Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag undrar om det Àr nÄgon som testat Apple Music och vad era spontana tankar Àr om denna streamingtjÀnst? För egen del har jag inte testat Àn eftersom jag i skrivande stund inte har internet i hemmet (fiber vÀntas vara igÄng till hösten).

Hittade ett test, kanske nÄgot nyanserat av dess ursprungskÀlla, men Àndock en jÀmförelse mellan fem olika streamingtjÀnster: http://macworld.idg.se/2.1038/1.632664/apple-music-vs-spotify-tidal-deezer-google-play-music

För oss som Àlskar musik och skapar vÄr egen musik i nÄgon form finns det en frÄgestÀllning kring hur Spotify, Google, Apple, Tidal, Deezer och hur ersÀttningen till lÄtskrivare/textförfattare ser ut frÄn de olika företagen. Har för egen del lite svÄrt att förstÄ nyttan med alla dessa mellanhÀnder som krÀver sin del av kakan och jag tror att musikbranchen fortfarande har en hel del att lÀra och tyvÀrr kommer att lÀra sig i form av stÄlbad, precis som övrig mediaindustri gjort och gör (tidningar, böcker, film, TV).

Jag hoppas och tror att Apple kommer att vara ett företag som bÄde har möjligheter och förmÄga att förÀndra musikbranchen till det bÀttre för upphovshen och textförfattare.

Annons
Postat

Jag har det sen det slÀpptes och har Àven Spotify Premium sen det slÀpptes.

Det som förvÄnar mig Àr att Apple Musik lÄter mkt klarare Àn Spotify. Och det mÀrks en rejÀl skillnad.

Utbudet Àr större hos Spotify Àn Apple Music. Tror Apple har 30 miljoner lÄtar samt Spotify nÀrmre 40 miljoner. Men sÄ tÀcker Apple bortÄt 100 lÀnder medan Spotify inte ens har hÀlften i dagslÀget.

Vad det gÀller Tidal sÄ testade jag det och det Àr helt klart bÀst ljud. Men det Àr lite sukigt snott frÄn Spotify. Tror den Àr rÀtt stor i staterna.

Google tar jag inte i med tÄng och Deezer har jag aldrig hört talas om.

Vad det gÀller ersÀttningen för artister sÄ Àr det bara att gilla lÀget!

Postat

Jag tror att Apple kommer att klara det bra. De har ingen gratis tjÀnst, Alla med Iphone kommer nog att ha bÄda ett tag och sedan gÄ till Apple music.

Utbudet tyckar jag Àr samma, dock med klarare ljud och mycket bÀttre utseende.

Kommer nog att gÄ över till Apple nÀr mina tre mÄnader gratis Àr slut.

Postat

Apple lÄter lite klarare men oxÄ lite frÀsigt i toppen (dÄlig mp3) samt att det Àr lite mer botten i Spotify men oxÄ lite luddigare.

Det mÀrks i min subba pÄ golvet.

Postat

ApropÄ det sÄ var det ju nÄgra stridigheter mellan artister och Apple redan frÄn början nÀr de inte ville ersÀtta artisterna under deras tvÄ mÄnaders gratis introduktionstid.

Postat
  On 2015-07-07 at 14:37 sa KillwithSkill:

Apple lÄter lite klarare men oxÄ lite frÀsigt i toppen (dÄlig mp3) samt att det Àr lite mer botten i Spotify men oxÄ lite luddigare.

Det mÀrks i min subba pÄ golvet.

Har inte lyssnat Àn, men tvÄ orsaker kan det vara, dels att Apple antagligen anvÀnder sin egna komprimeringsalgoritm, vilken kan bete sig annorlunda Àn Ogg, som Spotify anvÀnder. Sen kanske Appleprogrammet anvÀnder nÄgon sorts enhancer?

Postat (redigerat)

JasÄ trodde Apple music hade mera musik Àn Spotify. För ofta kan det sakans album pÄ musik jag lyssnar pÄ ibland. Sen finns det ju Google music ocksÄ tex.

VÀntar nog tills den kommer till Android ocksÄ, Àven om jag lyssnar en pÄ datorn ocksÄ.

Redigerat av hellfog
Postat

Har ett par saker att ta upp.

1) ni vet att ni kan stÀlla in kvalitén pÄ streamen pÄ Spotify?

Jag tror default Àr "normal" sen finns det tvÄ högre alternativ högre.

2)spotify och alla andra tjÀnster betalar bra. NÀr folk klagar sÄ Àr det för att det Àr skivbolagen som fÄr det mesta pengarna. Det glömmer folk. Om du vill ha mer, skippa bolagen eller skaffa en bÀttre deal dÀr du fÄr mer procent.

