilket gör mikrofonen känslig för ljudtrycksskillnaden mellan fram och baksida (pressure gradient microphone).

En cardioid med ett membran byggs således genom att delvis sluta baksidan av membranet.

Historiskt sett så byggde man förut mikrofoner med ett omni- och ett åttamembran, men eftersom det är omöjligt att placera dessa membran tillräckligt nära varandra så byggs mikrofoner med ställbar karaktäristik oftast med två cardioider med ryggen mot varandra, som kombineras elektroniskt i olika grad för att få olika karaktäristiker!

Detta är vad jag lärt mig i alla fall! Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det nåt i att omni ljudupptagning ger renast ljud?

Som trum-OH kan man ju fundera vad som är bäst när man kan välja på fyra karaktärer, sE4400a har ju Omni, 8 Cardioid och supercardiod. Man får väl mindre stereoeffekt med omni, men gör det nåt? Närmickade pukor som är hårt pannade åt olika håll låter bara dumt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

True omnis är ett membran som är helt öppet på framsidan och helt tillsluten på baksidan vilket gör mikrofonen känslig för absolut ljudtryck (pressure microphone)

På åttor med ett membran är både fram- och baksidan helt öppna vilket gör mikrofonen känslig för ljudtrycksskillnaden mellan fram och baksida (pressure gradient microphone).

En cardioid med ett membran byggs således genom att delvis sluta baksidan av membranet.

Historiskt sett så byggde man förut mikrofoner med ett omni- och ett åttamembran, men eftersom det är omöjligt att placera dessa membran tillräckligt nära varandra så byggs mikrofoner med ställbar karaktäristik oftast med två cardioider med ryggen mot varandra, som kombineras elektroniskt i olika grad för att få olika karaktäristiker!

Detta är vad jag lärt mig i alla fall! Har jag fel?

Du har en poäng där, dessutom är ju faktiskt baksidan av en 8:a redan 180 grader ur fas med framsidan, så det finns logik där :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger det nåt i att omni ljudupptagning ger renast ljud?

Som trum-OH kan man ju fundera vad som är bäst när man kan välja på fyra karaktärer, sE4400a har ju Omni, 8 Cardioid och supercardiod. Man får väl mindre stereoeffekt med omni, men gör det nåt? Närmickade pukor som är hårt pannade åt olika håll låter bara dumt tycker jag.

Ja och nej, skulle jag säga. Om vi börja med karaktären, så ju bredare upptagningsmönster, desto större är möjligheterna att spela in hela registret av ljudkälor som har väldigt olika karaktär över stor yta. Ta den mänskliga rösten som exempel - spelar man bara in munnen med en neutral mikrofon så låter det väldigt tunt & nmäsigt. Spelar man in bara bröstet så låter det bumligt & grötigt. Genom att hitta den perfekta punkten mellan hakan & bröstet så kan man skapa ett grymt levande ljud.

Inom film används hyper-njurar extremt flitigt där man inte använder shotguns, men av den här orsaken arbetar jag hellre med rena njurar och kompenserar för den ökade akustiken. Dock, med tanke på att jag alltid är nånstans runt 30cm ifrån (har alltid exakt avstånd, men iom att jag är på andra sidan boomen så kan jag inte säga exakt vilket det är), så får jag redan allt jag vill ha, och en omni skulle bara ta upp mer akustik for no good reason.

Ska vi snacka renhet i ljudet, dvs utan artefakter och fasfel, så har omni som teknik utan tvekan bäst förutsättningar. Men inte alltid bäst ändå. Ta som exempel min mät-mick Behringer 8000. Den låter (trots att den brusar som ett as) extremt jämnt & fint. Faktum är att den är grym till mycket förutom bara mätning åsså, men exempelvis Oktava 012 har en ganska trist omni-upptagning. Ljudet är inte rent, vilket iof är vad som gör den bra till det den gör, men i omni så drunknar direktljudet alldeles för mycket i bakgrundsljud & det låter bara, om det inte är studio, tråkigt.

