Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker oftast spela in stilar med trummor/gitarr/bas, sÄng och nÄgra enstaka syntar.

Nu gör jag ett försök att producera en lĂ„t i nĂ„gon slags EDM-pop-stil (tĂ€nk Calvin Harris-wannabe 😉 ), mest för att lĂ€ra mig ljudbilden och bli bĂ€ttre pĂ„ "modern" produktion.

Problemet Àr att jag Àr sÄ dÄlig pÄ att hitta bland syntarna i Sonar.

Är det nĂ„gon hĂ€r som anvĂ€nder native-syntarna i Sonar till den typen av stilar? Jag tĂ€nker bĂ„de pĂ„ beats/trumljud, leads och bakgrunder.

Vilka av syntpluggarna anvÀnder ni isÄfall? Alla tips mottages tacksamt. Jag Àr alltsÄ inte ute efter vilka specifika ljud ni anvÀnder, utan vilka av native-syntarna (om nÄgra) som ni tycker Àr bra till vad i en sÄn lÄt.

Jag anvÀnder Sonar X3 Producer.

Tack och hej

Jonas

Annons
Postat

Z3TA+ kan du anvÀnda till bÄde bas- och leadsyntar. Skaffa ett paket med frÀscha trumsamplingar.

Postat

För elektroniskt Kör jag Z3ta+, Rapture, Dimension, SI-strings, TruePianos, LoungeLizard. (Bra Ä layera upp leads med.)

Trummor har du massor med bastrummor, snares och hihatloopar i Sonars inbyggda samplebibliotek. (DÀremot stÄr det inte vilken ton bastrumman Àr i.)

För side-chain och bassducking kör jag Prochannel-buskompressorn PC76.

Kan Àven tipsa om Z3ta+ 2 som sÀljs pÄ Steam för under en tusing. VÀldigt prisvÀrd och lÀttrattad synt. (Den Àr mycket bÀttre Àn Z3ta-1:an, Àven om 1:an fortfarande Àr anvÀndbar.)

Postat

Tack ska ni ha för tipsen!

Jag laddade hem nÄgra gratis (legala) paket med trumsamplingar frÄn Wave Alchemy - verkar funka som en bra start.

Cathrine: Kul att du anvĂ€nder sĂ„ mĂ„nga Sonar-syntar/pluggar för elektroniskt. Jag tolkar det som att det kan vara vĂ€rt besvĂ€ret för mig att försöka djupdyka i native-pluggarna. Och jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag aldrig har varit i Sonars samplebibliotek. Lite hemlĂ€xa... 🙂

Tack Àven för tipset om z3ta+2!

Postat

Det Ă€r absolut hemlĂ€xa. â˜ș Jag förordar iofs inte att man ska bygga hela lĂ„tar med enbart loopar, men det hjĂ€lper absolut till att dryga ut produktionen, samt att det kan spinna igĂ„ng fantasin. 🙂

Jag försöker anvÀnda lite olika syntar, och det Àr klart att de Àr inte alls lika bra som t.ex. sylent1 eller nexus2, men de hjÀlper till att skapa ett lite unikare sound dÄ de inte Àr sÄ vanliga. Speciellt för layering och Àven som bakgrundsljud. (Se bara till Ä stÀnga av/dra ner delayer och reverb - vilket det oftas hinkas pÄ i presets'en...)

Postat

(Se bara till Ä stÀnga av/dra ner delayer och reverb - vilket det oftas hinkas pÄ i presets'en...)

Jag har mĂ€rkt det...brukar stĂ€nga av de inbyggda reverb och delay. Skönt att höra att jag Ă€r rĂ€tt ute dĂ€r iallafall. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.