Jump to content
Annons

Tänka om upplägget på sin studio


Recommended Posts

Jag har nog ingen direkt fråga att ställa utan en rad tankar kring upplägget på mitt arbetsflöde och undrar vilka tankar ni kan tänkas ha om det. Idag kör jag på ett MOTU Traveler mk1 och mixar in the box helt och hållet och har gjort det länge. Dock har jag börjat fundera på att om jag ska lite outboards. Inget fancy eller så men kanske en optisk kompressor och kanske en kanallimpa. Men allt tänk kring detta har fått mig att börja fundera över mitt studioupplägg i grunden.

Jag har i flera trådar tjatat om att jag saknar ett arbetsredskap som kan funka både som daw-controller men som även har inbyggda effekter som eq och kompressor, en kanallimpa helt enkelt. Dessa finns men jag har inte råd att punga ut föera tiotusentals kronor för en SSL Nucleus eller en focusrite control.

Min fundering är om jag, istället för dagens upplägg, skulle skaffa ett mixerbord i stället och ett ljudkort utan allt lull, bara telejack (dvs utan preamps). Till det skaffar jag ett billigt reverb som används till att göra monitorljudet lite trevligare. Mixerbordet ska då ha minst åtta preamps som minst är lika bra som min MOTU. Jag tappar ut ljudet DI efter preampen och in i datorn. Det som redan är trackat tar jag ut via main out från ljudkortet in på en stereokanal på mixerbordet och kan då ställa bra lyssningsnivåer vid inspelning. Reverbet lägger jag på via aux.

Ett stort plus skulle vara om mixerbordet hade en bus-kompressor som man kan routa genom vid mixning. Eller att mixern går att använda som en summeringsmixer vid slutmix.

Vad tror ni, vilken prisnivå ligger jag på då? Det behöver ju inte vara high-end, är nöjd men den ljudkvalitet jag får ut från min MOTU idag.

Alternativet är att satsa på ett ljudkort med bra routingmöjligheter och inbyggda DSP effekter. Eftersom min MOTU är mk1 har den inte det vilket börjar kännas som en riktigt stor svaghet.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid en smaksak hur man vill jobba och det är många som tycker att den omedelbara överblicken man får med ett mixerbord, är ovärderlig. Det tyckte jag också tills jag lade om och började köra ITB... 😉

Personligen hade jag främst funderat på ett ljudkort med DSP-effekter och routingmöjligheter. Jag ser inga fördelar med att skicka ut signalen utanför burken, eftersom man behöver komma upp i rätt mycket pengar innan man kan börja prata om att externa burkar blir "bättre" än plugins istället för bara "olika". Det är alldeles för ofta man tolkar alla sorters förändringar som att det blir "bättre" (åtminstone om man har den förutfattade meningen och önskan om att investeringen gör att det SKA bli bättre... 😉 ), även om det i själva verket blir en försämring om man A/B-lyssnar vid ett blindtest.

Behöver du många micpreamps och många analoga I/O, så ta gärna en titt på exempelvis Antelope Zen Studio, som är extremt på den fronten (ok - det kostar en slant, men med tanke på möjligheterna är det ändå inte dyrt). RME Fireface finns det ett par olika varianter av, som också kan vara mycket intressanta (kostar också, men som sagt, så tycker jag att det vägs upp av de stora möjligheterna). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra kompressor/limiter borde du väl åtminstone ha till sångpåläggen för att tämja signalen lite grann och göra det lättare att sjunga. Jag tycker min SPL Dynamaxx är ruskigt bra och lättrattad, bara en enda ratt att vrida in komprimeringsgraden med. På senare tid kör jag den i soft limiter läge vid sångpålägg. Fruktat bra grej även till master.

https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/597821-spl-dynamaxx-clean-easy-tracking-compressor.html

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en lösning för just monitoreringen som jag är väldigt nöjd med. Köpte en liten Yamaha-mixer med två mick-kanaler och inbyggd effektenhet (MG06X) samt en mikrofonsplitter (Art Pro Split). Den senare har ena utgången isolerad, så att micken bara får sin (eventuella) fantommatning från en av de två preamps den kopplas till.

- Micken in i splittern.

- "Thru"-utgången till ljudkortets mickingång.