Många riktade mickar, främst på de lägre nivåerna, kan fasa ganska friskt. Även många professionella mickar kan ha grym fasning, exempelvis Sennheiser MKH416, som ändå är en av mina absoluta favoritmickar. Men det finns även väldigt många riktade, särskilt njurar, så nästan eller helt saknar fasning. Bra exempel är både Sennheiser KMH40, Line Audio CM3, och shotgun-micken Schoepps CMIT-5.

Det är aldrig bra att välja en mick utifrån teoretiska specar, teorin översätts inte alltid väl i praktiken, och dina egna öron är det enda som kan bestämma vad som är rätt. Dock, så skulle jag aldrig någonsin micka upp enstaka trummor med omni. Möjligtvis overhead. Trummorna måste kunna separeras, och det blir fullständigt omöjligt med omnis i min erfarenhet. Dock är Topfloor betydligt bättre på att svara här, jag har inte mickat trummor på många år nu sen jag gick över till film, men minns proceduren :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det var många bud i den här tråden tycker jag.

När det gäller dubbelmembransmickar - dvs. typiska studiomickar med omställningsbar karaktäristik - så får man till omni-läget genom att addera signalerna från båda kapselhalvorna (dvs fram + bak).

Åtta får man genom att addera båda sidorna och fasvända en av dem. Då tar signalerna ut varandra i sidled så att man får så lite ljud från sidan (höger och vänster alltså) som möjligt.

Sedan kan man få olika grader av "hyper"- och "super-cardioid" genom att ändra hur mycket signal man tar från den fasvända baksidan.

En kvalitetsmikrofon med dubbla membran ska inte ha någon märkbar skillnad mellan fram- och baksida i åtta-läget.

Mvh,

Mattias

Redigerat av Milab
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En En kvalitetsmikrofon med dubbla membran ska inte ha någon märkbar skillnad mellan fram- och baksida i åtta-läget.

Mvh,

Mattias

Då kan man anta at sE4400a har ett lite billigare membran på baksidan. Bägge mina se4400a har lite sämre ljud på baksidan i 8-läget. Exakt likadant ljud på bägge.

Apropå en viss skribent här, så har jag även en Milab D-37, som jag sjunger live i. Den blev ett väldigt stort lyft i sångljudet jmf med min Shure Beta 58, som ändå är den bästa jag testat innan jag fick tag på Milaben till vrålbilligt pris. 🙂

EDIT: Jag vill verkligen tacka för alla inlägg i tråden. Sånt här går jag verkligen igång på, högintressant. I går fick jag hem mina Oktava MK 012, verkligen grymma mickar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Mattias, bra att du redde ut karaktärstik/kapselbegreppen, jag var på väg, men såg att det fixade sig här på slutet.

En liten sak som jag reagerar på när jag prövar mikar....

När men lyssnar i hörlurar eller nära högtalare, och gämför fram och baksida på en mik ställd i 8:a/figure eight, så kan ljudkaraktärs intrycket ändra sig just när man skiftar sida, eftersom hjärnan har vant sig med ett fasläge gämfört med sitt egna "inre röst läckaget".

Givetvis skall frekvensgången inte ändra sig markant, men man märker att något händer med karaktären.

Även billigare "Kina kapslar" brukar vara ganska lika på båda sidor, jag har renoverat, reparerat och byggt om mängder av sådana mikar, och kapslarna brukar vara kanska ok, men orginalen som Neumann och AKG håller en helt annan kvalitét.

--Bosse--

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias, bra att du redde ut karaktärstik/kapselbegreppen, jag var på väg, men såg att det fixade sig här på slutet.

En liten sak som jag reagerar på när jag prövar mikar....

När men lyssnar i hörlurar eller nära högtalare, och gämför fram och baksida på en mik ställd i 8:a/figure eight, så kan ljudkaraktärs intrycket ändra sig just när man skiftar sida, eftersom hjärnan har vant sig med ett fasläge gämfört med sitt egna "inre röst läckaget".

Givetvis skall frekvensgången inte ändra sig markant, men man märker att något händer med karaktären.

Även billigare "Kina kapslar" brukar vara ganska lika på båda sidor, jag har renoverat, reparerat och byggt om mängder av sådana mikar, och kapslarna brukar vara kanska ok, men orginalen som Neumann och AKG håller en helt annan kvalitét.

--Bosse__

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...