Jump to content
Annons

EDM och syntarna i Sonar


Jayway

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker oftast spela in stilar med trummor/gitarr/bas, sång och några enstaka syntar.

Nu gör jag ett försök att producera en låt i någon slags EDM-pop-stil (tänk Calvin Harris-wannabe 😉 ), mest för att lära mig ljudbilden och bli bättre på "modern" produktion.

Problemet är att jag är så dålig på att hitta bland syntarna i Sonar.

Är det någon här som använder native-syntarna i Sonar till den typen av stilar? Jag tänker både på beats/trumljud, leads och bakgrunder.

Vilka av syntpluggarna använder ni isåfall? Alla tips mottages tacksamt. Jag är alltså inte ute efter vilka specifika ljud ni använder, utan vilka av native-syntarna (om några) som ni tycker är bra till vad i en sån låt.

Jag använder Sonar X3 Producer.

Tack och hej

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För elektroniskt Kör jag Z3ta+, Rapture, Dimension, SI-strings, TruePianos, LoungeLizard. (Bra å layera upp leads med.)

Trummor har du massor med bastrummor, snares och hihatloopar i Sonars inbyggda samplebibliotek. (Däremot står det inte vilken ton bastrumman är i.)

För side-chain och bassducking kör jag Prochannel-buskompressorn PC76.

Kan även tipsa om Z3ta+ 2 som säljs på Steam för under en tusing. Väldigt prisvärd och lättrattad synt. (Den är mycket bättre än Z3ta-1:an, även om 1:an fortfarande är användbar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha för tipsen!

Jag laddade hem några gratis (legala) paket med trumsamplingar från Wave Alchemy - verkar funka som en bra start.

Cathrine: Kul att du använder så många Sonar-syntar/pluggar för elektroniskt. Jag tolkar det som att det kan vara värt besväret för mig att försöka djupdyka i native-pluggarna. Och jag måste erkänna att jag aldrig har varit i Sonars samplebibliotek. Lite hemläxa... 🙂

Tack även för tipset om z3ta+2!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut hemläxa. ☺️ Jag förordar iofs inte att man ska bygga hela låtar med enbart loopar, men det hjälper absolut till att dryga ut produktionen, samt att det kan spinna igång fantasin. 🙂

Jag försöker använda lite olika syntar, och det är klart att de är inte alls lika bra som t.ex. sylent1 eller nexus2, men de hjälper till att skapa ett lite unikare sound då de inte är så vanliga. Speciellt för layering och även som bakgrundsljud. (Se bara till å stänga av/dra ner delayer och reverb - vilket det oftas hinkas på i presets'en...)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Se bara till å stänga av/dra ner delayer och reverb - vilket det oftas hinkas på i presets'en...)

Jag har märkt det...brukar stänga av de inbyggda reverb och delay. Skönt att höra att jag är rätt ute där iallafall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...