- Den isolerade utgången till Yamaha-mixerns ena mickingång (aktivera effekt-enheten för denna mick-ingång)

- Hörlursutgång (jag har två, men har en bara en går det ju att köpa en splitter för typ 20 spänn på t ex Kjell & co) från ljudkortet -> stereo-kanal på Yamaha-mixern.

- Hörlurar kopplas till Yamaha-mixerns hörlursutgång.

Dessa är monterade på ett rejält notstativ (ett sådant där med hel metallplatta, inget ihopvikbart 🙂). Och vipps har den som ska sjunga in möjlighet att själv ställa nivån mellan torr micksignal, bakgrundsmusik och mängden effekt på sin sång, samt totalvolymen i sina lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Långt inlägg, men här kommer mina 2ören:

När jag i slutet av 90-talet gick över från Fasttracker till sequencerprogram, var det exakt det upplägget många hade, och blev nästa logiska steg för mig. Idag har jag en blandning av ITB och mixerbord.

Har fortfarande massor med hårdvarusyntar, och några effektenheter som jag kör via auxarna på mitt 24-kanaliga mixerbord. Otroligt smidigt att kunna krana på ett TC-reverb vid t.ex. sångpålägg för medhörning för sångaren utan latens och datorkraft. Eller routa en gitarrsignal direkt till ljudkortet med en knapptryckning.

MEN, med det sagt skulle jag om jag började bygga ut studion idag - inte skaffa mixerbord, utan satsa på ett ljudkort med t.ex. ADAT (Presonus 1818VSL, RME FireFace eller Motu). Behöver du fler preamps eller in/ut, skaffa någon Ultragain via just adaten med sp-dif och synca word-clocken via koax. Därefter köra effekterna via insert i t.ex. ProTools. På så sätt kan du fortsätta mixa ITB och ha hårdvarueffekter ifall du vill skaffa någon tube-tech eller kanalstripp.

Det är maffigt och mysigt i studion med mixerbordet, och det erbjuder många routingmöjligheter och lösningar vid inspelning - MEN: Det har varit sjuuukt mycket jobb att få setupen att fungera. Nyligen skaffade jag racklådor att ha på skrivbordet och bytte till balanserade kablar överallt.

Ner till rackskåpet (på golvet under mixerbordet) har jag räknat till någonting i stil med över 60 kontakter varav det mesta är balanserade kabelpiskor á 8 kablar/styck (trots att jag kör ljudkortet i golvskåpet med endast en sladd till datorn).

Lägg därtill recalls ifall man börjar mixa låtar med bordet, och även nermixningar blir jobbigt. Du kan t.ex. inte bouncea ner låten i DAW. Förut körde jag ner till minidisc när datorn inte orkade, men nu samplar jag de midi-spår där jag kör hårdvara. Dels för att kunna flytta låten mellan bärbart och studio, och dels för att kunna använda mjukvarupluggar samt nermixning.

Jag har för inte så länge sedan byggt dator åt en dödsmetall-studio ute i vällingby, med ett RME Fireface och 2st Presonus 8-preamps via Adat + externa preamps via line-in. Jag tror de kan spela in över 24 mickar direkt in datorn - allt utan mixerbord. Och han som jobbar där är sjukt nöjd med Totalmix och de routingmöjligheter som man kan göra direkt i mjukvaran. Både EQ, inserts och effektpålägg. Sjukt snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång sådana här trådar kommer upp (alternativt att jag själv sitter och funderar på den ultimata studio-setupen) och en kollar på de prylar som finns så brukar jag tänka att det mesta är ganska dåligt anpassat till hur väldigt många (hem)studios ser ut nuförtiden. Snarare verkar många fortfarande vara fast i något slags tänk som är baserat på hur studios såg ut på 70/80-talet (om än i lite mindre skala). Och möjligen också begränsat av hur teknikmöjligheterna såg ut på den tiden.

Då och då dyker det dock upp produkter som känns lite nytänkande, även om vi förmodligen fortfarande väntar på en riktigt genial produkt som löser alla "problem" (det är ju trots allt ganska smidigt att spela in idag 🙂).

