Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

jag har ett problem...när jag spelat in ett trumkomp vilket låter jävligt bra, men jag orkar inte spela in hela låten på synten..så jag spelar in ex en takt sen så kopierar jag det, men det blir inte så bra eftersom det blir ett mellanrum mellan varje kopiering, eller så blir det fel i takterna...hur gör jag för att kunna klippa till det korrekt?? cut går iallafall inte så värst bra..

Edit: Redigerat bort text som inte tillförde något till frågan

Edited by demoniqus
Annons
Posted

Om du klickar i Snap to grid så blir snittet exakt efter det notvärde du satt Quantize-value till och då blir följdaktligen alla takter lika långa..

Markera den part/er du ska kopiera, använd Ctrl+k får du dessutom upp en dupliceringsmeny där du kan ställa in t.e.x 362 taker på en gång.... om du vill

Kör hårt 😉

Guest Danny Cort
Posted

Allt detta du frågar om finns tydligt beskrivet i manualen.

Visst kan det vara lite jobbigt, men ta ett par dagar att läsa igenom manualen så är du med sen.

Posted

jo jag vet...manualen är ganska bra..men har inte läst något om midifunktionerna eller något sånt eftersom jag inte ägt ett midiklaviatur förrens i fredes..men jag ska läsa igenom manualen..iallafall..tack för svaret!

• 2 weeks later...
Posted

Jag tycker det låter som du ställt in snap controllen till "relative". Då kopieras ett avsnitt lika "fel" som det första. Alternativt har du inte snap på alls och då förstår jag om det blir knas eftersom allting flyttas "fritt" utan låsning till taktrader.

ett gammal trick är att se till att alltid någon not (med ex 0 i velocity) börjar på första slaget i varje takt. Om något reda ligger på 1 - se till att det är helt kvantiserat så det börjar på 1.0.0.0. Sedan kan du lätta klippa och kopiera runt det. När du är färdig kan du återställa 1:an (tom eller flytta tillbaka). När numer snap to relative (SX3) finns behöver man inte göra så. Så måste du alltså göra för varje "part" eller där du skall klippa.