Jump to content
Annons

Lite frågor kring hur stor procent av en låts intäkter var och en bör få.


Ezzet

Recommended Posts

Tjena! Har en bunt frågor som jag inte lyckats besvara själv.

1. Om man tar en hop med egeninspelade demos till en producent och får hjälp med att göra dem till färdiga produkter. Får han procent av låtens intäkter då eller hur fungerar det där? (Förutsatt att man själv skrivit texten och musiken färdigt, men behöver hjälp med att färdigställa låten i riktig studio.)

2. Om man har skrivit text och musik till en låt men vill ha in någon som sjunger refrängen istället för du själv exempelvis, hur mycket skulle vara rimligt att den personen får?

3. Om en producent hjälper dig att fullända låten din, genom att kanske byta ut någon slinga etc. räknas det som att han varit med i skrivandet av musiken, eller ingår det i hans jobb som producent?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Antigen betalar du honom ett högre arvode och han får ingen andel eller

så betalar du honom ett mindre arvode och han får en andel.

2. Beroende på sångaren men allt ifrån 500 kr till 5 000 kr per låt.

3. Så fort man ändrar något i låten tex en slinga eller lägger till ackord så har man skapat något och är därmed Med-låtskrivare på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Antigen betalar du honom ett högre arvode och han får ingen andel eller

så betalar du honom ett mindre arvode och han får en andel.

2. Beroende på sångaren men allt ifrån 500 kr till 5 000 kr per låt.

3. Så fort man ändrar något i låten tex en slinga eller lägger till ackord så har man skapat något och är därmed Med-låtskrivare på låten.

Intressant, tack för svar! Angående fråga 2 tänkte jag mer ifall sångaren borde ha rätt till en bit av kakan när låten spelas, alltså STIM-pengar typ. Men tar det som ett nej 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om man tar en hop med egeninspelade demos till en producent och får hjälp med att göra dem till färdiga produkter. Får han procent av låtens intäkter då eller hur fungerar det där? (Förutsatt att man själv skrivit texten och musiken färdigt, men behöver hjälp med att färdigställa låten i riktig studio.)

Det första du måste göra är att definiera vad låtens intäkter är. Om du menar att han ska få del av upphovsrätten, dvs få en del av den procentuella fördelningen av utförandeersättning och mekanisk ersättning från STIM/NcB, så skulle jag säga att svaret är nej.

Det hindrar å andra sidan inte er att tillsammans skriva ett avtal där han, efter att du fått ersättningen från STIM/NcB, får en procentuell ersättning upp till ett visst belopp eller för evig tid.

2. Om man har skrivit text och musik till en låt men vill ha in någon som sjunger refrängen istället för du själv exempelvis, hur mycket skulle vara rimligt att den personen får?

Sångaren bör INTE få del av upphovsrätten utan ni kommer tillsammans överens om en rimlig ersättning. Vissa gör sångpålägg för skojs skull, andra vill ha en rimlig ersättning för den tid och det engagemang som hen lagt ned. Klumpsumma kan funka lika bra som ett avtal där hen får ersättning i procent av det du tjänar på låten.

3. Om en producent hjälper dig att fullända låten din, genom att kanske byta ut någon slinga etc. räknas det som att han varit med i skrivandet av musiken, eller ingår det i hans jobb som producent?

Jag skulle säga att han har rätt till upphovsrätt av låten.

Som jag var inne på i början av svaret behöver du skilja på ersättning till någon och att ge bort en del av upphovsrätten. Det finns en hel del producenter som kräver en del av upphovsrätten även om det blir allt mindre vanligt. Vet även en producent som krävde att hans bror skulle få 5 % av låtens upphovsrätt fast han inte gjorde ett jota för det.

Om du ger bort upphovsrätt bör du också veta att de kan bestämma över låten lika mycket som du. Om du vill använda låten i ett visst sammanhang kan de säga nej till det. Tex om du vill använda låten i en reklam eller i en politisk kampanj så kan de stoppa det om de inte vill bli sammankopplade med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Som jag var inne på i början av svaret behöver du skilja på ersättning till någon och att ge bort en del av upphovsrätten. Det finns en hel del producenter som kräver en del av upphovsrätten även om det blir allt mindre vanligt. Vet även en producent som krävde att hans bror skulle få 5 % av låtens upphovsrätt fast han inte gjorde ett jota för det.

Om du ger bort upphovsrätt bör du också veta att de kan bestämma över låten lika mycket som du. Om du vill använda låten i ett visst sammanhang kan de säga nej till det. Tex om du vill använda låten i en reklam eller i en politisk kampanj så kan de stoppa det om de inte vill bli sammankopplade med det.

Ja, det var lite där mina tankegångar fastnade, vid upphovsrätt och ersättning, men nu förstår jag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...