- SSL X-desk. En desktopmixer som helt saknar preamps, eq och övriga effekter. Däremot många smidiga och hyfsat flexibla routing-lösningar, inklusive bl a en stereo-aux (läs SoundOnSound-recensionen för att bättre förstå hur den kan användas). Dyr som skam dock, lite märkligt att ingen annan byggd en mixer med samma funktioner för en tiondel av priset...

- Allan & Heath ZED-mixers. Här tycker jag att Allan & Heath är riktigt nära något väldigt bra för projektstudios. Inbyggt USB-interface där en enkelt från datorn kan välja vilken kanal en vill spela in ifrån, inbyggd (switchbar) linebox på vissa ingångar, aux-utgång som har hörlursförstärkning, inbyggd effektenhet som gör det enkelt att få lite reverb på sången i lurarna. Några svårförklarliga missar är där dock, t ex är max upplösning på USB-interfacet 16 bitar... :/ En skulle så klart också önska en riktig monitor-sektion med t ex "mute", "solo", "dim" och talkback, eller möjlighet att fjärrstyra aux-kontrollerna så att den som t ex sjunger kan ställa sin egen lyssning.

- Jamhub-mixrarna (Roland har också någon variant numera) gillar jag också. Köpte en sån till min lillebror, han är supernöjd. Kan göra även en dator med ett helt vanligt 2 in/2 ut-ljudkort till en ganska flexibel inspelningsmaskin. Är ju bara att koppla ljudkortets in/ut till en av "tårtbitarna" på mixern, och sen sina instrument och mickar till övriga tårtbitar. Varje tårtbit kan ju fritt välja vad som ska höras från övriga. Denna är dock tänkt för främst för rep, så det går såvitt jag vet inte att välja bort effekt från sångtårtbiten när den går in från datortårtbiten, och det saknas även här en ordentlig monitorsektion. Däremot går det ju att fjärrstyra nivåerna.

Sen tror jag även att det skulle behövas någon ny standard för hårdvara. Att 19"-rackutrustning fortfarande är någon slags standard känns ju verkligen mest som ett arv från forna tiders teknikbegränsningar (teknik tog större plats för 40 år sen...), men som nu också är svårt att bryta eftersom det är så etablerat.

500-formatet är väl ett steg ditåt, men även här skulle det förmodligen behövas lite fler smarta "hållare": Det flesta är ju fortfarande gjorda för att sitta i 19"-rack... 🙂 Varför t ex inte göra en hållare som dubbeljobbar som monitor-stativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag fått blanda lite för att uppnå det jag beskriver ovan. Lyssnings-lösningen (för att den som t ex sjunger själv ska kunna ställa sin lyssning) har jag beskrivit i ett tidigare inlägg i denna tråden.

Ljudkortet är ett Steinberg UR28M. Fyra ingångar räcker långt, preamp och DI-box på två av dem. Ljudkortet har också en helt ok monitor-sektion med en stor rund ratt, mono, dim och mute, samt möjlighet att enkelt switcha mellan tre olika högtalarpar (använder dock bara ett par i nuläget). Bonus är också två hörlursutgångar.

För att knyta ihop det hela har jag även en Mackie-mixer med två aux-sends. I den har jag kopplat in följande:

- Mitt Roland-piano, så att jag alltid enkelt kan testa harmonier och annat på piano.

- Gitarr. Den stora anledningen till att jag vill ha minst två aux-sends. Ena aux-senden går till en av ingångarna med DI-box på ljudkortet. Den andra går till en Digitech GSP1101 som in sin tur kommer tillbaka till ytterligare en ingång på Mackie-mixern.

- En sladd med ministereo-tele, så att det går snabbt att koppla in någons telefon för att spela musik 🙂

Mackie-mixerns huvudutgång går sen till den aux-ingång som lyckligtvis finns på ljudkortet. Denna aux-ingång har också en egen fysisk volym-kontroll, så det är lätt att ställa nivån från det som finns inkopplat på mixern i förhållande till annat.

Är egentligen ganska nöjd med denna setup. Men det känns ändå som att allt detta borde gå att åstadkomma i EN "låda". Blir ju ändå en hel del extra sladdar och sånt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tänkvärda svar hörni!