Postat

Du har rÀtt i att det Àr skivbolagen som tar den största delen av kakan frÄn Spotify. Men STIM-ersÀttningen kÀnns ju kass. Jag har minst 70 000 spelningar pÄ Spotify. Jag inser att detÀr skit och ingenting i dessa sammanhang men tycker ÀndÄ att jag borde ha fÄtt nÄt lite frÄn STIM. Men det har jag alltsÄ inte.

Postat

NÀr det gÀller Apple-Music sÄ tycker jag att det bÄde Àr jÀvligt snyggt och lÄter bra. Jag har ett stort I-tunes bibliotek (18427 lÄtar) dit jag importerat alla mina cd (som jag bytte till mig för alla mina Lp pÄ 90-talet. Jag har ocksÄ köpt en del frÄn Itunes under Ären och laddat ner frÄn Pirate Bay. Jag har jobbat en hel del med smarta spellistor och gjort sÄdana för varje Är frÄn sextiotalet och fram och frÄn alla möjliga genrer. Jag sorterar dom efter mest spelade (En statistik som jag behÄllt och fört över frÄn dator till dator sedan slutet av 90-talet) sÄ det blir en slags topplistor. DÀrför har jag alltid lyssnat mer i Itunes Àn i röriga och oöverskÄdliga Spotify. Jag uppskattar verkligen att man kan ladda hem musiken frÄn Apple-music till sitt eget bibliotek. Itunes-inköpen och piratnedladdningens tid Àr dÀrmed definitivt över ocksÄ för mig. Apples spellistor, personliga rekommendationer, "liknande artister# och "influenser" Àr ocksÄ helt överlÀgsna.

DÀremot Àr jag nu Äterigen jÀvligt grinig pÄ Apple (som jag trots allt Àlskat i tjufem Är) dÄ statistik, spellistor, omslag och annat blivit en salig röra sedan jag gick med i Apple-Music. Det Àr tur att det Àr sommarlov för jag har en hel del jobb framför mig.

Postat
  On 2015-07-08 at 08:51 sa Terror:
[...] 2)spotify och alla andra tjÀnster betalar bra. NÀr folk klagar sÄ Àr det för att det Àr skivbolagen som fÄr det mesta pengarna. Det glömmer folk. Om du vill ha mer, skippa bolagen eller skaffa en bÀttre deal dÀr du fÄr mer procent.

StreamingtjÀnsterna betalar efter en pro-rata modell vilken innebÀr att vÀrdet pÄ varje stream Àr kvoten utan tjÀnstens totala intÀkter under mÄnaden delat pÄ antalet streams under samma mÄnad.

Spotify:s (och flera andras) fördelning av vÀrdet per stream brukar vara snarlik följande mall: 30% behÄller tjÀnsten för att driva sin verksamhet, 60% gÄr till fonogramproducenter (som dÄ artister Àr med att dela pÄ efter gÀllande artistavtal) och resterande 10% Àr upphovsrÀttsliga intÀkter. Sen fÄr man tycka vad man vill om den fördelningen.

Till Àmnet, sÄ hÄller jag pÄ att prova Apple music och övervÀger starkt att lÀmna Spotify som anvÀndare. Att ha videor, streaming och försÀljning av å la carte downloads i en stilig, vÀlfungerande och snabb plattform Àr guld vÀrt för mig.

Postat
  On 2015-07-07 at 16:07 sa D Vibe:

ApropÄ det sÄ var det ju nÄgra stridigheter mellan artister och Apple redan frÄn början nÀr de inte ville ersÀtta artisterna under deras tvÄ mÄnaders gratis introduktionstid.

Hur blev det med detta? Apple lÀr ju ha en del pengar pÄ lager.

Postat
  On 2015-07-08 at 09:06 sa XBoss:

Du har rÀtt i att det Àr skivbolagen som tar den största delen av kakan frÄn Spotify. Men STIM-ersÀttningen kÀnns ju kass. Jag har minst 70 000 spelningar pÄ Spotify. Jag inser att detÀr skit och ingenting i dessa sammanhang men tycker ÀndÄ att jag borde ha fÄtt nÄt lite frÄn STIM. Men det har jag alltsÄ inte.

Fast tyvÀrr Àr 70.000 som du sÀger ingenting idag. Folk blir förvÄnade över ett Youtube klipps som har 1 miljon visningar inte tjÀnar nÄgra pengar. Men det Àr rimligt. Kolla pÄ alla hits idag. Dem har över 100 miljoner allihop. SÄ du mÄste alltsÄ upp i den nivÄn nu för att det ska börja trilla in stora pengar. Tider Àndras, men folk verkar inte riktigt hÀnga med. Man mÄste helt enkelt acceptera att marknaden ser ut som den gör. Streaming Àr kanon! Och artisterna tjÀnar bra pengar, kanske inte sÄ mycket som storband gjorde back in the days nÀr det endast var skivslÀpp som gÀllde. Men artister mÄste kunna acceptera att vÀrlden Àr annorlunda nu. Det Àr okej att tjÀna mindre.

