Jump to content
Annons

Gitarren fångar upp signal från robotgräsklipparen


gädda

Recommended Posts

Hej! Har skaffat robotgräsklippare och min gitarr fångar upp någon signal från robotgräsklipparen. Jag har testat med olika gitarrer (både aktiva och passiva mickar), olika program och olika kablar men störningen kvarstår. Använder ett line 6 ux1 och podfarm som förstärksrsimulator. En annan person som också spelar i hushållet ibland får inte samma störning, trots att personen använt samma gitarr som mig (den med passiva mickar). Har någon något förslag på hur detta kan lösas, mer än att dra ut robotgräsklippare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det var inte så roligt. Elgitarrer är tyvärr väldigt känsliga saker. Men det är också väldigt höga krav på elektronik idag att inte sända ut signaler. Vad är det för märke? Har du hört med de som säljer den? Den måste vara CE märkt, vilket betyder att den måste klara EN 55022/CISPR 22. Och på vilket avstånd hörs den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Liiiiiiiite lätt utanför ämnet men jag personligen skulle uppskatta om det var tvärt om så min gräsklipparen (icke robot dock) börja med sin grej när jag lirar. Det vore guld 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är avstängning som gäller. Har en Stiga automower och en granne med en likadan. Studion ligger mitt emellan båda begräningsslingorna. Magnetfälteten är omöjliga att hantera. Jag försökte och sökte på allt. Inget funkar. Om jag står blixtstilla med kroppen och gitarren vinkelrätt mot magnetfältet kan jag hitta läge där störningen nästan elimineras, men det går ju inte att spela då... Jag tog till slut upp problemet med grannen! Vi har nu en deal att jag kan gå in till honom och dra ut kontakten till hans robot när jag ska lägga gitarr. Samma med min egen såklart. Då kan jag njuta av perfekt gitarrsound igen. Jag har lidit i två år. Kunde bara lägga gitarr under vinterhalvåret!! Men nu är det bättre! Tyvärr, som jag inledde, det är avstängning som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, som jag inledde, det är avstängning som gäller.

Vad händer om du kopplar förbi podfarm?

Du har prövat humbucker? Variax 600 eller liknande gitarr då? Sitta i en Faradays bur av hönsnät?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...