Det är alltid en smaksak hur man vill jobba och det är många som tycker att den omedelbara överblicken man får med ett mixerbord, är ovärderlig. Det tyckte jag också tills jag lade om och började köra ITB... 😉

Personligen hade jag främst funderat på ett ljudkort med DSP-effekter och routingmöjligheter. Jag ser inga fördelar med att skicka ut signalen utanför burken, eftersom man behöver komma upp i rätt mycket pengar innan man kan börja prata om att externa burkar blir "bättre" än plugins istället för bara "olika". 🙂

Långt inlägg, men här kommer mina 2ören:

När jag i slutet av 90-talet gick över från Fasttracker till sequencerprogram, var det exakt det upplägget många hade, och blev nästa logiska steg för mig. Idag har jag en blandning av ITB och mixerbord.

Har fortfarande massor med hårdvarusyntar, och några effektenheter som jag kör via auxarna på mitt 24-kanaliga mixerbord. Otroligt smidigt att kunna krana på ett TC-reverb vid t.ex. sångpålägg för medhörning för sångaren utan latens och datorkraft. Eller routa en gitarrsignal direkt till ljudkortet med en knapptryckning.

MEN, med det sagt skulle jag om jag började bygga ut studion idag - inte skaffa mixerbord, utan satsa på ett ljudkort med t.ex. ADAT (Presonus 1818VSL, RME FireFace eller Motu). Behöver du fler preamps eller in/ut, skaffa någon Ultragain via just adaten med sp-dif och synca word-clocken via koax. Därefter köra effekterna via insert i t.ex. ProTools. På så sätt kan du fortsätta mixa ITB och ha hårdvarueffekter ifall du vill skaffa någon tube-tech eller kanalstripp.

Det är maffigt och mysigt i studion med mixerbordet, och det erbjuder många routingmöjligheter och lösningar vid inspelning - MEN: Det har varit sjuuukt mycket jobb att få setupen att fungera. Nyligen skaffade jag racklådor att ha på skrivbordet och bytte till balanserade kablar överallt.

Hehe, har väl redan börjat överge tanken på ett mixerbord. Precis som ni båda är inne på så kör jag redan idag med extern preamp via ADAT, en 8 kanalers Ultragain. Jag har då mina keyboards och gitarr- och basmoduler inkopplade hela tiden. Det funkar egentligen rätt bra förutom på en punkt, som är nog så viktig: medhörningen. Till mitt MOTU-kort tillkommer en mjukvarumixer som det är tänkt att men ska kunna mixa medhörningen i, men jag tycker den är urdålig och svårjobbad. Det finns inga riktiga routingmöjligheter att prata om samt att den saknar DSP-effekter. Om jag vill ha reverb på medhörningen får jag antingen köra genom datorn med latency på köpet eller så får jag ha ett hårdvarureverb och routa genom kontrollrummet i DAW:et (Cubase). Men gör jag det sistnämnda kan jag bara göra EN individuell medhörningsmix med reverb. Det är rent utsagt under all kritik.

Så det verkar som att jag lutar mot att skaffa ett nytt ljudkort med alla dessa funktioner redan inbyggda. Har fastnat lite för Steinbergs egna MR816. Förutom både routing och DSP så verkar den integrera på ett bra sätt med Cubase, man kan sköta allt i DAW:et istället för att ha en extern mjukvarumixer till ljudkortet.

Det trista är att jag nog inte kommer att kunna sälja mitt nuvarande ljudkort då en av de fyra preampsen har lagt av.

En bra kompressor/limiter borde du väl åtminstone ha till sångpåläggen för att tämja signalen lite grann och göra det lättare att sjunga. Jag tycker min SPL Dynamaxx är ruskigt bra och lättrattad, bara en enda ratt att vrida in komprimeringsgraden med. På senare tid kör jag den i soft limiter läge vid sångpålägg. Fruktat bra grej även till master.

Har faktiskt kikat på lite olika kompressorer för just detta ändamål men för mig är det fortfarande en lyx snarare än något jag måste ha. Eftersom jag inte behöver oroa mig för brus så måste jag inte maxa in-volymen vid inspelning. Jag kan därför spela in med god marginal. Så det vore kul med en kompressor men det får bli när jag har allt annat på plats.

Jag har gjort en lösning för just monitoreringen som jag är väldigt nöjd med.