Postat
  On 2015-07-08 at 10:05 sa Den Gode:

De Àndrade sig nÀr Taylor Swift gnÀllde.

Postat
  On 2015-07-07 at 16:25 sa hellfog:

JasÄ trodde Apple music hade mera musik Àn Spotify.

finns det nÄn sÀker kÀlla nÄnstans som talar om hur mycket musik de olika tjÀnsterna har? I stort sett samma gissar jag?

Postat (redigerat)
  On 2015-07-08 at 10:05 sa Den Gode:

Apple backade frÄn att inte betala under de tre första gratismÄnaderna.

http://www.macrumors...sts-free-trial/

http://www.macrumors.com/2015/06/24/apple-music-signs-beggars-group-merlin/

Redigerat av Implasticyde
Postat

Tackar sĂ„ mycket för era inspel om hur ni upplever Apple Music 🙂

Jag hoppas att det hinner komma en uppdatering som tar hand om barnsjukdomarna innan min fiber Àr pÄ plats.

LĂ€ste att Dr. Dre kommer att fĂ„ en egen show och nu Ă€r kanske inte likheterna mellan Apple Music och Sommarpratarna i P1 Ă€r klockrena men jag hoppas att fĂ„ lyssna pĂ„ ett tvĂ„ timmar avsnitt med Peter Gabriel, Alan Wilder och Brian Eno bakom spakarna đŸ„°

NÄgon som lyssnat pÄ beats1 radio? Om sÄ Àr fallet, vad Àr er upplevelse?

Postat

Jag har provkört det sedan det lanserades hÀr i Sverige och Àr förvÄnad hur ofÀrdig produkten kÀnns.

Jag har stora problem med att bÄde skapa spellistor och att lÀgga till lÄtar i mina spellistor som jag lyckats skapa.

Man klickar pÄ add to playlist och sen kommer det upp en stor checkruta som visar att den ska vara tillagd. Men listan Àr tom.

Har provat pÄ bÄde olika iOS enheter och PC med iTunes. Brukar fungera om man lÀgger till lÄtarna en 5-6 gÄnger.

ITunes-versionen tycker jag Àr extremt seg och dÄlig. GÄr inte att anvÀnda i princip. Tar lÄng tid att spela upp en lÄt och allmÀnt segt.

Största deal breakern för mig Àr dock att jag inte kan fÄ över mina spellistor frÄn Spotify pÄ nÄgot vettigt sett.

LjudmÀssigt hör jag ingen skillnad dÄ jag oftast lyssnar pÄ resande fot dÄ det Àr för mycket ljud runtomkring.

Postat (redigerat)
  On 2015-07-08 at 14:29 sa jompa99:

Jag har provkört det sedan det lanserades hÀr i Sverige och Àr förvÄnad hur ofÀrdig produkten kÀnns.

Jag har stora problem med att bÄde skapa spellistor och att lÀgga till lÄtar i mina spellistor som jag lyckats skapa.

Man klickar pÄ add to playlist och sen kommer det upp en stor checkruta som visar att den ska vara tillagd. Men listan Àr tom.

Har provat pÄ bÄde olika iOS enheter och PC med iTunes. Brukar fungera om man lÀgger till lÄtarna en 5-6 gÄnger.

ITunes-versionen tycker jag Àr extremt seg och dÄlig. GÄr inte att anvÀnda i princip. Tar lÄng tid att spela upp en lÄt och allmÀnt segt.

Största deal breakern för mig Àr dock att jag inte kan fÄ över mina spellistor frÄn Spotify pÄ nÄgot vettigt sett.

LjudmÀssigt hör jag ingen skillnad dÄ jag oftast lyssnar pÄ resande fot dÄ det Àr för mycket ljud runtomkring.

Kul, jag har liknande erfarenheter. Fast med Spotify! 🙂 Det tar evigheter att bli inloggad och ibland mĂ„ste man söka 3-4 gĂ„nger innan man ens ser ett resultat.

Testade precis göra spellistor i iTunes-versionen, det fungerar felfritt. PÄ alla mina prylar Àr Apple Music ljusÄr rappare Àn vad Spotify Àr.

Redigerat av Naymari
Postat
  On 2015-07-08 at 14:29 sa jompa99:

http://stamp.hern.as/?ref=producthunt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.