Jump to content
Annons

Protools priser förvirrar mig


Joaquim88 (oregistrerad)

Recommended Posts

Joaquim88 (oregistrerad)

Är nyfiken att prova Protools, typ 12 eller 11. Har bara problem med cubase och supporten bara svamlar, så jag har ledsnat.

Men Protools-priserna fattar jag inte. 4sound tar knappt 10,000kr för protools 12 http://www.4sound.se/dator/mjukvara/audiomidi-sequencer/avid-pro-tools-12-retail

medan Thomann tar 5200kr http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_10.htm

Och på ebay annonseras många nya protools 12 paket ut för mellan 2-3000kr.

Och det är inte olika versioner heller, som typ education-licenser och sånt, utan Protools 12 full liksom.

Hur ligger det till egentligen. Va ska man betala för PT11 eller 12? och var är bra ställen att köpa från?

Redigerat av Joaquim88
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Hej

Kan tyvärr inte hjälpa dig med priserna men har inte Pro Tools en gratisversion? Jag tror den släpptes tidigare i år.

Jag har lagt till mig på listen för en Pro Tools First som den heter. Men något mer än reklam för pro-tools har det inte blivit.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Joaquim88 (oregistrerad)

Kanske dum följdfråga, men har Protools 11/12 en inbyggd 32>64 bit brygga, för plugins? Eller kan man bara köra 64 bit och kanske brygga med Jbridge eller nån wrapper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tänk på att 12:an är sista versionen som går köpa. Sen får man betala för premuneration på PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick till min lokala musikbutik nyligen(återförsäljare för ordermusic.se), och frågade om just detta då de också tar upp emot 10 000 kr för programmet. Han i kassan kunde inte svara på det och ringde för att kolla hur det låg till men verkade inte heller då få någon förklaring, annat än att det måste vara något skumt med Thomanns version, med tanke på att det skiljer så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du kan hyra per månad via Avid. En bra grej om du vill testa bara och sedan se om det är för dig.

Det snacket som har gått länge nu att man inte kan komma att kopa Pro Tools är struntprat bara. Man kan fortfarande köpa loss Pro Tools. Dock kommer det bara vara ett år support med uppgraderingar. Det är sedan en valfri kostnad om man vill lägga ut det år i fortsättningen.

Kolla in på Avids hemsida så blir det klarare för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja och det är väl samma sak eller hur? Bara ett år med uppgradering och support,. Sen sitter du där i alla fall med med eventuella buggar och måste hyra sen i alla fall. Suger skit hur som helst. Många som är kritiska till det här och risken finns att fler hoppar på det tåget och sen får man sitta där och hyra allt man har varje månad vilket blir dyrare i längden. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade just ner Pro Tools First 12.1 bara för att testa. Verkar som om många går över till prenumerationsvarianten, Sonar funkar ju så. Efter 1 år så är det valfritt om man vill betala för uppdateringar och lite lull lull som de slänger med ibland som t ex drum replacer.

Jag är nöjd med Sonar Platinum men gratis är gott så ska testa Pro Tools lite.

Laddade ner, var tvungen stänga av antivirus för att få installationen att fungera. Strul i största allmänhet. Har förstås vant mig vid Sonar men såg ingen större skillnad mellan programmen. Försökte hitta VST som EZ drummer i menyerna utan framgång. Orkar inte lära mig hur denna DAW fungerar så avinstallerar.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, varför just Pro Tools, finns ju andra DAWS lika kompetenta till bättre pris?

Vad gäller priset så verkar ju 4Sound sälja 12:an med installationsmedium och hos Thomann står det: "Attention - Product contains an Activation Card only, no Installer-Files included - only as download from manufacturers website!" Så där får du ladda ner allt själv, vilket kanske inte spelar någon roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joaquim88 (oregistrerad)

Ja det där med tidsbundna licenser gör ju knappast saken lättare. Samma grej som Adobe kör med och såg att Steven Slate ska börja med samma sak nu. Kanske ger bättre vinst för dom men de känns bara konstigt tycker man.

Hemsidan deras är knappast nåt mer överskådlig. Versioner, licenser, paket och bundlar och massa sånt, och priser upp och ner och hit och dit så man blir yr.

EDIT: tänk om man håller på spela in, med protools tidsbunden licens och så blir klockan midnatt och nästa dag har man ingen licens för. Säger det ba *bladrupp* i systemet och inspelningen tvärstoppar vid midnatt, eller vadå? 😄

Måste väl inte ha just protools, men inge mer cubase iaf. Strul som fan och forumet deras är fullt av samma sak. Var nån tråd där som nån veteran gjort och sa typ att äntligen hade han lyckas genomföra ett stort projekt utan att det hängt och haft sig så mycket, och massa folk på forat ba dök på han och ville höra hur han burit sig åt för att få till de så. Säger det mesta tyckte jag.

Hört att studio one ska vara lite samma som cubase så man är lite tveksam.

5½ tusen är väl inte så farligt för en daw, eller? Dom flesta ligger väl runt 3000 till 5000. Kände bara att Protools ska vara känt som stabilt så man ville testa.

Nån som vet förresten om protools har inbyggd 32>64bit brygga, eller måste man brygga själv om man kör det?

Vad gäller priset så verkar ju 4Sound sälja 12:an med installationsmedium och hos Thomann står det: "Attention - Product contains an Activation Card only, no Installer-Files included - only as download from manufacturers website!" Så där får du ladda ner allt själv, vilket kanske inte spelar någon roll?

Det kanske är därför dom kostar olika då? eller nä, inte borde det bli skillnad på 4-5 lax bara för det. Konstigt. Men om det är låda som blir hemskickad eller man downloadar hela, det spelar nog ingen roll för mig. Redigerat av Joaquim88
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och sen finns det massor som Cubase funkar bra för. Detsamma gäller för alla DAW. Varför köpa nytt DAW när det bara är att köpa begagnat'? På kvr är det många som säljer plugins och DAW. Kommer billigare undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...