Varje gång sådana här trådar kommer upp (alternativt att jag själv sitter och funderar på den ultimata studio-setupen) och en kollar på de prylar som finns så brukar jag tänka att det mesta är ganska dåligt anpassat till hur väldigt många (hem)studios ser ut nuförtiden. Snarare verkar många fortfarande vara fast i något slags tänk som är baserat på hur studios såg ut på 70/80-talet (om än i lite mindre skala). Och möjligen också begränsat av hur teknikmöjligheterna såg ut på den tiden.

Då och då dyker det dock upp produkter som känns lite nytänkande, även om vi förmodligen fortfarande väntar på en riktigt genial produkt som löser alla "problem" (det är ju trots allt ganska smidigt att spela in idag 🙂).

Sen tror jag även att det skulle behövas någon ny standard för hårdvara. Att 19"-rackutrustning fortfarande är någon slags standard känns ju verkligen mest som ett arv från forna tiders teknikbegränsningar (teknik tog större plats för 40 år sen...), men som nu också är svårt att bryta eftersom det är så etablerat.

500-formatet är väl ett steg ditåt, men även här skulle det förmodligen behövas lite fler smarta "hållare": Det flesta är ju fortfarande gjorda för att sitta i 19"-rack... 🙂 Varför t ex inte göra en hållare som dubbeljobbar som monitor-stativ?

Har själv inga problem med 19''-standarden men precis som du har jag orerat om avsaknaden av det ultimata hemma-/studioverktyget. Som du säger så har ju vissa varit inne på liknande idéer. Jag tänker på tex Digi 003, M-audio Projectmix, Yamaha 01v96 men även de dyrare varianterna SSL Nucleus och Presonus Studiolive. Ett av problemen är väl att behoven ser annorlunda ut och att de olika DAW-standarderna gör en universal lösning svår. Därför gillar jag tex Console 1 även om jag saknar transportfunktioner på den.

Grymt att du fått till en setup som funkar för dig men personligen tycker jag att det låter meckigt och omständligt. Vill ha en setup som är snabb och enkel samt så måste den vara lätt att ta med då jag arbetar både hemifrån samt har ett inspelningsrum en bit bort. Jag vill bara kunna plugga ur väggkontakten och sen bära ut allt direkt till bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En bra kompressor/limiter borde du väl åtminstone ha till sångpåläggen för att tämja signalen lite grann och göra det lättare att sjunga. Jag tycker min SPL Dynamaxx är ruskigt bra och lättrattad, bara en enda ratt att vrida in komprimeringsgraden med. På senare tid kör jag den i soft limiter läge vid sångpålägg. Fruktat bra grej även till master.

https://www.gearslut...compressor.html

Nu hittade jag faktiskt en kompressor och eventuellt gjorde ett litet klipp. Det är en LA Audio 4x4 v2; en FET-kompressor som benämns som en fattigmans UREI LA22. Två kompressorer och två gates som går att stereolänka. Lite svårrattad tydligen men ska kunna låta riktigt bra om man ställer in den rätt. Fick den för en femhundring!

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inga problem med 19''-standarden men precis som du har jag orerat om avsaknaden av det ultimata hemma-/studioverktyget. Som du säger så har ju vissa varit inne på liknande idéer. Jag tänker på tex Digi 003, M-audio Projectmix, Yamaha 01v96 men även de dyrare varianterna SSL Nucleus och Presonus Studiolive. Ett av problemen är väl att behoven ser annorlunda ut och att de olika DAW-standarderna gör en universal lösning svår. Därför gillar jag tex Console 1 även om jag saknar transportfunktioner på den.

Har lite då och då skissat på ett slags modulärt system som ska kunna göra det möjligt att få en "one gadget to rule them all", men ändå i viss mån anpassningsbart för folks olika behov. Får se om det blir något, är ju inte helt lätt att bygga prototyper så att en kan utvärdera. Har dock en bekant som är mycket duktig på elektronikkonstruktion, så vi får se... 🙂

Grymt att du fått till en setup som funkar för dig men personligen tycker jag att det låter meckigt och omständligt. Vill ha en setup som är snabb och enkel samt så måste den vara lätt att ta med då jag arbetar både hemifrån samt har ett inspelningsrum en bit bort. Jag vill bara kunna plugga ur väggkontakten och sen bära ut allt direkt till bilen.

Ja, vill en snabbt kunna flytta utrustningen är det verkligen inte bra setup 🙂 Däremot är den väldigt snabbjobbad när allt nu finns på plats.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att hitta motsvarande prylar som passar i ett rack, så skulle det säkert gå att göra hyfsat plug-and-play:aktigt. Fast rack blir ju snabbt ganska tunga att bära...

Får annars säga att ljudkortet (Steinberg UR28M) egentligen skulle täcka de allra flesta funktionerna. Det har ju ett DSP-chip som gör det möjligt att få gitarr-ljud och/eller effekter i lurarna, utan att detta följer med "till tape". Det har ju dessutom två hörlursutgångar där det går att få till olika mixar. Allt detta är dock lite småbökigt, jämfört med att ha fysiska prylar att vrida på, därför har jag gjort som jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för inte så länge sedan byggt dator åt en dödsmetall-studio ute i vällingby, med ett RME Fireface och 2st Presonus 8-preamps via Adat + externa preamps via line-in. Jag tror de kan spela in över 24 mickar direkt in datorn - allt utan mixerbord. Och han som jobbar där är sjukt nöjd med Totalmix och de routingmöjligheter som man kan göra direkt i mjukvaran. Både EQ, inserts och effektpålägg. Sjukt snyggt!

Roligt förresten med dödsmetall-studion! Jag bor i Hässelby, ett stenkast från Vällingby. Var i Vällingby ligger den? Vore kul att kanske göra ett studie(o)besök endera dagen.

Det som stör mig med mitt ljudkort idag är att jag inte kan routa ut och in signalen i mjukvarumixern, Jag kan alltså inte lägga ett reverb eller kompressor innan signalen går ut, varken till medhörning eller till datorn. Det jag kan göra är att routa medhörningen till valfri utgång och först där kan jag skicka den vidare till hårdvaran: kompressor och reverb och sen till hörlursförstärkaren. Samma sak som jag vill lägga kompressor direkt på spåret så måste den routas ut genom en output, in i kompressorn och sedan in i ljudkortets line in igen. Eller ha ytterligare en preamp som ligger före kompressorn och sedan in i ljudkortet. Alternativt routa den redan inspelade signalen på samma sätt. Omständligt är bara förnamnet.

Det jag gillade med MR816-kortet var att den även hade inserts precis som en mixer. Iofs hade den bara inserts på kanal 1 och två men bättre än ingenting.

Har lite då och då skissat på ett slags modulärt system som ska kunna göra det möjligt att få en "one gadget to rule them all", men ändå i viss mån anpassningsbart för folks olika behov. Får se om det blir något, är ju inte helt lätt att bygga prototyper så att en kan utvärdera. Har dock en bekant som är mycket duktig på elektronikkonstruktion, så vi får se... 🙂

Ja, vill en snabbt kunna flytta utrustningen är det verkligen inte bra setup 🙂 Däremot är den väldigt snabbjobbad när allt nu finns på plats.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att hitta motsvarande prylar som passar i ett rack, så skulle det säkert gå att göra hyfsat plug-and-play:aktigt. Fast rack blir ju snabbt ganska tunga att bära...

Får annars säga att ljudkortet (Steinberg UR28M) egentligen skulle täcka de allra flesta funktionerna. Det har ju ett DSP-chip som gör det möjligt att få gitarr-ljud och/eller effekter i lurarna, utan att detta följer med "till tape". Det har ju dessutom två hörlursutgångar där det går att få till olika mixar. Allt detta är dock lite småbökigt, jämfört med att ha fysiska prylar att vrida på, därför har jag gjort som jag gjort.

Intressant med projektet med modulärt system! Håll oss uppdaterade!

Det är faktiskt precis så jag tänkt upplägget för min studio. Ska bygga ett eget rack med 8U eller 10U. I det ska jag ha;

Interface

Rackpanel med de utgångar som finns på interfacets baksida

Preamp (via ADAT)

Hörlursförstärkare

Kompressor

Ev Patchbay

Strömförsörjning.

Tänkte sätta dit ett par handtag på sidorna så det går att bära lite lättare. Har bil så det blir inte alltför mycket kånkande. Tanken är att jag bara ska kunna dra ut firewirekabeln från datorn, sladdarna till monitorerna och en strömkabel och sen kan jag bära ut racket och datorn och spela in vart jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...